EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Wiadomości
Bez kategorii
Podsumowanie

Plus Camerimage 2008

XVI EDYCJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH PLUS CAMERIMAGE 2008
pod honorowym patronatem
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Bogdana Zdrojewskiego.

Festiwal zrealizowany został ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, Urzędu Miasta Łodzi, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Programu Media Unii Europejskiej.

SPONSOR TYTULARNY
Operator sieci Plus

SPONSORZY OFICJALNI
ARRI, Kodak, Panavision, Telewizja Polska, Nokia, Discovery Networks Central Europe, Volvo, Osram

PATRONI MEDIALNI
TVP2, Gazeta Wyborcza, Radio Eska, Radio WAWA, ONET, empik, Angora, Stopklatka, euroAWK, Kino, Kino Polska, The Warsaw Voice, Marketing & More, The Reel Show, Film & TV Kamera, Film & TV Kameramann, British Cinematographer, American Cinematographer, Sight & Sound, TTK, ICG

SPONSORZY BRANŻOWI
Zeiss, Sony, Panasonic, Sachtler, Technicolor, Deluxe Laboratories, Airstar, KINO FLO, K5600, Digital Lab, Technocrane, Movie Intercom, HAWK, Framestore, Laboratorium, Lightcraft, Cinema Production Service, J.L. Fisher

SPONSORZY
Kampania Piwowarska, Amcor, Dalkia, Port Lotniczy Łódź, PKO Bank Polski, Konsalnet, UNIQA, CARD CO, IKER, Media Markt, Nova Light

PARTNERZY I WSPÓŁPRACUJĄCE KINA
OPERA Teatr Wielki Łódź, ŁDK, PWSFTViT, OPUS FILM, Silver Screen, Kino Charlie, Centrum Hotele, Klub Piotrkowska 97, Filharmonia Łódzka, Akademia Amerykańska, bvkamera, BSC, Instituto Camoes, Associaçao de Imagem Portuguesa AIP, Ambasada Portugalii, Instytut Słowacki w Warszawie, Słowacki Instytut Filmowy, Ambasada Francji

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage odbył się w tym roku w dniach od 29 listopada do 6 grudnia. Centrum Festiwalowym był TEATR WIELKI, natomiast ŁÓDZKI DOM KULTURY stał się Centrum Sekcji Dokumentalnej Festiwalu "Obraz świata - Świat w obrazach", gdzie udział w festiwalowych wydarzeniach był bezpłatny. Pokazy filmowe miały miejsce również w KINIE CHARLIE oraz multipleksie SILVER SCREEN. Ponadto goście festiwalu odwiedzali OPUS FILM STUDIO oraz ŁÓDZKĄ SZKOŁĘ FILMOWĄ, w których miały miejsce festiwalowe warsztaty i seminaria, jak również MUZEUM KINEMATOGRAFII.

ZA CAŁĄ POMOC I WSPARCIE SERDECZNIE DZIĘKUJEMY!!!

NAGRODY FESTIWALOWE



KONKURS GŁÓWNY

Złota Żaba: Anthony Dod Mantle za Slumdog. Milioner z ulicy
Srebrna Żaba: César Charlone za Miasto Ślepców
Brązowa Żaba: Rainer Klausmann za Der Baader Meinhof Complex

KONKURS ETIUD STUDENCKICH
Studencka Nagroda im. Laszlo Kovacsa - Złota Kijanka: Aurelian Pechmeja za Dear Mom, to Read If I Don't Wake Up
Srebrna Kijanka: Bartek Cierlica za The Gravediggers
Brązowa Kijanka: Nadav Hekselman za Roads
Nagrody dodatkowe:
- Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich: Aurelian Pechmeja za Dear Mom, to Read If I Don't Wake Up
- Nagroda Firmy OSRAM - Światło dla Sztuki: Bartek Cierlica za The Gravediggers
- Nagroda Firmy PANAVISION: Teppo Högman za High Hopes; wyróżnienie: Bartek Cierlica za The Gravediggers
- Nagroda Portalu CINEMAN dla najlepszej etiudy z lat 1997 - 2007: T-Rex z 2003 roku ze zdjęciami Konrada Spyry

KONKURS FILMÓW POLSKICH POD PATRONATEM OPERATORA SIECI PLUS
Nagroda główna: autor zdjęć Jacek Petrycki / reżyser Kasia Adamik za Boisko bezdomnych

KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH POD PATRONATEM DISCOVERY NETWORKS CENTRAL EUROPE
Nagroda główna: Glauco Bermudez za Ex-voto For Three Souls

KONKURS NOKIA MOBILE MOVIE COMPETITION
Nagroda główna: Julius A. Onah
Nagroda publiczności: Monika Kotecka

KONKURS WIDEOKLIPÓW
Nagroda główna: Kasper Tuxen Anderson za "Kingdom" Dave'a Gahana
Nagroda publiczności: Shawn Kim i Aaron Stewart-Ahn za "I Will Possess Your Heart" grupy Death Cab for Cutie

NAGRODY HONOROWE

NAGRODA ZA CAŁOKSZTAŁT TWÓRCZOŚCI DLA AUTORA ZDJĘĆ FILMOWYCH
Pierre Lhomme

"Kariera Pierre'a Lhomme'a obejmuje 40 lat kina francuskiego, przechodząc płynnie od dzieł Alaina Cavaliera do Chrisa Markera, od Jeana Eustache'a i Jean-Pierre Melville'a, do Marguerite Duras i Jean-Paul Rappeneau, od Roberta Bressona do Jamesa Ivory'ego... Współpracę z tymi reżyserami cechowała uważna i nieprzerwana obserwacja wszelakich form naturalnego światła, a także różnorodność wynikająca z odmiennych osobowości tych twórców. Swoją osobistą wędrówkę zawodową Pierre Lhomme rozpoczął od spotkania z kinem klasycznym (gdzie zaczynał jako praktykant i asystent), następnie wszedł w nurt kina Nowej Fali, gdzie udało mu się łączyć styl tamtego okresu i siłę wyrazu konstruowanego obrazu. Następnie Lhomme przyjął bardziej naturalne podejście do tworzenia obrazu filmowego. [...]"

