EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

FELIETON KATARZYNY TARAS: O SZTUCE OPERATORSKIEJ

02/09/11

Katarzyna Taras
Alchemia. O sztuce operatorskiej
Dobre zdjęcia

Niniejszy cykl zainspirowała, między innymi, rozmowa po obejrzeniu filmu, którym się zachwyciłam, a mój rozmówca raczej nie. Po błyskotliwej i burzliwej wymianie zdań usłyszałam - Zamiast ciągle powtarzać "dobre zdjęcia, dobre zdjęcia", udowodnij, że są dobre. Udowodniłam, ale przy okazji uświadomiłam sobie, że zetknęłam się z problemem, który wiele osób zainteresowanych filmem, nawet zajmujących się nim zawodowo, kiedyś tam dotknął.

No bo co to niby znaczy, że zdjęcia są dobre? Zwłaszcza dzisiaj, w dobie DI, 3D, Alexy wypierającej RED-a. Szczęśliwie do używania kamer cyfrowych wszyscy zdążyliśmy się już przyzwyczaić, choć jeszcze niedawno można było usłyszeć, że to sprzęt dla amatorów, a przecież inaczej posłuży się tym medium amator - nawet najzdolniejszy, a inaczej profesjonalista. Piszę niedawno, a przecież to w 2002 roku podczas łódzkiej edycji Plus Camerimage ex aequo nagrodzono "Drogę do Zatracenia" Sama Mendesa z nieludzko doskonałymi zdjęciami Conrada L. Halla, którymi Mistrz oddał hołd temu, co stanowi esencję kina amerykańskiego, czyli film noir - kiedy wspominam kompozycję kadru chwilami nawiązująca do "Asfaltowej dżungli" zawsze mam dreszcze; i skromnego, ale jak intensywnego i jak przemyślanego "Ediego" Piotra Trzaskalskiego ze zdjęciami Krzysztofa Ptaka , zrobionego "na cyfrze" właśnie. Tym samym "cyfra" trafiła na salony. Podobnie jak teraz za sprawą "Piny" a nie "Avatara" , pewnie trafi 3D. (Po uwiedzeniu przez film Wendersa publicznie i przy świadkach odwołałam wszystko złe, co o 3D powiedziałam).

"Droga do zatracenia"

Festiwal sztuki operatorskiej został przywołany świadomie i dobrowolnie, bo to w związku z pierwszą, jeszcze toruńską, edycją imprezy, w polskim piśmiennictwie filmoznawczym pojawiła się "na poważnie" kwestia zdjęć. Oczywiście tego zagadnienia dotykano już wcześniej, ale opracowania filmoznawcze uwzględniały raczej teoretyczny aspekt strony wizualnej filmów (o podręcznikach dla studentów szkół filmowych nie wspominam, bo praktykiem nie jestem), wyjątkiem był cykl Aleksandra Jackiewicza (cytuję z pamięci, więc mogę być niewierna) "Narodziny dzieła filmowego" w "Kinie", gdzie w odcinku "Sztuka operatorska" jeden z twórców polskiego filmoznawstwa rozbudzał nasze apetyty opisując filmową alchemię. To w związku z pierwszą edycją Plus Camerimage pojawił się specjalny numer "Kwartalnika filmowego" (7-8/1994), gdzie można było znaleźć wywiady, analizy, ale przede wszystkim podręczny słownik sztuki operatorskiej, który objawił, że działanie autorów zdjęć to muszą być albo czary, albo właśnie alchemia. Czyli na jedno wychodzi. Uświadomiliśmy sobie, że by pisać, czy uczyć o filmie, nie wystarczy skupiać się na anegdocie, tylko na przykład również zachwycić się światłem, a potem swój zachwyt uzasadnić. Oczywiście najpiękniejsze światło w filmie tworzył Sven Nykvist (podobno jeden z pierwszych, o ile nie pierwszy, który ograniczył używanie światła sztucznego do minimum, bo wolał światło naturalne, w ogóle historia sztuki operatorskiej to chyba historia wyborów światła), Mistrz, Mag, ktoś, kogo charyzmę i spokój Mędrca można było odczuć już po kilku minutach rozmowy, a ja miałam to wielkie szczęście. Wspomnijmy choćby Jego światło do adaptacji "Krystyny, córki Lavransa" wyreżyserowanej prze Liv Ullmann , i to ujęcie, kiedy, po chyba pierwszej wspólnej nocy, bohaterowie siedzą w szopie, do której światło wdziera się poprzez szpary w drewnianych ścianach. W tym ujęciu było to, co w powieści Sigrid Undset najważniejsze - rozczarowanie spełnieniem. Żeby nie było tylko tak nostalgicznie, wspomnieniowo i górnolotnie, to wspomnę jeszcze o czymś, co z Plus Camerimage się wiąże. O szczególnym szpanie na znajomość nazwisk operatorów i tego, kto jaki film zrobił. Jeżeli usłyszycie, że ktoś zaraz po informacji o tym, kto film wyreżyserował, dodaje, kto jest autorem zdjęć, to na pewno macie do czynienia z kimś, kto we wczesnej lub późniejszej młodości zahaczył o Toruń, albo Łódź (teraz ma szansę w Bydgoszczy), ale walor edukacyjny festiwalu to materiał na zupełnie inną opowieść :)

