DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
07/11/22
Choć filmy rozpoczęły tryumfalny pochód ku sercom i umysłom widzów bez dźwięku u swego boku, to właśnie unikalne połączenie bodźców wizualnych oraz słuchowych sprawiło, że kino stało się dziedziną sztuki. Dziedziną sztuki, w której sens głęboko w EnergaCAMERIMAGE wierzymy, wspierając filmowców, którzy nie tylko w pełni wykorzystują potencjał obrazu i dźwięku, ale też biorą je za podstawę interesujących ekranowych eksperymentów. Naszą misją jest promowanie pracy artystów, którzy nie czują się nasyceni dotychczasowymi osiągnięciami i próbują wzbogacać swoje kolejne projekty swoimi pasjami i fascynacjami.
Reżyser, scenarzysta i producent Baz Luhrmann jest z całą pewnością takim filmowcem, a jego kinowe opowieści ukształtowały współczesne postrzeganie tego, w jaki sposób można łączyć moc obrazu i dźwięku w tworzeniu unikalnych historii. Jest nam zatem niezmiernie miło ogłosić, iż ten nominowany do Oscara® twórca został laureatem naszej tegorocznej Specjalnej Nagrody za Wybitne Osiągnięcia w Reżyserii. Baz Luhrmann odbierze osobiście nagrodę w Toruniu i wraz z wybitną autorką zdjęć Mandy Walker pokaże festiwalowej publiczności swój nowy audiowizualny spektakl – Elvis, który bierze udział w Konkursie Głównym EnergaCAMERIMAGE 2022.
Baz Luhrmann
zdj. Hugh Stewart
Przez trzydzieści lat kariery filmowej Baz Luhrmann nakręcił zaledwie sześć pełnych metraży i jeden serial, ale w jego przypadku jakość jest o niebo ważniejsza od ilości. W każdym z nich zachwycił typowo luhrmannowskim amalgamatem dramatu, romansu, muzyki, komedii i intensywnych emocji. Luhrmann zadebiutował w 1992 r. Roztańczonym buntownikiem (zdj. Steve Mason), opierając tę czarującą komedię romantyczną na sztuce, którą napisał osiem lat wcześniej na studiach w National Institute of Dramatic Arts w Sydney. Kolejnym filmem – nakręconymi w 1996 r. Romeo i Julią (ze zdjęciami Donalda McAlpine’a) – Luhrmann ukazał światu swój talent w całej okazałości. Nie tylko udowodnił, że do ekranizacji Szekspira można podchodzić z otwartą głową i eksperymentalnym zacięciem, ale był także w stanie przedstawić ponadczasowe dzieło o tragicznych kochankach młodemu pokoleniu miłośników kina.
Nakręcone w 2001 r. Moulin Rouge (zdj. Donald McAlpine) miało ogromny wpływ na widzów na każdym kontynencie. Błyskotliwy filmowy spektakl osadzony w Paryżu na przełomie XIX i XX wieku zmienił sposób, w jaki wielu z nas postrzegało kino. Luhrmann wykorzystał każde słowo, każdy gest i ruch, każdy utwór musicalowy, żeby podkreślić przewijające się w kadrach uniwersalne prawdy na temat miłości, nienawiści, pasji i wewnętrznej walki, którą wszyscy toczymy, ścierając własne wizje samych siebie z tym, w jaki sposób postrzegają nas inni ludzie. Nakręconą siedem lat później, w 2008 r., Australią (ze zdjęciami Mandy Walker) Luhrmann do pewnego stopnia wskrzesił klasyczny hollywoodzki melodramat, przenosząc akcję do swojej ojczyzny. Natomiast nakręconym w 2013 r. Wielkim Gatsbym (zdj. Simon Duggan) reżyser po raz kolejny udowodnił, że jest mistrzem przetwarzania literackich klasyków na współczesną modłę.
Kadr z filmu "Moulin Rouge"
Kadr z filmu "Wielki Gatsby"
Po Gatsbym Luhrmann wziął wolne od ogromnych kinowych spektakli i poświęcił się w stu procentach realizacji The Get Down (zdj. William Rexer), niemożliwie barwnego i odważnego serialu opowiadającego o narodzinach hip hopu w nowojorskim Bronksie lat 70. XX wieku. W 2022 r. Luhrmann powrócił jednak w wyśmienitej formie do projektów kinowych Elvisem (ze zdjęciami Mandy Walker), fenomenalnie nakręconą filmową biografią Króla Rock And Rolla, która oferuje zarówno wspaniały hołd dla legendarnego muzyka, jak i szereg słodko-gorzkich refleksji na temat jego drogi do sławy i bolesnego upadku z samego szczytu.
Baz Luhrmann to artysta, który w każdy projekt wkłada lata pracy, korzystając z rozmaitych technik filmowych, żeby przenieść swoją wizję na ekran kinowy. To autor w klasycznym rozumieniu tego określenia zaproponowanego lata temu przez francuskich krytyków: bierze udział w podejmowaniu każdej decyzji, od konstruowania scenariuszy po nasycanie każdej sceny, każdego ujęcia, audiowizualną magią. Czujemy się zaszczyceni, że będziemy gościć tak znamienitego twórcę w Toruniu podczas 30. jubileuszowej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE. Jesteśmy pewni, że spotkanie Baza Luhrmanna z naszymi uczestnikami będzie ze wszech miar wyjątkowe.
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE