EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

FELIETON KATARZYNY TARAS: ANDRZEJ WAJDA I JEGO OPERATORZY

03/10/11

Katarzyna Taras
Alchemia. O sztuce operatorskiej.
Andrzej Wajda i jego Operatorzy

Pół roku temu na tych łamach zarzekałam się, że do kina Andrzeja Wajdy musiałam dorosnąć. Zaczęło się od "Ziemi obiecanej" (1975), a uległam właśnie zdjęciom. To, co zrobili Witold Sobociński, Edward Kłosiński i Wacław Dybowski, ukształtowało też moje postrzeganie Łodzi, która fascynuje mnie jak żadne inne miasto, choć ani się tam nie urodziłam, ani nie mieszkam, ani niczego szczególnie ważnego nie przeżyłam.

Andrzej Wajda często przypomina, że film jest efektem działań zespołu. W swojej książce "Podwójne spojrzenie" wyznał nawet, że "Reżyser niczego nie robi sam; jego myśli i uczucia realizują nie tylko aktorzy, ale i cała grupa zdjęciowa", zatem można chyba zaproponować choć "rzut oka" na jego współpracowników. Tym bardziej, że na spotkaniu ze studentami łódzkiej szkoły filmowej dość przekornie się o nich wyraził: "Operator - on ma nie istnieć! On ma zrobić swoje, wszystko ma robić dobrze, ale jego ma nie być! [...] A jednak! Gdyby nie moi wspaniali operatorzy: Jerzy Wójcik, Witold Sobociński, Zygmunt Samosiuk i Edward Kłosiński moje filmy nie byłyby ani w połowie tak dobre [...] wielkimi artystami byli wtedy, gdy obmyślaliśmy wspólnie film - jego styl, koncepcję całości, ażeby potem realizować to wszystko bezszelestnie i skromnie. Ponieważ ktoś, kto zna swoją wartość, nie musi stale o niej przypominać" - (cyt. za. A. Jackiewicz, "Narodziny dzieła filmowego (V). Sztuka operatorska", w "KINO" 9/1978). Oczywiście, w jednym szkicu nawet nie zasygnalizuje się zagadnienia "Andrzej Wajda i operatorzy" (i absolutnie do tego nie aspiruję), materiału jest na kilka dysertacji naukowych, ale że temat bardzo nęcący... Skoro nie piszę notki do leksykonu, tylko dzielę się osobistym odbiorem twórczości, z którą coraz bardziej się godzę, i która coraz bardziej mnie fascynuje, znowu posłużę się skrajnie prywatnymi kryteriami


Andrzej Wajda, fot. Piotr Bujnowicz, Fabryka Obrazu
Zatem, dlaczego akurat "Ziemia obiecana"? Bo urzekł mnie ten uporządkowany żywioł, dopasowanie wszystkich elementów tej niezmiernie obszernej mozaiki. Andrzej Wajda, Witold Sobociński, Edward Kłosiński i Wacław Dybowski zrealizowali film gangsterski o pieniądzach - to one determinują zachowania i pragnienia bohaterów, i o rodzeniu się kapitalizmu, zachowując Reymontowską fascynację miejscem (którym akurat Andrzej Wajda się nie fascynował - jak przyznał w "Filmówce"). Potrafili przekonująco opowiedzieć, a nie tylko pokazać, o tej chwili, gdy jeden etos (ziemiański) już się kończy, a drugi się jeszcze nie zaczął, o chaosie tworzenia nowego dyskursu - już kapitalistycznego, i zmierzchu romantycznego porządku. Wajda i jego Operatorzy zrobili film, owszem, o pieniądzach i ludziach - dokładnie w takiej kolejności, ale nade wszystko o mieście. Mieście Molochu, potworze, ale fascynującym, organizmie, który uwodzi i poniewiera, i dlatego ten nominowany w 1975 roku do Oscara film można uznać za utwór modelowo modernistyczny. (Choć akurat autor zdjęć, którego uznaję za specjalistę od "modernistycznego" filmowania, Zygmunt Samosiuk, przy tej realizacji nie pracował.) Bo to przecież modernizm, z całym swoim umiłowaniem sztuczności, ukochał miasto jak żaden inny nurt. (Zaprzyjaźniony literaturoznawca określa to tak: "Wtedy, nareszcie, polska literatura utraciła swój rustykalny charakter".) To, co szczególnie warte docenienia, to fakt, iż mimo tego, że film realizowało trzech autorów zdjęć, jest jednorodny wizualnie, wszystkie sekwencje są tak samo dynamiczne, pulsujące, malarskie, żywe. "Ziemia obiecana" to precyzyjnie skomponowany kolaż: i pod względem rodzajów światła (jakie jest w pałacu Bucholtza, a jakie w Kurowie, jakie w teatrze, jakie w nieużywanym pałacu Muellera); i gdy chodzi o operowanie barwami czy dramaturgię ujęć; i kiedy potropimy malarskie inspiracje, jest tu przecież i Moreau, i Degas, i Lautrec. Owszem, jest kontrast, ale nienachalny, potraktowany jako jeden ze środków, a nie reguła porządkująca prezentowany świat. I przede wszystkim jest Łódź, żywa, krwista, dumna, którą - jak to wyznał reżyser - scenograf Tadeusz Kosarewicz przy pomocy Macieja Putowskiego, musieli tylko uczynić "możliwą do sfotografowania [...] uzupełniając tylko brakujące fragmenty" (zob. album "Oscar 2000.Wajda. Filmy".)

