EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

LABIRYNT FAUNA I GUILLERMO NAVARRO WYGRYWAJĄ CAMERIMAGE.

03/12/06

Meksykańsko-hiszpański film "Labirynt Fauna" ze zdjęciami Guillermo Navarro został laureatem Złotej Żaby - Grand Prix 14. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE w Łodzi. W konkursie Debiutów Europejskich zwyciężył niemiecki "The Cave of the Yellow Dog" i zdjęcia Daniela Schönauera, zaś w Konkursie Studenckim Złotą Kijankę odebrał Paweł Dyllus za zdjęcia do filmu "Sezon na kaczki" w reżyserii Julii Ruszkiewicz. W czwartym z festiwalowych konkursów Nokia Mobile Movie Competition triumfował Rosjanin Boris Dobrovolskiy, zaś w Konkursie Filmów Polskich Wojciech Staroń i jego zdjęcia do "Placu Zbawiciela". Na gali zakończenia festiwalu gościły takie sławy kina jak Wim Wenders, Mike Figgis, Dante Ferretti czy Andrzej Bartkowiak.

Galę zakończenia otworzyła festiwalowa czołówka. Dzieło wytwórni Cinesite z muzyką Trevora Jonesa napisaną do filmu "Ostatni Mohikanin" pojawia się od lat przed każdym z seansów Camerimage i zawsze witane jest gorącą owacją widowni. I tym razem festiwalowej tradycji stało się zadość. Chwilę później obejrzeliśmy kronikę Camerimage, nakręconą przez studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej. Potem na scenie pojawili się gospodarze gali: Grażyna Torbicka i Lonstar. Jako pierwszych, poznaliśmy laureatów Nokia Mobile Movie Competition. Dyrektor Nokii oraz przewodniczący jury w tym konkursie operator Jerzy Zieliński ["Plac Waszyngtona"], wręczyli nagrody dwóm zwycięskim filmom. Uhonorowanym przez jurorów - "Alone Together" [Boris Dobrovolskiy, Rosja] oraz faworytowi publiczności "5 Tunes of Nokia" Jędrzeja Bączyka (Polska).

Po chwili na scenie pojawiła się legenda kina - David Samuelson. Współzałożyciel firmy Panavision, człowiek, który zrewolucjonizował kino światowe, otrzymał od Camerimage nagrodę za Pionierskie Osiągnięcia w Dziedzinie Sztuki Filmowej. Wręczający to trofeum szef Panavision Europa podkreślił, że Samuelson przez 60 lat wniósł ogromny wkład w rozwój sztuki filmowej. Laureat powiedział po polsku "dobry wieczór", a potem przypomniał, że ma w sobie polską krew: "Moja rodzina przybyła do Ameryki 140 lat temu właśnie stąd. Wierzę, że moi przodkowie są ze mnie dumni w tej chwili" - mówił założyciel Panavision. Dziękował operatorom mówiąc, że tę nagrodę otrzymał dzięki nim: "Oni powiedzieli mi czego brakuje w sprzęcie filmowym. Przychodzili i mówili, słuchaj: mam kłopot ze sfilmowaniem tego kawałka scenariusza i nie wiem, jak to zrealizować, wymyśl coś dla mnie". Wtedy w małym warsztacie Samuelsona zaczęły powstawać wynalazki, które zrewolucjonizowały kino. "Kiedyś ktoś powiedział, że potrzebuje kamery na tyczce, więc wymyśliłem kran kamerowy" - dodał Samuelson.

Potem przyszedł czas na wręczenie nagrody w Konkursie Filmów Polskich, odbywającym się pod patronatem Plus GSM. Zwycięzca - "Plac Zbawiciela", znany był już od soboty. Jury tego konkursu uznało go za najlepszy spośród ośmiu startujących filmów. Nagrodę wręczył gość Camerimage Mark Rydell [nominacja do Oscara za "Nad Złotym Stawem"], odebrali zaś: operator Wojciech Staroń i reżyserzy filmu Joanna Kos-Krauze oraz Krzysztof Krauze.