   Fragm. tekstu  Marca Salomona

"The Sculptors with lights"

Paryż 2000

Pierre Lhomme był siedmiokrotnie nominowany do Cezara, francuskiej nagrody filmowej, którą zdobył dwukrotnie. Jest laureatem Technical Grand Prize festiwalu Cannes w 1990 roku, Nagrody BSC w 1991 roku oraz BAFTA w 1992 r. a także Premio Gianni di Venanzo w 2005. Został odznaczony Oficerskim Krzyżem Orderu Sztuki i Literatury, jest także Kawalerem Francuskiej Legi Honorowej. Pierre Lhomme jest również Honorowym Prezydentem Francuskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych.
NAGRODA ZA CAŁOKSZTAŁT TWÓRCZOŚCI DLA REŻYSERA ZE SZCZEGÓLNĄ WRAŻLIWOŚCIĄ WIZUALNĄ
Alan Parker

Parker wyreżyserował kilkanaście tytułów, które na trwałe wpisały się w historię kina. W ciągu swej artystycznej kariery zrealizował się w niemal każdym gatunku filmowym. Wyreżyserował pastisz filmów gangsterskich Bugsy Malone, dramat rodzinny Shoot the Moon, musicale - Sława, Pink Floyd The Wall, Evita, klasyczny thriller detektywistyczny Harry Angel, a także dramat polityczny Missisipi w ogniu. Duża część spośród tych tytułów stała się kultowymi pozycjami, dostarczając ich twórcy niezliczonych zaszczytów. Parker został nagrodzony m. in. sześcioma Złotymi Globami oraz otrzymał kilka nominacji do Oscara, z czego dwa zostały przyznane za najlepszy scenariusz i muzykę dla filmu Midnight Express (zdjęcia Michael Seresin, scenariusz Oliver Stone). Otrzymał również nagrodę Jury Festiwalu w Cannes za film Ptasiek (zdj. M. Seresin), liczne nominacje i nagrody BAFTA, a także wiele innych nagród rozmaitych europejskich festiwali filmowych.

W 2000 roku reżyserowi nadano tytuł szlachecki w hołdzie dla jego niezwykłych osiągnięć i zasług wobec brytyjskiej kinematografii. W 1985 Alan Parker został założycielem i członkiem Gildii Reżyserów Brytyjskich. Jego wkład w brytyjską kinematografię doceniła Akademia Brytyjska, przyznając mu prestiżową nagrodę im. Michaela Balcona. W 1998 reżyser został prezesem zarządu Brytyjskiego Instytutu Filmowego, a rok później objął to samo stanowisko w Brytyjskiej Radzie Filmowej, co dało mu możliwość sterowania polityką filmową kraju. Sir Alan Parker od lat udziela wykładów na całym świecie.

NAGRODA ZA CAŁOKSZTAŁT TWÓRCZOŚCI DLA POLSKIEGO REŻYSERA ZE SZCZEGÓLNĄ WRAŻLIWOŚCIĄ WIZUALNĄ
Andrzej Żuławski
Dorobek artystyczny Żuławskiego obejmuje w sumie 12 filmów fabularnych, z czego znakomitą część krytycy uznali za genialne, a także ponad 20 książek, o których pisze się, że są niezwykle wyrafinowane intelektualnie. Międzynarodową sławę zyskał jednak dzięki filmom, których oryginalny, pełen ekspresji styl wywołuje w widzach skrajne emocje. Artysta sięga po rozmaite artystyczne środki, łamiąc normy i konwencje. W ośrodku każdej historii obsadza postać kobiecą, której nadaje status medium. W opublikowanym ostatnio wywiadzie-rzece reżyser ujawnił źródła swych inspiracji, natchnienia i ... tortur, które, jak sam przyznał, są główną siłą sprawczą jego filmów. Żuławski to wybitna postać współczesnego kina, która przez długie lata zmagała się z niedostosowaniem do zastanej rzeczywistości. To właśnie droga pod prąd przyniosła Żuławskiemu najznakomitsze rezultaty, bowiem dzięki takim filmom jak Trzecia część nocy, Diabeł czy Opętanie krytycy filmowi uznawali go raz po raz za objawienie. Andrzej Żuławski dotychczas był uhonorowany na Festiwalu Camerimage w 2002 nagrodą za duet, który stworzył wraz z autorem zdjęć Andrzejem J. Jaroszewiczem w pracy nad znaczną częścią swoich filmów (Szamanka, Błękitna nuta, Borys Godunow, Na srebrnym globie, Diabeł). W 1996 roku Żuławski przewodniczył również Jury w Konkursie Filmów Fabularnych Festiwalu Camerimage.

 

 

 

NAGRODA ZA WKŁAD W ROZWÓJ SZTUKI OPERATORSKIEJ

Edward Kłosiński

Edward Kłosiński był absolwentem wydziału operatorskiego łódzkiej PWSFTViT, którą ukończył w roku 1967. Swoje pierwsze kroki w kinematografii stawiał jako operator kamery, współpracując m.in. z Kurtem Weberem i Zygmuntem Samosiukiem. Jako samodzielny autor zdjęć zadebiutował w 1972 roku filmem Uciec jak najbliżej w reżyserii Janusza Zaorskiego, z którym Kłosiński spotkał się 10 lat później na planie Matki Królów.

W latach 70. i 80. stał się współtwórcą sztandarowych dzieł nurtu kina moralnego niepokoju. Pracował również z czołowymi polskimi reżyserami: m.in. z Andrzejem Wajdą (Ziemia obiecana, Człowiek z marmuru, Bez znieczulenia, Panny z Wilka, Człowiek z żelaza), Feliksem Falkiem (Wodzirej), Krzysztofem Zanussim (Iluminacja, Barwy ochronne - nagroda za zdjęcia na festiwalu w Gdańsku, Spirala - nagroda za zdjęcia na MFF w Panamie), Krzysztofem Kieślowskim (Dekalog 2, Trzy kolory. Biały).

Od początku lat 80. Kłosiński udzielał się również za granicą, zwłaszcza w RFN i Austrii. Zrealizował zdjęcia do filmów Dietera Wedela, Petera Keglevicia, Axla Cortiego, Bernharda Wickiego, znalazł się również wśród autorów zdjęć do Europy Larsa von Triera. Ostatni raz stanąłzakamerą w 2007 pracując przy obrazie Jana Schüttego.

Jego imponujący dorobek filmowy liczy sobie ponad 70 filmów, za które został uhonorowany wieloma nagrodami, w ostatnich latach m.in. Bawarską Nagrodą Filmową za Gloomy Sunday - Pieśń o miłości i śmierci czy też Golden Award na Worldfest Houston International Film Festival za Chopin. Pragnienie Miłości. W Polsce jego pracę nad obrazami Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową oraz Wszyscy jesteśmy Chrystusami doceniono nominacjami do Orła.