Zanim skrajnie subiektywnie, kierując się tylko doświadczeniem widza, "wyliczę" autorów zdjęć do filmów Andrzeja Wajdy, chciałabym wyznać, jakie realizacje, oprócz adaptacji Reymonta, utwierdziły mnie w fascynacji tym kinem. Drugie było "Wszystko na sprzedaż" (1969), w którym Witoldowi Sobocińskiemu udało się to, co niemożliwe (i jak tu pisać o operatorach nie używając określenia alchemia?) - złapać na gorącym uczynku czas żałoby, tęsknoty, a potem godzenia się, że przecież nikt nie jest niezastąpiony. I to w filmie fabularnym. Te nieostre pierwsze plany, kierowanie uwagi widza na to, co dalej, głębiej, gdzieś na krawędzi kadru... Mam wrażenie, że to "Wszystko na sprzedaż" z roku na rok jest coraz bardziej aktualne, a na pewno coraz mi bliższe. Trzecie - "Bez znieczulenia" (1978), gdzie obecności Edwarda Kłosińskiego absolutnie się nie czuje, gdzie widz ma wrażenie bycia w centrum rodzinnej tragedii. Weźmy choćby kolację, podczas której Michałowski (Zbigniew Zapasiewicz) chce skleić swój związek; nie czujemy się intruzami, tylko sojusznikami bohatera. W tym filmie absolutnie nie było miejsca na operatorskie popisy, epatowanie warsztatem, ktoś musiał ten świat dyscyplinować, dawać spokój, żeby widz mógł, identyfikując się z bohaterem, któremu. zawalił się świat, mimo wszystko mógł przetrwać. I jeszcze ta śmierć w czerwonym staniku... W postaci zagranej przez Krystynę Jandę trudno nie dostrzec zapowiedzi kobiet z następnego filmu Wajdy i Kłosińskiego, naznaczonych śmiercią i pogodzonych z przemijaniem bohaterek nominowanych do Oscara "Panien z Wilka"( 1980).


"Ziemia obiecana"
Operatorzy Andrzeja Wajdy...

Pierwszy był Jerzy Lipman, jedna z bardziej charyzmatycznych postaci polskiego kina (kto nie wierzy - niech skupi się na opowiadanej we "Wszystko na sprzedaż" historii o przywożonych podczas okupacji z Berlina dla dziewczyny w Warszawie różach, albo niech się wczyta we wspomnienia Romana Polańskiego o realizacji "Noża w wodzie"). Razem debiutowali "Pokoleniem" (1955), potem był jeszcze "Kanał" (1957), niedoceniona a tak piękna, i tak obecna wizualnie choćby w "Wenecji" Kolskiego, "Lotna" (1959), wreszcie "Popioły" (1965). Jerzy Lipman, współpracownik również Andrzeja Munka i Jerzego Hoffmana, jak mało kto potrafił naznaczyć swoje zdjęcia sugestią, że akurat opowiadana historia nie skończy się dobrze. Jego duet z Jerzym Wójcikiem, operatorem kamery w "Kanale", określił Wajda tak - "nic nie było dla nich zbyt trudne" (zob. "Oscar 2000.Wajda. Filmy").

