EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

ZAUROCZENI KIEŚLOWSKIM NA CAMERIMAGE

14/10/16

Camerimage i Telewizja Kino Polska zapraszają na cykl wydarzeń poświęconych Krzysztofowi Kieślowskiemu. Dwadzieścia lat po jego śmierci będziemy mogli poznać go na nowo, między innymi, za sprawą rozmów z tymi twórcami, którzy mieli okazję z nim pracować.

Odkryjemy także na nowo Dekalog, który – w całości – będzie zaprezentowany na dużym ekranie.

 
Już teraz zapraszamy na cykl wydarzeń przygotowanych w ramach projektu Zauroczeni Kieślowskim, więcej szczegółów niebawem.

Jeśli zastanawiacie się jak doszło do powstania Dekalogu, przeczytajcie wyjątkowy esej ks. Marka Lisa.
 
 
 
TRZEBA SFILMOWAĆ DEKALOG...

Propozycja wyszła od Krzysztofa Piesiewicza, adwokata, z którym jako współscenarzystą Krzysztof Kieślowski pracował już przy filmie Bez końca (1984): „Trzeba sfilmować Dekalog, powinieneś to zrobić”. Kieślowski wspomina w Autobiografii, opowiedzianej Danucie Stok, że z powątpiewaniem przyjął to zaproszenie, jednak zdał sobie sprawę, że wobec odczuwanego wtedy chaosu, poczucia napięcia i bezsensu, konieczne jest przypomnienie tego, co powinno być fundamentem. Reżyser, podejmując pomysł Piesiewicza, zaplanował nakręcenie filmów, które nie miały ilustrować przykazań – przykazania miały stać się pretekstem: „Dekalog jest próbą opowiedzenia dziesięciu historii – fikcyjnych albo fabularnych, takich, które zawsze mogą się zdarzyć w każdym życiu – o dziesięciu czy dwudziestu osobach, które dziś, w tej właśnie szarpaninie, na skutek takiego a nie innego zbiegu okoliczności nagle zdają sobie sprawę, że kręcą się w kółko”.
 
Kadr z "Dekalogu I"

Myśl o Dekalogu dojrzewała, nabierała artystycznego i filmowego kształtu, przebijając się przez skorupę obojętności środowiska i trudności, związanych m.in. ze sfinansowaniem projektu. Krzysztof Zanussi, kierownik Zespołu Tor, produkującego Dekalog, wspominał po 25 latach, że projekt nie od razu był sukcesem: tych filmów początkowo nikt nie chciał. Perspektywa podjęcia uniwersalnego tematu przekonała Telewizję Polską, lecz gdy po nakręceniu ośmiu odcinków okazało się, że brakuje pieniędzy na pozostałe, pani redaktor, która zajmowała się produkcją, zapytała: „Czy nie przesadzacie? Musi być dziesięć? Może osiem wystarczy”. Film uratował zupełnie przypadkiem berliński producent, którego temat specjalnie nie obchodził, ale zaryzykował i dał pieniądze. Niewielki wydatek na Dekalog okazał się dla niego najlepszą inwestycją.
 
Kadr z "Dekalogu II"

Dziesięć filmów, których scenariusze pisali razem z Piesiewiczem, przetwarzając własne doświadczenia, początkowo Kieślowski chciał powierzyć dziesięciu młodym filmowcom, ostatecznie wyreżyserował je sam, zmieniali się jednak operatorzy. Bohaterami kolejnych części są mieszkańcy warszawskiego osiedla końca lat osiemdziesiątych, czasem mijający się w drzwiach, spotykający się w windzie lub na korytarzu, patrzący na siebie przez okno. Choć każdy z niespełna godzinnych filmów jest oddzielną, zamkniętą fabułą, to istnieją między nimi więzi: najbardziej zauważalna jest milcząca postać o twarzy Artura Barcisia, pierwszoplanowi bohaterowie poszczególnych części pojawiają się też epizodycznie w innych – Krzysztof z pierwszej w filmie trzecim, małżonkowie z drugiego – w piątym (i ósmym), taksówkarz z Dekalogu, pięć w filmie czwartym, w dziesiątym odnajdziemy Tomka z filmu szóstego (który tu spotka Romana z Dekalogu, dziewięć), filatelista z ostatniego – w ósmym filmie cyklu. Dwa z filmów Dekalogu – piąty i szósty – istnieją również w kinowych wersjach pełnometrażowych (Krótki film o zabijaniu i Krótki film o miłości), które różnią się w dość istotny sposób od ich telewizyjnych odpowiedników. Inspirująca jest także lektura opublikowanych scenariuszy Dekalogu: są tam np. wątki nieobecne w ostatecznej wersji filmów, inne zakończenia, zmienia się kolejność wydarzeń; aktorzy – jak np. Maja Komorowska w roli wierzącej ciotki w pierwszym filmie – wnosili własną wrażliwość. W filmach można rozpoznać też wątki autobiograficzne reżysera: jego duchowe i religijne wątpliwości i poszukiwania wyrażają Krzysztof w filmie pierwszym i Zofia w ósmym.
 
Kadr z "Dekalogu III"

Warto dopowiedzieć, że Dekalog nie jest serialem (czyli dzieloną na odcinki całością dramaturgiczną z udziałem zamkniętej grupy bohaterów), lecz cyklem, który – jak w Encyklopedii kina wyjaśnia Adam Garbicz – nie tworzy konsekwentnego ciągu fabularnego, a składać się nań mogą filmy o jednorodnej tematyce. W ten sposób Dekalog można oglądać nie tylko od części pierwszej do ostatniej, ale także w dowolnie wybieranej kolejności, odkrywając przemyślane powiązania istniejące między filmami.