Za wybitne osiągnięcia w sztuce operatorskiej w 2008 roku został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

 

 

 

NAGRODA SPECJALNA ZA WYBITNE OSIĄGNIĘCIA W FILMIE DOKUMENTALNYM

Kazimierz Karabasz

Profesor Kazimierz Karabasz jest reżyserem nie tylko filmów dokumentalnych, ale też i fabularnych, pedagogiem oraz autorem książek poświęconych filmowi dokumentalnemu. Od wczesnych lat 60. jest wykładowcą PWSFTViT w Łodzi, a w latach 1982 - 1987 był także dziekanem tej uczelni. Za swoje filmy był nagradzany na wielu festiwalach na całym świecie, między innymi w Wenecji, Oberhausen, Lipsku, Meksyku, Cork i w Krakowie.

Filmy Karabasza są udaną próbą dotarcia do prawdziwego życia zwykłego człowieka, poprzez pokazanie uważnie obserwowanych, drobnych szczegółów. Już jego pierwsze filmy, Gdzie diabeł mówi dobranoc oraz Ludzie z pustego obszaru, wyraźnie odznaczały się na tle ówczesnych produkcji i stały się częścią tzw. "czarnej serii", czyli nurtu dokumentu charakterystycznego ze względu na krytyczne spojrzenie na rzeczywistość, odmienne dla dominującego wówczas propagandowego optymizmu ery socrealizmu.

Oprócz przełamywania stereotypów tematycznych, Karabasz wprowadził do realizacji filmów dokumentalnych wiele innowacji technicznych. Dzięki montowaniu na kamerze obiektywów o długich ogniskowych oraz stosowaniu górnego oświetlenia mógł pokazać człowieka z innej perspektywy. Inscenizacja okazała się niekonieczna i filmy mogły być realizowane w autentycznym otoczeniu człowieka. Karabasz jako jeden z pierwszych polskich dokumentalistów zaczął wprowadzać słowa wypowiadane przez bohaterów bezpośrednio do kamery.

Wśród najważniejszych filmów zrealizowanych przez Kazimierza Karabasza można wymienić takie arcydzieła jak licznie nagradzaną opowieść o orkiestrze dętej warszawskich tramwajarzy Muzykanci, czy też film Ludzie w drodze w liryczny sposób przedstawiający barwną rzeczywistość grupy cyrkowej. W późniejszych latach Karabasz zajął się tworzeniem filmów z bohaterem indywidualnym. Wbrew panującym wówczas opiniom, filmem Rok Franka W. udowodnił, że jest to możliwe.

 

 

 

NAGRODA SPECJALNA DLA MONTAŻYSTY ZE SZCZEGÓLNĄ WRAŻLIWOŚĆĄ WIZUALNĄ

Pietro Scalia

Pochodzący z Sycylii Scalia nie od razu zdecydował się na zawód montażysty. Początkowo pragnął poświęcić się reżyserii. Jednak po przyjeździe do Stanów Zjednoczonych (gdzie ukończył UCLA Film School), szybko okazało się, że jego przeznaczeniem jest montaż filmowy. Pracę przy stole montażowym zaczynał w 1987 roku jako asystent montażysty przy Cichych ludziach Andrieja Konczałowskiego, by już cztery lata później wraz z Joe Hutshingiem otrzymać Oskara za montaż JFK Olivera Stone'a. Na następnego Oskara czekał 10 lat - w 2001 roku otrzymał tę najbardziej prestiżową nagrodę za Helikopter w ogniu w reżyserii Ridleya Scotta. W międzyczasie został dwukrotnie nominowany do Nagrody Akademii, za Buntownika z wyboru Gusa Van Santa (1997) i Gladiatora Ridleya Scotta (2000). Ponadto otrzymał dwie nagrody BAFTA (JFK i Gladiator), a także trzykrotnie został wyróżniony nagrodą Eddie (JFK, Gladiator, Helikopter w ogniu) przyznawaną przez Amerykańskie Stowarzyszenie Montażystów (American Cinema Editors). Filmy będące owocem współpracy Pietro Scalii z takimi reżyserami jak Ridley Scott, Oliver Stone, Bernardo Bertolucci, czy Gus Van Sant, jednoznacznie dowodzą, że oprócz bycia doskonałym rzemieślnikiem, Scalia jest również godnym wszelkich zaszczytów artystą, dzięki któremu możemy wierzyć w magię kina.

 

 

 

 

NAGRODA SPECJALNA DLA SCENOGRAFA ZE SZCZEGÓLNĄ WRAŻLIWOŚCIĄ WIZUALNĄ

Arthur Max

Urodzony w Nowym Jorku Arthur Max ukończył studia na Uniwersytecie Nowojorskim pod koniec lat 60. i rozpoczął karierę w przemyśle muzycznym jako projektant oświetlenia scenicznego. Już na początku swojej drogi zawodowej pracował nad tak znaczącymi projektami jak Festiwal Woodstock w 1969 r. czy Filmore East (słynna sala koncertowa Billa Grahama w East Village w Nowym Jorku). W ciągu kolejnych dziesięciu lat projektował sceny koncertowe dla takich znakomitych muzyków jak grupa Pink Floyd czy T-Rex. Na początku lat 80. po ukończeniu studiów architektonicznych i zdobyciu dyplomów Polytechnic of Central London oraz Royal College of Art, Max wykonał kilka projektów architektonicznych w Londynie. Z Brytyjską branżą filmową zetknął się w trakcie pracy z takimi scenografami jak Stuart Craig na planie Greystoke: Legenda Tarzana, władcy małp oraz przy filmie Cal, a także z Ashettonem Gordonem przy filmie Rewolucja. Max stopniowo zaczął pracować coraz więcej przy produkcji filmów reklamowych, co doprowadziło do poznania Ridley'a Scotta i Davida Finchera oraz nawiązania z nimi współpracy

Rozpoczęta niemal dwadzieścia lat temu współpraca z Ridley'em zaowocowała wieloma nominacjami i nagrodami. Za swoją pracę nad scenografią przy filmach wyreżyserowanych przez Scotta, Arthur Max został dwukrotnie nominowany do Oscara - za Gladiatora (Oscar 2000 za najlepszy film), w którym barwnie i drobiazgowo ożywił starożytny Rzym i za zeszłoroczną produkcję American Gangster, na potrzeby, której odtworzył realia Harlemu lat 70. Za Gladiatora Max otrzymał również Nagrodę BAFTA, Nagrodę National Board of Review oraz Nagrodę Broadcast Film Critics Association, a także nagrodę Gildii Scenografów Excellence in Production Design Award. Dzięki filmowi American Gangster Max uzyskał swoją czwartą nominacją do nagrody Gildii Scenografów

Współpraca Arthura Maxa z Ridleyem Scottem obejmuje także takie tytuły jak Królestwo niebieskie, Helikopter w Ogniu, za który otrzymał swoją drugą nominację do nagrody Gildii Scenografów, oraz G.I. Jane. Obecnie Scott i Max pracują razem nad filmem Nottingham z Russellem Crowe w roli głównej. Film ten ma przedstawić legendę Robin Hooda w zupełnie nowym świetle.