Jerzy Wójcik - wystarczy napisać "Popiół i diament" (!958), i przypomnieć, że za zdjęcia do tego filmu komplementował go Andriej Tarkowski.

Witold Sobociński - tylko on mógł podołać wyobraźni Wyspiańskiego ("Wesele"- 1972), a potem Schulza (stworzył przecież z Hasem "Sanatorium pod Klepsydrą" - 1973); zrealizować wiarygodną wizję świata przełomu wieków i to bez cytowania tamtego malarstwa, zachowując jedynie gamę barwną Wyspiańskiego - malarza, co wyznał Irenie Stanisławskiej. I uwiarygodnić pojawienia się zjaw, które zinterpretował jako skromne odbicia, ledwo "przemazania". (zob. "Sobociński. Filmuję tak, jak się gra jazz", w: "KINO"9/1994).

Zygmunt Samosiuk - współtwórca "Lekcji martwego języka" Janusza Majewskiego, "Austerii" Jerzego Kawalerowicza, "Dziejów grzechu" Waleriana Borowczyka, "Dulskich" Jana Rybkowskiego, "Dagny" Haakona Sandoya. Ktoś, kto wyznaczył kanon, jak opowiadać o modernizmie, jak go pokazać, by był wiarygodny i interesujący dla współczesnego widza. Z Wajdą zrealizowali "Krajobraz po bitwie" (1970) i "Brzezinę" (1970) (choć też "Polowanie na muchy" - 1969). Nikt nie potrafił tak sensualnie jak Zygmunt Samosiuk pokazać światów zarażonych śmiercią i bohaterów, których miłość nie uratuje, ale i tak w nią brną.

Edward Kłosiński, jeden z twórców poetyki kina moralnego niepokoju (z Wajdą zrobił "Człowieka z marmuru" - 1976, "Człowieka z żelaza" - 1981, "Kronikę wypadków miłosnych" - 1986); artysta, któremu zawdzięczam największe filmowe operatorskie zaskoczenie - "Panny z Wilka". Kino moralnego niepokoju to nurt ubogi wizualnie, by nie napisać ascetyczny, a tu jego współtwórca (pracował między innymi także przy "Barwach ochronnych" i "Wodzireju") zrobił zdjęcia do najciekawszego (i to do dziś) wizualnie polskiego filmu o kobietach, do "Panien z Wilka". Edward Kłosiński wyznaczył wtedy pewien standard opowiadania o kobietach, któremu kino polskie do dzisiaj jakoś nie potrafi sprostać.

Wreszcie Paweł Edelman - zaczęło się od przekornej adaptacji "Idioty" , "Nastasji" (1994), ostatni - na razie - był Hopperowski ( przede wszystkim chodzi o kompozycję kadru) "Tatarak". I chyba te Hopperowskie sekwencje przemawiają najbardziej.


"Panny z Wilka"
Andrzej Wajda współpracował także z Krzysztofem Ciniewiczem ("Niewinni czarodzieje" - 1960), Mieczysławem Jahodą ("Bramy raju" - 1968), Wiesławem Zdortem ("Przekładaniec" - 1968), Igorem Lutharem ("Piłat i inni" - 1972, "Danton" - 1983, "Miłość w Niemczech" - 1983), Sławomirem Idziakiem ("Dyrygent" - 1980), Robbym Muellerem ("Korczak" - 1990), Dariuszem Kucem ("Pierścionek z orłem w koronie" - 1992), Witem Dąbalem ("Wielki Tydzień" - 1995), Krzysztofem Ptakiem ("Panna Nikt" - 1996).

Autorem zdjęć do "Biesów" (1988) miał być Nestor Almedros, legenda światowej sztuki operatorskiej, stronę wizualną adaptacji Dostojewskiego zawdzięczamy jednak Witoldowi Adamkowi, czego akurat ja nie żałuję. Pięknie wyszło.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b