Szef jury konkursu polskiego zasypał twórców "Placu Zbawiciela" lawiną komplementów: "Ten film jest tak doskonały, profesjonalny, że jury nie miało wątpliwości. Wspaniałość tego filmu ujawnia się na każdym polu, w każdym aspekcie. To rzadkie osiągnięcie". Jurorzy podkreślali, że realizacja zdjęć była idealnie zsynchronizowana ze szkieletem scenariuszowym filmu, a robota operatorska świetnie wspierała oś fabularną. Ich zdaniem nieskazitelne było także aktorstwo "doskonałe w każdym calu".

Joanna Kos-Krauze współreżyserka filmu dziękowała za to, że werdykt pokazuje, iż wielu mężczyzn "wierzy w ten film o kłopotach kobiet". Przypomnijmy, że konkurs filmów polskich jest ewenementem w skali kraju. To jedyne zestawienie polskich produkcji oceniane wyłącznie przez zagranicznych filmowców. Pozwala to na odkrycie, który z polskich filmów ma realnie największe szanse w konkurencji światowej. Oceny osób, które na co dzień tworzą w Hollywood i innych wielkich centrach filmowych są bowiem najczęściej zupełnie inne od jurorów polskich festiwali.

Chwilę potem festiwal oddał cześć ludziom kina, zmarłym w 2006 roku - na ekranie pojawili się m.in. Hanka Bielicka, Henryk Lehnert, Sven Nykvist, Igor Śmiałowski, Leon Niemczyk, Krzysztof Kołbasiuk, Richard Pryor czy Robert Altman.

Kolejnym filmowcem, jaki pojawił się na scenie był Jacek Bromski. Bromski odebrał z rąk dyrektora festiwalu Marka Żydowicza nagrodę specjalną dla Stowarzyszenia Filmowców Polskich z okazji 40-lecia istnienia tej organizacji, za szczególne zasługi dla rozwoju polskiej kinematografii. Marek Żydowicz życzył szefowi SFP poprowadzenia polskiej kinematografii do największych kin na świecie. Bromski odparł: "Bardzo dziękuję. Nie jestem do tego przyzwyczajony, bo to SFP zazwyczaj daje nagrody, a teraz my dostaliśmy nagrodę na tym najważniejszym w Polsce festiwalu".

Potem przyszedł czas na nagrody dla najlepszego debiutu europejskiego. To pierwsza edycja tego konkursu na Camerimage. Trofeum powędrowało w ręce twórcy zdjęć do "The Cave of the Yellow Dog", Daniela Schönauera [reż. Byambasuren Davaa]. Lech Majewski, przewodniczący jury, tak uzasadniał wybór nagrodzonego filmu: "Daliśmy tę nagrodę jednogłośnie, za doskonałe porozumienie operatora i reżysera. Poprzez kontemplacyjne podejście do obserwowanej rzeczywistości, przywrócili oni w tym filmie takie wartości jak miłość, piękno i poezja". Schönauer był całkiem zaskoczony: "Nie przygotowałem przemówienia, ale na szczęście trzy lata temu kupiłem elegancką koszulę, która się teraz przydała" - zażartował.