Współpraca Arthura Maxa z Davidem Fincherem przy dwóch jego filmach również przyniosła znakomite efekty. Max zaprojektował scenografię do wyreżyserowanego przez Finchera mrocznego kryminału Siedem, a także do jego klaustrofobicznego thrillera Azyl, za który Max otrzymał trzecią nominację do nagrody Gildii Scenografów.

 

 

 

 

NAGRODA DLA PRODUCENTA FILMÓW WYBITNYCH POD WZGLĘDEM WIZUALNYM

Jeremy Thomas

Jeremy Thomas wcześnie rozpoczął swoją przygodę z filmem, piął się w górę zaczynając od mniej prestiżowych stanowisk. Początkowo zajmował się montażem, potem produkcją filmów dokumentalnych i telewizyjnych. Jego drugie dzieło kinowe, Krzyk Jerzego Skolimowskiego, zostało nagrodzone na festiwalu w Cannes. W swej wieloletniej karierze kilkukrotnie współpracował z reżyserem Bernardo Bertoluccim, a ich owocna współpraca została uhonorowana nagrodą Oscara za Najlepszy Film 1988 roku - Ostatni cesarz. Potem obaj twórcy pracowali nad Ukrytymi pragnieniami, Pod osłoną nieba, Marzycielami. Thomas realizował również niezwykłe dzieła Davida Cronenberga - Nagi lunch i Crash. Produkował także filmy Stephena Frearsa, Karela Reisza, Volkera Schlöndorffa, Boba Rafelsona, Jerzego Skolimowskiego i Jonathana Glazera. Z twórcami japońskimi połączyła go praca nad Tabu Nagisy Oshimy i wspaniałym obrazem Takeshiego Kitano Brother. Europejska Akademia Filmowa przyznała mu w 2006 roku Europejską Nagrodę Filmową za wkład artystyczny w światowe kino. Ostatnie produkcje Thomasa to Nie wracaj w te strony Wima Wendersa, Kraina traw Terry'ego Gilliama, Fast Food Nation Richarda Linklatera oraz The Palermo Shooting Wima Wendersa.

 

 

NAGRODA SPECJALNA DLA AKTORA ZE SZCZEGÓLNĄ WRAŻLIWOŚCIĄ WIZUALNĄ

Viggo Mortensen

Viggo Mortensen swoją wczesną karierę rozwijał w Nowym Jorku pod okiem legendy aktorstwa Warrena Robertsona. Po przeprowadzce do Los Angeles wystąpił w kilku uznanych przez krytyków przedstawieniach teatralnych, a rola w sztuce Bent(1987) przyniosła mu nagrodę Dramalogue Critics Award.

Po paru latach pracy na deskach teatru, Peter Weir powierzył mu pierwszą filmową rolę młodego amisza w Świadku(1985) z Harrisonem Fordem w roli głównej. W latach 1990. Mortensen wcielił się w szereg postaci drugoplanowych w filmach takich jak Życie Carlita (1993) z Alem Pacino, Karmazynowy przypływ (1995), Portret damy (1996). Dzięki jego imponującej grze w debiucie reżyserskim Seanna Penna Indiański biegacz (1991) wkrótce posypały się kolejne propozycje filmowe: Morderstwo doskonałe (1998) z Michaelem Douglasem, remake Gusa Van Santa Psychol (1998) oraz Spacer po księżycu (1999).

Przełom w karierze Mortensena nastąpił w 1999 roku dzięki roli Aragorna w trylogii Petera Jacksona Władca Pierścieni (2001, 2002 i 2003). Po ogromnym sukcesie filmów, podjął się kolejnego projektu - Hidalgo - Ocean ognia, którym potwierdził w oczach publiczności swój ogromny talent. Wtedy również został zaproszony, by dołączyć do grona Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. W 2005 roku Mortensen wystąpił w Historii przemocy Davida Cronenberga. Za stworzoną przez niego mroczną kreację zebrał świetne recenzje krytyków oraz nominację do Złotego Globu oraz Satellite Award. Ponowna współpraca z reżyserem przy cieszącym się uznaniem Eastern Promises zaowocowała nagrodą dla najlepszego aktora British Independent Film Award oraz nominacjami do Złotego Globu, Screen Actors Guild Award, nagrody BAFTA i Oskara.

Mortensen to także poeta, muzyk, fotograf i malarz. Jego prace wystawiane były w galeriach na całym świecie i pojawiły się także w filmie Morderstwo doskonałe (1998).

 

 

 

NAGRODA IM. KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO

Isabelle Huppert

Isabelle Ann Huppert urodziła się w 1953 roku w Paryżu. Jako studentka Conservatoire de Versailles zdobyła nagrodę za rolę w sztuce Kaprys Alfreda de Musset, dzięki czemu z łatwością dostała się na prestiżowe studia w Conservatoire d'Art Dramatique. Początkowo oddana teatrowi, zadebiutowała w filmie w 1971 roku, od razu zyskując uznanie reżyserów i publiczności. Siedem lat później odebrała pierwszą nagrodę w Cannes za tytułową rolę w filmie Violette Noziere, druga nagroda aktorska przyszła w 2001 za Pianistkę.

Isabelle Huppert jest ceniona i uwielbiana m.in. za role w Koronczarce Claude'a Goretty (BAFTA Award - Most Promising Newcomer to Leading Film Roles w 1978 roku), Ceremonii w reżyserii Claude'a Chabrola (Nagroda Cezara dla najlepszej aktorki oraz Nagroda Festiwalu w Wenecji w 1995 roku).

Ostatnie kreacje francuskiej aktorki wzbudzają jednak szczególne emocje. Neurotyczki, kobiety silne, niekochane, lecz pragnące miłości, miotane namiętnościami lub starające się je tłumić - takie właśnie są bohaterki Huppert. W ostatnich latach aktorka dała się poznać jako m.in. dokonująca samowyzwolenia Augustine z filmu Françoisa Ozona 8 kobiet, Erika, perwersyjna nauczycielka gry na pianinie z Pianistki Michaela Hanneke, czy też żona rozbijająca własne małżeństwo, czyli tytułowa Gabrielle z filmu Chéreau.

Współpracowała z wieloma uznanymi reżyserami: Jean-Luc'em Godardem, Bertrandem Travernierem, Benoît'em Jacquotem, Andrzejem Wajdą, a ostatnio m.in. z  Claire Denis nad filmem White Material.