Klucz do Dekalogu?

Tadeusz Sobolewski wkrótce po premierze filmu pisał, że pozornie drugoplanowa postać milczącego mężczyzny (Artur Barciś) jest szczególnie ważna: „zrozumieć ją oznacza dostarczyć interpretację całemu Dekalogowi”. Szczupły, jasnowłosy „młody mężczyzna” (jak go określają scenariusze), który nigdy nie wypowiada ani słowa (lecz nie jest obojętny wobec wydarzeń), jest za każdym razem kimś innym: wydaje się być bezdomnym, lekarzem, motorniczym, wioślarzem, robotnikiem i malarzem, błądzącym podróżnym, inwalidą, studentem, zagubionym nieco rowerzystą. Pojawia się na krótko w kluczowych momentach historii, przygląda się bohaterom, czasem przez nich niezauważony. Nie ma go w filmie dziesiątym: a może tylko nie potrafimy go dostrzec? Ta intrygująca postać, której niezwykłe, bo skierowane wprost do widza spojrzenie otwiera cały cykl, interpretowana była na różne sposoby. Dostrzegano w nim m.in. personifikację nieuchronnego losu, sumienie, zwiastującego nieszczęście Anioła Śmierci lub Przeznaczenia, a nawet samego Boga. Zapytany w AutobiografiiKieślowski nie ułatwia zrozumienia: „Jest ten gość, co się kręci po wszystkich filmach. Nie wiem, kto to jest. To jest facet, który przychodzi i przygląda się. Nam się przygląda, naszemu życiu. Nie jest z nas specjalnie zadowolony. Idzie, przygląda się i idzie dalej”. W popremierowym wywiadzie dla „Kina” Artur Barciś wyznał jednak: „Wiem, co zdarzy się za chwilę. Wiem o tym, bo nie jestem człowiekiem”.
 
Kadr z "Dekalogu V"

Joseph G. Kickasola nadał tej postaci, łączącej kolejne filmy, zapożyczone z greki imię Teofanes, oznaczające „Objawienia Boga”. Teofanes nawiązuje do Andrieja RublowaAndrieja Tarkowskiego (1966), w którym występuje postać o tym samym imieniu, poruszająca się jak duch i zdająca się wiedzieć więcej, niż jest dane większości śmiertelników. Teofanes nie jest Bogiem, lecz „odnosi się do niego jak ikona, materialnie niosąc Jego obecność i odwieczne spojrzenie” i ma pewne jego cechy: tajemną wiedzę i wszechobecność.

„Spojrzenie Boga” dokonuje się w pierwszym filmie przez łzy, odnoszące się być może do sytuacji całej ludzkości, w Dekalogu, dwa po postawieniu diagnozy („progresja” – postęp nowotworu) dokonuje się cud, co potwierdza milcząca obecność Teofanesa; on – i równocześnie Bóg – widzi dokonującą się przemianę Doroty, a jego zamyślone spojrzenie widzimy po skierowanym do umierającego męża wyznaniu „kocham cię”. W Dekalogu, pięć Teofanes pojawia się, by jako robotnik spojrzeniem ostrzec Jacka, a potem – niosąc drabinę – odprowadzić go wzrokiem do celi śmierci. Najbardziej niezwykły jest sposób filmowania go w filmie ósmym: miejsce, w którym siedzi ubrany w niebieski sweter student, gdy Elżbieta stawia Bogu i Zofii zarzut braku miłosierdzia, jest puste w poprzedzającej i następującej scenie. Fizycznie nieobecny staje się widoczny tylko dla niektórych.
 
Kadr z "Dekalogu VI"

Dekalog okazał się dla Kieślowskiego przełomem: dotąd był uważany za twórcę lokalnego, lecz te filmy otworzyły mu drogę do międzynarodowej publiczności, doczekały się wielojęzycznych omówień i publikacji. Krótki film o zabijaniu zdobył m.in. nagrody jury i FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes oraz przyznaną po raz pierwszy Europejską Nagrodę Filmową; Krótki film o miłości i Dekalog zostały docenione m.in na festiwalach w São Paulo i San Sebastian. Dekalog jako jedyny polski film znalazł się na ogłoszonej w roku 100-lecia kina Liście 45 filmów polecanych przez Papieską Radę do spraw Komunikacji Społecznej i Filmotekę Watykańską, a Ingmar Bergman uznał dzieło Kieślowskiego za jeden z pięciu najważniejszych dla siebie filmów. Kolejne filmy Kieślowski realizował za granicą – we Francji i Szwajcarii, a jego twórczość, stopniowo odkrywana, zaczęła inspirować innych filmowców.
 
Kadr z "Dekalogu VII"

Po 25 latach od premiery DekaloguKrzysztof Zanussi, przyjaciel Kieślowskiego, z pewnym smutkiem napisał: „Sukces przyszedł za późno! Krzysztof stał się sławny w momencie, gdy nie było mu to do niczego potrzebne. Cieszył się, że ma możliwości, których wcześniej nie miał, ale mówił, że on już nie uwierzy w te zachwyty. Jego życie nie było pasmem sukcesów, było wielkim dramatem, który do końca dźwigał i dlatego na końcu zrobił gest, który mieliśmy mu za złe: postanowił wycofać się z zawodu. To był jego bunt”.

ks. Marek Lis
Uniwersytet Opolski
Materiały promocyjne udostępnione przez TVP – Dekalog
 
 
 

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b