Potem sceną zawładnęli młodzi filmowcy. Nadszedł czas na wręczenie Kijanek - nagród Camerimage w konkursie etiud studenckich. 19 etiud konkursowych oceniało jury pod przewodnictwem Petera Strietmana ("Cremaster Cycle"). "Wielka sztuka operatorska nie istnieje bez oparcia w historii. Cała stawka konkursowa zrobiła na nas wielkie wrażenie" - zapewniał. Brązową Kijanką uhonorowano autora zdjęć do "Firn" Kolja Raschke [reż. Axel Koenzen]. Uzasadniając jej przyznanie, jurorzy podkreślali perfekcyjne opowiedzenie historii za pomocą zrealizowanych w bardzo trudnych warunkach, świetnie wykadrowanych i skomponowanych zdjęć: "Młody filmowiec wykazał się wyrafinowanowanym poczuciem przestrzeni filmowej, znakomitym poczuciem kompozycji i techniką". Kolja Ruschke był tak wzruszony, że ledwo wydusił z siebie podziękowania, czym wywołał owację publiczności. Strietman wręczając Srebrną Kijankę dla Imri Matalona, za zdjęcia do "Road Marks", [reż. Shimon Shai] mówił: "Ten film charakteryzuje się niezwykłą integracją zdjęć z koncepcją reżysera. Oba te elementy przenika esencjonalny artyzm w każdej sekundzie, każdym ujęciu". Złotka Kijanka powędrowała do Pawła Dyllusa, autora zdjęć do "Sezonu na kaczki" [reż. Julia Ruszkiewicz]. Jerzy Zieliński podkreślał, że w filmie zdobywcy Złotej Kijanki sztuka operatorska doskonale zgrała się z tematem. Dyllus mówił: "Tutaj zamknęła się jak pętla moja dotychczasowa droga filmowa, bo przed laty zaczynałem studia w Camerimage Film School, teraz odbieram tu nagrodę". Już drugą na tym festiwalu, gdyż Dyllus otrzymał też Nagrodę Panavision im. Davida Samuelsona.

Lista osiągnięć kolejnego laureata może zapierać dech w piersiach. Scenografia do takich filmów jak: "Miasto kobiet", "Imię Róży", "Wiek niewinności", "Gangi Nowego Jorku", "Aviator" oraz "The Black Dahlia" [konkurs główny Camerimage 2006]. Współpraca z takimi reżyserami jak Pier Paolo Pasolini, Federico Fellini, Jean-Jacques Annaud, Martin Scorsese i Brian De Palma. Mowa o Dante Ferrettim laureacie Nagrody Specjalnej Camerimage za Całokształt Twórczości dla Scenografa Filmowego ze Szczególną Wrażliwością Wizualną. "To prawdziwy guru dla branży. Niektórzy reżyserzy nie wyobrażają sobie realizacji filmu bez jego wizji artystycznej" - zapowiadała wejście Ferrettiego Grażyna Torbicka. Nagrodę wręczał inny "gigant" kina - Vilmos Zsigmond, [zdobywca Oscara za zdjęcia do "Bliskich spotkań trzeciego stopnia"]: "To największy scenograf jakiego znałem. Artysta, który pierwszy pojawia się na planie i ostatni z niego schodzi". "Przepraszam za mój angielski, jest fatalny. Ale polski jeszcze gorszy, dlatego zostanę przy angielskim" - zaczął Ferretti. "Jestem szczęśliwy, że Camerimage wręczyło mi tę nagrodę. Chciałbym przekazać specjalne podziękowania dla operatorów - moich przyjaciół. Bo bez dobrych zdjęć, praca scenografa przepada" - mówił.

Nagrodę dla Polskiego Operatora za Znaczący Wkład w Światową Kinematografię odebrał światowej sławy operator Andrzej Bartkowiak, członek Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów, na stałe pracujący w Hollywood. Przez długi czas współpracował z reżyserem Sidneyem Lumetem, a ich wspólny film "Werdykt" był nominowany do Oscara. Jest też twórcą zdjęć do takich filmów jak: "Czułe słówka", "Speed - niebezpieczna prędkość", "Adwokat Diabła" oraz reżyserem ["Doom"]. Wzruszony laureat powiedział: "To miasto, w którym się urodziłem, chodziłem do szkoły filmowej, wszystko się tutaj zaczęło. Dziękuję Camerimage".