Huppert jest najczęściej nominowaną do nagrody Cesara francuską aktorką, jest talent jest podziwiany i wyróżniany na międzynarodowych festiwalach, a niesamowite kreacje filmowe i teatralne stanowią wzór i inspiracje dla rzeszy początkujących oraz dojrzałych aktorów.

 

 

 

PLUS CAMERIMAGE 2008 W SZCZEGÓŁACH:

 

KONKURS GŁÓWNY

 

W konkursie wzięło udział 16 filmów (wybranych spośród ponad 330 zgłoszonych), wyprodukowanych w roku 2007 i 2008, które oceniane były przez międzynarodowe Jury:

  • Pierre Lhomme - Przewodniczący (autor zdjęć filmowych - Cyrano De Bergerac, Życie zamku, Król Kier, Mój mężczyzna, Samotnik)
  • Gabriel Beristain (autor zdjęć filmowych - K2, S.W.A.T. Jednostka Specjalna, Blade Wieczny Łowca II, Królowie ulicy)
  • Stephen Goldblatt (autor zdjęć filmowych - Batman Forever, Raport Pelikana, Zabójcza broń, Książę przypływów)
  • Ryszard Horowitz (fotografik tworzący w Stanach Zjednoczonych. Jego prace są publikowane i wystawiane na całym świecie)
  • Nicola Pecorini (autor zdjęć filmowych - Las Vegas parano, Nieustraszeni bracia Grimm, Kraina traw, The Imaginarium of Doctor Parnassus)
  • Steven Rosenblum (montażysta - Braveheart - Waleczne Serce, Wichry namiętności, X-Men, Ostatni samuraj)
  • Juan Ruiz Anchia (autor zdjęć filmowych - Spartan, Przekręt doskonały, Glengarry Glen Ross, Księga dżungli)
  • John Toll (autor zdjęć filmowych - Cienka czerwona linia, Vanilla Sky, Braveheart - Waleczne Serce, Jaja w Tropikach)
  • Nigel Walters (autor zdjęć filmowych - Milczący świadek, Morderstwa w Midsomer, Panna Marple: Morderstwo na plebanii, Dziecko z Sajgonu)

Filmy konkursowe:
33 SCENES FROM LIFE (33 sceny z życia)
Autor zdjęć: Michał Englert
Reżyser: Małgorzata Szumowska
Kraj: Niemcy, Polska

BAADER MEINHOF COMPLEX, THE
Autor zdjęć: Rainer Klausmann
Reżyser: Uli Edel
Kraj: Niemcy, Francja, Czechy

BLINDNESS (Miasto ślepców)
Autor zdjęć: César Charlone
Reżyser: Fernando Meirelles
Kraj: Kanada, Brazylia, Japonia
CHANGELING (Oszukana)
Autor zdjęć: Tom Stern
Reżyser: Clint Eastwood
Kraj: USA

DOUBT (Wątpliwość)
Autor zdjęć: Roger Deakins
Reżyser: John Patrick Shanley
Kraj: USA

DUCHESS, THE (Księżna)
Autor zdjęć: Gyula Pados
Reżyser: Saul Dibb
Kraj: Wielka Brytania, Włochy, Francja

ELITE SQUAD, THE (Elitarni)
Autor zdjęć: Lula Carvalho
Reżyser: José Padiha
Kraj: Brazylia

FOR MY FATHER
Autor zdjęć: Carl F. Koschnick
Reżyser: Dror Zahavi
Kraj: Niemcy, Izrael

FOUR NIGHTS WITH ANNA (Cztery noce z Anną)
Autor zdjęć: Adam Sikora
Reżyser: Jerzy Skolimowski
Kraj: Polska, Francja

GOMORRAH (Gomorra)
Autor zdjęć: Marco Onorato
Reżyser: Matteo Garrone
Kraj: Włochy

GO WITH PEACE JAMIL
Autor zdjęć: Aske Alexander Foss
Reżyser: Omar Shargawi
Kraj: Dania

HURT LOCKER, THE
Autor zdjęć: Barry Ackroyd
Reżyser: Kathryn Bigelow
Kraj: USA

RABIA, LA
Autor zdjęć: Sol Lopatin
Reżyser: Albertina Carri
Kraj: Argentyna, Holandia

SLUMDOG MILLIONAIRE (Slumdog. Milioner z ulicy)
Autor zdjęć: Anthony Dod Mantle
Reżyser: Danny Boyle
Kraj: Wielka Brytania, USA

TULPAN
Autor zdjęć: Jolanta Dylewska
Reżyser: Sergei Dvortsevoy
Kraj: Niemcy, Kazachstan, Polska, Rosja, Szwajcaria

WOMAN IN BERLIN, A
Autor zdjęć: Benedict Neuenfels
Reżyser: Max Färberböck
Kraj: Niemcy, Polska

KONKURS ETIUD STUDENCKICH

W Konkursie Etiud Studenckich, wyselekcjonowanych spośród prac nadesłanych ze szkół filmowych z całego świata, 31 filmów reprezentowało 16 krajów. Etiudy oceniane były przez międzynarodowe Jury, w składzie:

  • Brad Silberling - Przewodniczący (reżyser, producent, scenarzysta - Miasto Aniołów, Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń, Mila księżycowego światła, Dwa światy)
  • Monty Montgomery (producent, scenarzysta - Portret damy, Dzikość serca, The Loveless)
  • Sue Gibson (autorka zdjęć filmowych, przewodniczaca BSC - Saga rodu Forsyte'ów, Pani Dalloway, Wysłuchaj mej pieśni)
  • Lilly Kilvert(scenograf - Wichry namiętności, Ostatni samuraj, Stan oblężenia)
  • Karl Walter Lindenlaub(autor zdjęć - Dzień Niepodległości, Rob Roy, Szakal)

Nagroda dla studenta za najlepsze zdjęcia filmowe Złota Kijanka nosi nazwę Studenckiej Nagrody im. Laszlo Kovacsa, na cześć zmarłego w zeszłym roku wybitnego operatora Laszlo Kovacsa.

5 SECONDS
tytuł oryginalny: 5 Segundos
autor zdjęć: Pedro Martín-Calero
reżyser: Jean François Rouzé
szkoła: Escuela de Cinematografia y el Audiovisual de la Comunidad de Madrid
kraj: Hiszpania

BLANCHE MAGUIRE
autor zdjęć: Joel Cockrill
reżyser: Dymphna D'Arcy
szkoła: Screen Academy Wales
kraj: Wielka Brytania

BLEEDERS
autor zdjęć: Glenn Hanns
reżyser: Leigh Richards
szkoła: Australian Film, Television & RadioSchool
kraj: Australia

BIRTHDAY
autor zdjęć: Andrzej Król
reżyser: Andrzej Król
szkoła: Fachhochschule Dortmund - University of Applied Sciences and Arts
kraj: Niemcy

BY NIGHT
tytuł oryginalny: Nachts das Leben
autor zdjęć: Jenny Bräuer
reżyser: Julia Schwarz
szkoła: Hochschule für Fernsehen und Film München
kraj: Niemcy

CHARLEVILLE-MÉZIERES
autor zdjęć: Aurelian Pechmeja
reżyser: Marguerite Didierjean
szkoła: Institut National Superieur des Arts du Spectacle
kraj: Belgia

CIEŃ W FUTRACH
autor zdjęć: Roman Chalupnik
reżyserzy: Sebastian Brauneis, Roman Chalupnik
szkoła: PWSFTViT
kraj: Polska

CLEARING, THE
tytuł oryginalny: Die Lichtung
autor zdjęć: Alicja Pahl
reżyser: Lucas Tietjen
szkoła: Academy of Media Arts Cologne
kraj: Niemcy

COL SANGUE AGLI OCCHI
autor zdjęć: Francesca Amitrano
reżyser: Lorenzo Sportiello
szkoła: Centro Sperimentale di Cinematografia - Scuola Nazionale di Cinema
kraj: Włochy

DEAR MOM TO READ IF I DON'T WAKE UP
tytuł oryginalny: Pour maman, a lire si je ne reviens pas
autor zdjęć: Aurelian Pechmeja
reżyser: Anton Ifland-Stettner
szkoła: Institut National Superieur des Arts du Spectacle
kraj: Belgia

ECHO
autor zdjęć: Małgorzata Szylak
reżyser: Magnus von Horn
szkoła: PWSFTViT
kraj: Polska

ENDSIEG - EVERYTHING CHANGES IN ONE SHOT
autor zdjęć: Andreas Birkle
reżyser: Daniel Casparis, Niccolo Castelli
szkoła: Zürcher Hochschule der Künste
kraj: Szwajcaria

ESMA
autor zdjęć: Paweł Tarasiewicz
reżyser: Paweł Tarasiewicz
szkoła: PWSFTViT
kraj: Polska

FAMILY THERAPY
tytuł oryginalny: Semeyna terapia
autor zdjęć: Krum Rodriguez
reżyser: Petar Valtchanov
szkoła: NationalAcademy for Theatre & Film Arts "Krustyo Sarafov"
kraj: Bułgaria

GOODBYE GARIBALDI
autor zdjęć: Victor Dávila Camacho
reżyser: Alejandro Ramírez Corona
szkoła: Centro Universitario de Estudios Cinematográficos
kraj: Meksyk

GRAVEDIGGERS, THE
tytuł oryginalny: Grobari (Grabarze)
autor zdjęć: Bartek Cierlica
reżyser: Bartek Cierlica
szkoła: PWSFTViT
kraj: Polska

HIGH HOPES
autor zdjęć: Teppo Högman
reżyser: Mazdak Nassir
szkoła: Taideteollinen Korkeakoulu
kraj: Finlandia

HISTORIA O BRAKU SAMOCHODU
autor zdjęć: Marcin Władyniak
reżyser: Grzegorz Jaroszuk
szkoła: PWSFTViT
kraj: Polska

KOLEJNY DZIEŃ
autor zdjęć: Paweł Chorzępa
reżyser: Weronika Tofilska
szkoła: Uniwersytet Śląski, Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego
kraj: Polska

LITTLE ANECDOTE, A
tytuł oryginalny: Eine kleine Anekdote
autor zdjęć: Eckert Markus
reżyser: Ortmann Claas
szkoła: Hochschule für Fernsehen und Film München
kraj: Niemcy

MANSLAUGHTER
autor zdjęć: Matt Henley
reżyser: Jonathan Withey
szkoła: The New Zealand Film and TelevisionSchool
kraj: Nowa Zelandia

MOJA DZIEWCZYNA
autor zdjęć: Michał Sobociński
reżyser: Michał Sobociński
szkoła: PWSFTViT
kraj: Polska

ON THE LINE
tytuł oryginalny: Auf der Strecke
autor zdjęć: Piotr Rosołowski
reżyser: Reto Caffi
szkoła: Academy of Media Arts Cologne
kraj: Niemcy

POWRÓT
autor zdjęć: Karol Stadnik
reżyser: Karol Stadnik
szkoła: PWSFTViT
kraj: Polska

PRALNIA
autor zdjęć: Michał Dąbal
reżyser: Michał Dąbal
szkoła: Warszawska Szkoła Filmowa
kraj: Polska

ROADS
autor zdjęć: Nadav Hekselman
reżyser: Lior Geller
szkoła: Tel-Aviv University Film & TV Department
kraj: Izrael

STATIONS
autor zdjęć: Kaushik Mandal
reżyser: Emmanuel Palol
szkoła: Film & Television Institute of India
kraj: Indie

SUZUKI
autor zdjęć: Andra Petrik
reżyser: Christoph Wermke
szkoła: Deutsche Film und Fernsehakademie Berlin
kraj: Niemcy

TANZ INS GLÜCK
autor zdjęć: Christine Munz
reżyser: Barbara Seiler
szkoła: Zürcher Hochschule der Künste
kraj: Szwajcaria

WIEM KTO TO ZROBIŁ
autor zdjęć: Kacper Fertacz
reżyser: Jan P. Matuszyński
szkoła: Uniwersytet Śląski, Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego
kraj: Polska

ZIEMIA BALLARDA
autor zdjęć: John Magnus Borge
reżyser: Magnus Arnesen
szkoła: PWSFTViT
kraj: Polska

KONKURS FILMÓW POLSKICH POD PATRONATEM OPERATORA SIECI PLUS

 

W ramach konkursu zaprezentowanych zostało 8 najnowszych rodzimych produkcji filmowych (powstałych wyłącznie w 2008 roku), które oceniło międzynarodowe Jury w składzie:

  • Don McAlpine - Przewodniczący (autor zdjęć filmowych - Moulin Rouge!; Romeo i Julia; Predator; Burza)
  • Michael Barrett(autor zdjęć filmowych - Nie zadzieraj z fryzjerem; Bobby; Kiss Kiss, Bang Bang)
  • Remy Chevrin(autor zdjęć filmowych - Les Chansons d'amour; Pan Ibrahim i kwiaty Koranu; Moja żona jest aktorką)
  • Gavin Finney(autor zdjęć filmowych - Dziewczyny z St. Trinian; The Flying Scotsman; Wszystko zostaje w rodzinie; Alex i Emma)
  • Kramer Morgenthau(autor zdjęć filmowych - Dogtown; Słaby punkt; Imperium)
  • Gyula Pados(autor zdjęć filmowych - Los utracony; Kalandarok; Kontrolerzy; Księżna)
  • Tom Stern(autor zdjęć filmowych - Oszukana; Listy z Iwo Jimy; Rzeka tajemnic, Egzorcyzmy Emily Rose)

