EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

FELIETON KATARZYNY TARAS: NIEPOKOJĄCY JOHN SEALE

22/09/11

Katarzyna Taras
Alchemia. O sztuce operatorskiej
Niepokojący John Seale

Lubię takich artystów jak John Seale , dlatego że każde zetknięcie z ich twórczością weryfikuje to, co wcześniej sobie ustaliliśmy. Jedną z (już niemal) kanonicznych kwestii, jakie pojawiają się od pierwszej edycji festiwalu sztuki operatorskiej, jest "czy operator ma swój styl?"? (Oczywiście zagadnieniem absolutnie podstawowym jest zasugerowany w poprzednim tekście problem "dobrych zdjęć".) Styl rozumiem jako skłonność do operowania "akurat takimi" środkami, stosowanie "takich a nie innych" rozwiązań; coś jak "charakter pisma", coś jak osobisty podpis; to, dzięki czemu możemy stwierdzić, że dziesięć filmów z obejrzanych stu zrobił ten jeden jedyny. Oczywiście, filmoznawcy i krytycy filmowi wiedzą swoje, a autorzy zdjęć swoje, bo ilekroć usiłowałam podpytać artystów o ów styl, czasami pracowicie opisując, jak to "widzę", słyszałam, że, delikatnie mówiąc, się mylę. I nie wiem, czy była to kokieteria, czy rzeczywiście dopuszczałam się nadinterpretacji?

Wobec twórczości Johna Seale'a jestem bezbronna, bo ilekroć zbuduję sobie jakąś teorię na temat jego stylu, to pojawia się film, który totalnie przewartościowuje to, co sobie ustaliłam. Ale tak powinno być, widz kinowy (i wiedział to już Siergiej Eisenstein) to istota leniwa, którą trzeba co jakiś czas pobudzać, trzeba go zaskakiwać. I zdjęcia Johna Seale'a zaskakują.

John Seale, fot. Bob Marshak
Niniejszy tekst nie ma charakteru notki encyklopedycznej, więc nie muszę wymieniać wszystkich realizacji, wszystkich nominacji i zdobytych nagród, mogę pozwolić sobie na zdanie sprawy, relację z niezmiernie osobistej lektury filmów, do których John Seale robił zdjęcia. A będzie osobiście, bo wobec tych obrazów trudno zachować dystans.

Najpierw był "Świadek" Petera Weira (1985), chociaż nie...

Świadek
Pierwszy był uwodzący spokojem i jednocześnie niepokojący "Piknik pod Wiszącą Skałą" Petera Weira, gdzie John Seale był operatorem kamery współpracując z Cliffem Greenem.

Ale wróćmy do "Świadka", z którego pamiętam, po pierwsze, twarz chłopca ze wspólnoty Amiszów, owego tytułowego świadka; po drugie, swoje zaskoczenie, że tak przekonująco i wiarygodnie można pokazać to, jak autystyczne dziecko widzi świat. Drugi raz artyście uda się unaocznić (choć może lepiej brzmi - zwizualizować) to, jak postrzega rzeczywistość geniusz i jednocześnie ktoś, kogo można opisać korzystając ze spostrzeżenia ojca polskiej współczesnej psychiatrii, Antoniego Kępińskiego (dotyczącego wprawdzie schizofreników), jako tego, kto więcej czuje i inaczej rozumie, w filmie "Rain Man" Barry'ego Levinsona (1988). I nic dziwnego, że za zdjęcia do obydwu tych filmów nominowano Johna Seale'a do Oscara. W międzyczasie zrealizował między innymi "Goryle we mgle" (1988, reż. John Apted), opowieść o (znowu) nieprzeciętnej i nadwrażliwej jednostce, może zatem można uznać Johna Seale'a za specjalistę od opowieści o oryginałach; kogoś, kto p o t r a f i przekazać i p o k a z a ć , co zaprząta myśli nieprzeciętnych bohaterów? Za chwilę powstanie przecież kultowe dla dzisiejszych (już) czterdziestolatków "Stowarzyszenie Umarłych Poetów" Petera Weira (1989), niezmiernie kameralna i intymna opowieść o lękach dojrzewania i o potrzebie posiadania Mistrza, i o cenie wolności. W tym filmie mamy dwie charyzmatyczne osobowości, pierwsza to Profesor Keating (mimo wszystko samolubny i nie zdający sobie sprawy z odpowiedzialności, jaka wiąże się z "byciem mistrzem") brawurowo zagrany przez Robina Williamsa , druga to o wiele ciekawszy Neil Perry, wykreowany popisowo przez młodziutkiego Roberta Seana Leonarda. Jeżeli ktoś nie wierzy, że w kinie możliwe jest doświadczenie magii prawdziwego teatru i że Szekspir jest wiecznie żywy, to znaczy że nie widział sekwencji, gdy Neil wygłasza monolog Puka i... (spoilera nie będzie). Chłopiec, śnieg, "Sen nocy letniej", a za kamerą (albo przy podglądzie) John Seale.