Ferii gwiazd nie było końca. Na scenie pojawił się bowiem Wim Wenders. Przewodniczący Europejskiej Akademii Filmowej, twórca "Buena Vista Social Club", "Lisbon story" i "Nieba nad Berlinem" odebrał z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierza Ujazdowskiego Specjalną Złotą Żabę dla Reżysera o Wyjątkowej Wrażliwości Wizualnej przyznaną w 2000 roku. Wenders powiedział, że choć cieszy się z trofeum, to celem przyjazdu do Łodzi, było wręczenie zupełnie innej statuetki: "Przyjechałem, by uhonorować wielkiego artystę — człowieka, któremu jestem wiele winien. Robby’ego Müllera. Ta nagroda, którą dziś odbieram - za szczególną wrażliwość wizualną, nigdy by do mnie nie trafiła, gdyby nie współpraca z Robbym". Współpraca obu artystów rozpoczęła się 1967 roku i zaowocowała wieloma wspaniałymi filmami. Müller został uhonorowany w tym roku jedną z najważniejszych nagród festiwalu - za Całokształt Twórczości Operatorskiej.

To było ostatnie trofeum wręczone przed kulminacyjnym punktem gali zakończenia Camerimage. Nadszedł bowiem czas na nagrody główne. Jurorzy jednak podziękowali najpierw organizatorom festiwalu za "niesamowitą przyjaźń i stworzenie tego jedynego w swoim rodzaju wydarzenia". Publiczności zaś za entuzjazm i żarliwość oraz za to, że brawami wita zwiastun festiwalu.

Laureata Brązowej Żaby ogłosił Ryszard Lenczewski. Trafiła ona w ręce Ricardo Della Rosa, autora zdjęć do filmu "The House of Sand" [reż. Andrucha Paddington]. "Przyznaliśmy ją za wielkie mistrzostwo, wspaniały warsztat, świetne zbudowanie kadrów i całej opowieści". Della Rosa dziękował za nagrodę otrzymaną z rąk tak wybitnych operatorów.

Następna nagroda trafiła w ręce artysty, który wykazał "ogromną subtelność i konsekwencję w budowaniu klimatu w opowieści historycznej". Srebrną Żabę przyznano bowiem autorowi zdjęć do "Iluzjonisty" - Dickowi Pope [reż. Neil Burger]. "Mam ich cały staw" zażartował Pope wchodząc na scenę. Operator był już bowiem trzykrotnie nagradzany na Camerimage. "Camerimage, to jest cudowny festiwal. Mogę zostać na nim do śmierci" - powiedział odbierając trofeum.

Zwycięzcą festiwalu został "Pan’s Labyrinth" ze zjawiskowymi zdjęciami Guillermo Navarro [reż. Guillermo del Toro]. Najcenniejsze trofeum łódzkiej imprezy - Złotą Żabę, wręczył prezes firmy Kodak, Thierry Peronnet. "Głównym zadaniem operatora jest wesprzeć dzieło aktorów i reżysera. Służyć ich talentowi. W najbardziej triumfalny sposób dokonał tego Guillermo Navarro!" - uzasadniali jurorzy.

"Jestem szczęśliwy, dla takich momentów warto żyć. To mnie motywuje, by dalej robić to, co robiłem. Camerimage to festiwal, który należy czcić i pielęgnować. Viva Polska i Viva Mexico!" - krzyczał triumfator 14 edycji.

Po ceremonii wręczenia nagród widzowie obejrzeli jeszcze 45-minutowy film Mike’a Figgisa, zrealizowany podczas festiwalu. Figgis zapowiadając film, chwalił Camerimage: "Gratulacje dla Łodzi, że jest tak mądra, że utrzymuje ten festiwal. To festiwal czysty. Nikt nikogo nie nagabuje o następną pracę, nikt nikogo nie zabija, żeby dostać następny angaż. To jest numer jeden" - mówił autor scenariusza do oscarowego "Leaving Las Vegas".

Tradycyjnie na sam koniec przedstawiciel władz Łodzi, wiceprezydent Włodzimierz Tomaszewski i dyrektor Camerimage Marek Żydowicz zakończyli oficjalnie 14. edycję imprezy.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b