33 SCENY Z ŻYCIA
zdjęcia: Michał Englert
reżyseria: Małgorzata Szumowska

BOISKO BEZDOMNYCH
zdjęcia: Jacek Petrycki
reżyseria: Kasia Adamik

CZTERY NOCE Z ANNĄ
zdjęcia: Adam Sikora
reżyseria: Jerzy Skolimowski

DRZAZGI
zdjęcia: Marek Traskowski
reżyseria: Maciej Pieprzyca

JESZCZE NIE WIECZÓR
zdjęcia: Wojciech Staroń
reżyseria: Jacek Bławut

LEKCJE PANA KUKI
zdjęcia: Wojciech Szepel
reżyseria: Dariusz Gajewski

MAŁA MOSKWA
zdjęcia: Tomasz Dobrowolski
reżyseria: Waldemar Krzystek

NIERUCHOMY PORUSZYCIEL
zdjęcia: Karina Kleszczewska
reżyseria: Łukasz Barczyk

RYSA
zdjęcia: Marcin Koszałka
reżyseria: Michał Rosa

SENNOŚĆ
zdjęcia: Marcin Koszałka
reżyseria: Magdalena Piekorz

KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH "OBRAZ ŚWIATA - ŚWIAT W OBRAZACH"

POD PATRONATEM DISCOVERY NETWORKS CENTRAL EUROPE

Celem konkursu współorganizowanego we współpracy z Discovery Networks Central Europe jest docenienie filmu dokumentalnego jako twórczej interpretacji rzeczywistości. Kładąc nacisk na wizualną i estetyczną stronę dzieła międzynarodowe Jury oceniało najlepsze osiągnięcia w sztuce obrazu filmowego przyznając nagrodę najlepszemu autorowi zdjęć do filmu dokumentalnego.

W skład Jury Konkursu weszli:

-         Billy Williams - Przewodniczący (autor zdjęć: Zakochane kobiety, Nad złotym stawem, Gandhi)

-          Hermann Barth(dyrektor kreatywny DOK.FEST, Międzynarodowego FF Dokumentalnych w Monachium)

-         Michael Chapman(autor zdjęć: Taksówkarz, Wściekły Byk, Ścigany)

-        Cesar Charlone(autor zdjęć: Miasto Boga, Wierny ogrodnik)

-         Bogdan Dziworski(autor zdjęć filmowych, reżyser i fotograf, uznany dokumentalista)

-          Michael Neubauer(dyrektor zarządzający bvk, dokumentalista i autor książek)

-          Magdalena Szczawińska (Dyrektor kreatywna emisji, Discovery Networks Central Europe)

52 PROCENT
reżyser: Rafał Skalski
autor zdjęć: Jakub Giza
kraj: Polska
rok: 2007

BAR DE ZI AND OTHER STORIES
tytuł oryginalny: Bar de zi şi alte povestiri
reżyser: Corina Radu
autor zdjęć: Dragan S. Nikolic
kraj: Rumunia
rok: 2007

BIG BOY
tytuł oryginalny: Iso poika
reżyser: Mia Halme
cinematographers: Mia Halme, Aleksi Salmenperä, Tuomo Hutri, Anna Maria Jóakimsdóttir Hutri
kraj: Finlandia
rok: 2007

BLOOD AND INCENSE
tytuł oryginalny: Darah dan Dupa
reżyser: Carl Valiquet
autor zdjęć: Carl Valiquet
kraj: Kanada
rok: 2008

DON'T GET ME WRONG
tytuł oryginalny: Nu te supara, dar...
reżyser: Adina Pintilie
autor zdjęć: Sorin Gociu
kraj: Rumunia
rok: 2007

END FOR BEGINNERS, THE
reżyser: David Lalé
autor zdjęć: Olle Sorenellas Neus
kraj: Wielka Brytania
rok: 2007

EX-VOTO FOR THREE SOULS
tytuł oryginalny: Ex-voto para tres ánimas
reżyser: Diego Rivera Kohn
autor zdjęć: Glauco Bermudez
kraj: Meksyk
rok: 2008

GUGARA
reżyser: Andrzej Dybczak, Jacek Nagłowski
autor zdjęć: Patryk Jordanowicz
kraj: Polska
rok: 2008

IN THE MEANTIME
tytuł oryginalny: Mientras esperamos
reżyser: Lisa Jonsson, Malin Nicander
autor zdjęć: Malin Nicander
kraj: Salwador, Szwecja
rok: 2007

JOE GOES TO SERBIA
tytuł oryginalny: Moj drug Srbija
reżyser: Sonja Blagojevic
autor zdjęć: Sonja Blagojevic
kraj: Serbia
rok: 2007

LEAVENWORTH, WA
reżyser: Hannes Lang
autor zdjęć: Thilo Schmidt
kraj: Niemcy
rok: 2008

MAMA, TATA, BÓG I SZATAN
reżyser: Paweł Jóźwiak-Rodan
autor zdjęć: Paweł Jóźwiak-Rodan
kraj: Polska
rok: 2008

NA DZIAŁCE
reżyser: Thierry Paladino
autor zdjęć: Thierry Paladino
kraj: Polska
rok: 2006

NIE MA SIĘ CZEGO BAĆ
tytuł oryginalny: Ne strashno
reżyser: Svetlana Fyodorova
autor zdjęć: Evgeniy Goncharuk
kraj: Rosja
rok: 2007

ON THE THIRD PLANET FROM THE SUN
tytuł oryginalny: Na tretej planete ot solnca
reżyser: Pavel Medvedev
autor zdjęć: Artem Ignatov
kraj: Rosja
rok: 2006

ONE DAY
reżyser: Ditte Haarlov Johnsen
autor zdjęć: Minka Jakerson
kraj: Dania
rok: 2007

PIERWSZY DZIEŃ
reżyser: Marcin Sauter
autor zdjęć: Marcin Sauter
kraj: Polska
rok: 2007

PONAD CHODNIKAMI
reżyser: Piotr Stasik
autor zdjęć: Piotr Niemyjski
kraj: Polska
rok: 2008