Stowarzyszenie Umarłych Poetów
Jednak kino Johna Seale'a to nie tylko historie o osobach nieprzeciętnych, to również obrazy, w których artysta dopuszcza się błyskotliwej gry z tradycją kina, która trafia nawet do widzów wychowanych na nieco innych filmach niż "Stowarzyszenie Umarłych Poetów". Przywołajmy choćby "Gniew oceanu" (reż. Wolfgang Petersen , 2000), za który nominowano Artystę do Nagrody ASC; "Harry'ego Pottera i kamień filozoficzny" (reż. Chris Columbus , 2001); czy "Księcia Persji: Piaski czasu" (reż. Mike Newell , 2010). To również przejmujące i demaskatorskie "Duchy Missisipi" (reż. Rob Reiner , 1996), z nominowanym do Oscara Jamesem Woodsem, którego twarz trudno zapomnieć. (No i "Firma" Sydneya Pollacka - 1993.)

Właśnie, twarz. Kiedy zadałam sobie pytanie o to, co kojarzy mi się z twórczością Johna Seale'a, okazało się, że z Jego filmów pamiętam właśnie twarze. Wspomnianego już Jamesa Woodsa, Sigourney Weaver, Dustina Hoffmana, Roberta Seana Leonarda, Harrisona Forda, Jude'a Law czy Juliette Binoche. Któryś z Wielkich Teoretyków Kina powiedział (i znowu cytuję z pamięci, mogę być niewierna), że tym, co odróżnia film od innych sztuk, jest "naga twarz w ruchu uczuć". Obcowanie z ludzką twarzą, zetknięcie z Innym (czasami Obcym, choć nie zawsze) umożliwia nam tylko kino. Kino Johna Seale'a to właśnie kino twarzy, zatem w tym wypadku mamy do czynienia z Artystą dotykającym Tego, co w sztuce filmowej Najważniejsze i Najcenniejsze.

Wzgórze nadziei
Może podczas tegorocznej edycji Plus Camerimage będę miała okazję zadać współpracownikowi Petera Weira i Anthony'ego Minghelli pytanie, które dręczy mnie tak samo jak to - "czy operator może mieć swój styl"? Może dowiem się wreszcie, czy realizując adaptację autor zdjęć korzysta również z pierwowzoru literackiego? (I w tym wypadku słyszałam odmienne wypowiedzi). John Seale zrobił z Anthonym Minghellą "Angielskiego pacjenta" (1996) według powieści Michela Ondatje i "Utalentowanego pana Ripleya" (1999) na podstawie Patricii Highsmith (już raz ten utwór zekranizował Rene Clement, chodzi o "W pełnym słońcu" z 1960 roku ze zjawiskowym Alainem Delonem). "Angielski pacjent" przyniósł Mu Oscara. (Będzie jeszcze nominowany za "Wzgórze nadziei" - reż. Anthony Minghella, 2003). I nic dziwnego. Należę do wielbicieli tego filmu, który albo się wielbi albo... nie. Kino jest również przecież po to, żeby czarowało. (Notabene "Angielski pacjent" jak rzadko który obraz podzielił widownię. Ciekawe dlaczego? Czyżby chodziło o to, kto z jakim bohaterem się identyfikuje? Fakt, nie jest miło identyfikować się ze zdradzanym mężem, nawet granym przez Colina Firtha ).

Angielski pacjent
W każdym razie Minghelii i Seale'owi udała się rzecz niesamowita, melodramatem podzielili publiczność, to po pierwsze. Po drugie, pod koniec XX wieku przywrócili melodramat kinu. Pewnie dlatego, że odświeżyli jego formułę korzystając z tego, co oferuje kicz - powiedzą jedni, baśń - nazwą to inni. (W każdym razie zaaplikowali to widowni zachowując wszelkie proporcje. I umiar). Bo czego w tym filmie nie ma... Węgierski arystokrata, zakochana Angielka, romans, szpiedzy, lotnicy, pustynia, jazz, naparstek z szafranem, włosy pachnące marcepanem i "bardzo śliwkowe śliwki", Herodot, freski, Bach, miłość zwyciężająca śmierć i śmierć zadana z miłości, flirt, tajemnica. I namiętność, która rodzi się z opowieści. "Opowiem ci o wiatrach"...zaproponował podczas burzy piaskowej Almasy (Ralph Fiennes).

Właśnie, opowieść. "Sztuka obrazów" w wykonaniu Johna Seale'a jest "sztuką opowiadania". I znowu dotykamy sedna kina.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b