PRAYER, THE
tytuł oryginalny: Imádság
reżyser: Sándor Mohi
autor zdjęć: Sándor Mohi
kraj: Węgry
rok: 2008

STRANDBEESTEN
reżyser: Alexander Schlichter
autorzy zdjęć: Alexander Schlichter, Andreas Gockel
kraj: Holandia
rok: 2008

WOMEN OF DORFAK
tytuł oryginalny: Zanan-e-Dorfak
reżyser: Mohammad Nami
autorzy zdjęć: Vahid Najafzadeh, Liman Khalilipur
kraj: Iran
rok: 2006

YAPTIC-HASSE
reżyser: Edgar Bartenev
autor zdjęć: Alexander Filippov
kraj: Rosja
rok: 2006

ŻYCIE JEST DŁUGIM DNIEM
tytuł oryginalny: Das Leben ist ein langer Tag
reżyser: Svenja Klüh
autor zdjęć: Anna Winkler
kraj: Niemcy
rok: 2007

NOKIA MOBILE MOVIE COMPETITION

Już po raz trzeci Dyrektor Festiwalu PLUS CAMERIMAGE zaprosił 10 młodych twórców do finału Nokia Mobile Movie Competition, który odbył się w czasie Festiwalu.

Uczestnicy otrzymali komputery multimedialne Nokia N96 i zrealizowali swoje filmy (90 - 150 sekund) w trakcie PLUS CAMERIMAGE 2008. Pokazy odbyły się 4 i 5 grudnia w Teatrze Wielkim. Efekty ich pracy oceniało Międzynarodowe Jury złożone z uznanych filmowców oraz widownia festiwalu, a zwycięzców poznano podczas Ceremonii Zamknięcia Festiwalu. Internauci mogą wybrać swojego faworyta na www.nokia.pl/filmy głosując od 8 grudnia na najlepszy ich zdaniem film. Temat filmów to "DOGONIĆ MARZENIA".

Przewodniczącym Jury był Sławomir Idziak, uznany polski operator i reżyser. Idziak jest twórcą obrazu do ponad 50 filmów, zarówno polskich, jak i zagranicznych reżyserów. Zrealizował, między innymi, zdjęcia do 14 filmów Krzysztofa Zanussiego (np. Kontrakt, Constans, Rok spokojnego słońca). Pracował również nad wszystkimi wczesnymi filmami Krzysztofa Kieślowskiego, włączając w to fabułę, filmy telewizyjne, jak i zagraniczny debiut reżysera. Idziak z Kieślowskim nakręcili wspólnie, między innymi: Krótki film o zabijaniu, Podwójne życie Weroniki oraz Trzy Kolory: Niebieski. W latach 90-tych Sławomir Idziak zaczął pracować w Stanach Zjednoczonych. Współpracował z taki reżyserami, jak Ridley Scott, John Sayles, Michael Winterbottom i John Duigan. Również sam napisał scenariusz i wyreżyserował dwa filmy. Pracował także nad obrazem do popularnych filmów, jak Gatacca (1997), Dowód życia (2000), Helikopter w ogniu (2001) i Król Artur (2004). W 2002 roku był nominowany do Oscara i Nagrody Brytyjskiej Akademii za najlepsze zdjęcia do Helikoptera w ogniu. W 2004, natomiast, został uhonorowany Nagrodą Specjalną Camerimage za Wybitne Osiągnięcia w Sztuce Operatorskiej. Idziak wykłada w szkołach filmowych w Berlinie, Londynie i Kopenhadze. Prowadzi również seminaria z zakresu sztuki operatorskiej w innych krajach.

Pozostali Członkowie Jury to:

Daniel Pearl, wyróżniony pierwszą w historii MTV nagrodą za zdjęcia do wideoklipu. Był to teledysk do Every Breath You Take zespołu The Police. Fortune Magazine okrzyknął go najbardziej wpływową osobą w przemyśle muzycznym. Lista artystów, dla których Pearl realizował wideoklipy i filmy dokumentalne, jest imponująca - to m.in. U2, Michael Jackson, Mariah Carey, Whitney Houston, Toni Braxton, Madonna, Janet Jackson oraz Pink Floyd. Jego artystyczny dorobek liczy sobie około 400 teledysków i filmów koncertowych, 350 reklamówek i 20 filmów fabularnych.

Fred Murphy, autor zdjęć filmowych, którego filmografia obejmuje imponującą listę tytułów, między innymi: Ghost Town, Drillbit Taylor, RV: szalone wakacje na kółkach, Anamorph, Wyścig marzeń, Sekretne okno, Auto Fokus, Przepowiednia, Dogonić kosmos, Opętanie, Miłosna samba, Metro, Faithful, The Fantastics, Morderstwo pierwszego stopnia, Jack the Bear, Scenes from a Mall, Wrogowie, Fresh Horses, Full Moon in Blue Water, Best Seller, Zmarli, Five Corners, Mistrzowski rzut, The Trip to Bountiful, Eddie and the Cruisers oraz Kraina serca. Murphy był również współautorem zdjęć, wraz z Henri Alekanem, do filmu The State of Things, który zdobył Złotego Lwa Festiwalu w Wenecji w 1983 roku.

Marcel Zyskind, który rozpoczynał karierę w telewizji jako asystent kamery w wieku 16 lat. Jest znany ze współpracy z Michaelem Winterbottomem, szczególnie z jego debiutu jako autora zdjęć do filmu Na tym świecie. Wkrótce po tym filmie zrealizował Kodeks 46 i kontrowersyjny film 9 Songs, za który otrzymał nagrodę za zdjęcia na festiwalu w San Sebastian w 2004 roku. Kolejne filmy to Tristram Shandy: Wielka ściema, Droga do Guantanamo i Cena odwagi. Ostatnim wspólnym filmem Marcela i Michaela Winterbottoma jest Genua. Marcel ma też na koncie zdjęcia do m. in. Do filmów Bullet Boy, Mister Lonely, Mammoth.

Laureaci Nagrody Jury oraz Nagrody Publiczności otrzymali statuetkę Plus Camerimage oraz wyjazd na 59 MFF Berlinale 2009.

Lista uczestników Konkursu:

AYMERICK PILARSKI, Francja

BALBINA BRUSZEWSKA, Polska

GRZEGORZ HARTFIEL, Polska

JULIUS A ONAH, Stany Zjednoczone

MONIKA KOTECKA, Polska

PAWEŁ JÓŹWIAK RODAN, Polska

MARCIN FILIPOWICZ, Polska

FILIP SYCZYŃSKI, Polska

JUAN SEBASTIAN VASQUEZ, Wenezuela
JUAN SARMIENTO, Kolumbia

 

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b