Sven Nykvist

Działania operatora filmowego usiłowano objaśniać najróżniejszymi porównaniami (warto zajrzeć do przywołanego wyżej szkicu Jackiewicza), zapamiętałam i porównanie z czarownikiem, i z chirurgiem wnikającym swoim lancetem w rzeczywistość, i z portrecistą, i alchemikiem. I chyba to ostatnie najwierniej informuje, czym zajmuje się autor zdjęć, który ma do dyspozycji przede wszystkim... światło. (Choć pewien zaprzyjaźniony operator przekornie twierdzi, że operują raczej cieniem niż światłem). W każdym razie, czy to światło, czy cień, bardziej ulotnej materii nie ma. Owszem, jest jeszcze kolor, kompozycja kadru, dramaturgia ujęcia - pamiętajmy, że zdjęcie filmowe różni się między innymi od zdjęcia statycznego trwaniem w czasie, film to sztuka narracyjna. Ale najpierw jest światło. I cień. Opanowanie warsztatu - autorzy zdjęć zawsze powtarzają, że przede wszystkim są rzemieślnikami. Wrażliwość. Talent.

Choć chyba najpiękniej i najpełniej zdefiniował to, co robi na planie autor zdjęć, wieloletni współpracownik Wojciecha Jerzego Hasa (już kiedyś na tych łamach przeze mnie cytowany), Grzegorz Kędzierski . Podczas jednej z łódzkich edycji Plus Camerimage usłyszałam taką odpowiedź (notabene bardzo Hasowską) - "Operator śni sen na zadany przez reżysera temat".

Dobrze, ale miało być o zdjęciach, o d o b r y c h zdjęciach. Zatem, co to są dobre zdjęcia? Otóż dobre zdjęcia t y l k o opowiadają historię. Opowiadają, bo film to sztuka narracyjna, najbardziej spowinowacona z literaturą, a nie malarstwem, czy teatrem. Tylko, nie mogą rozpraszać widza, zwodzić go, kokietować.

Dobre zdjęcia (posłużę się przykładami choćby z ostatniego sezonu) to zdjęcia Pawła Flisa do "Chrztu" Marcina Wrony (nie waham się uznać tej realizacji za najciekawszy wizualnie film zeszłego roku). Operator mało tego, że nie wystraszył się tak nielubianej przez autorów zdjęć bieli, ale mistrzowsko tę biel wykorzystał (i to w filmie mocno inspirowanym w warstwie dramaturgicznej kinem gangsterskim - wspomnijmy choćby okrzyk o moim mieście), dzięki czemu finał jest niemal nierzeczywisty - tak jak główny bohater. Jak gdyby rozgrywał się już na tamtym świecie.

"Chrzest"

Dobre zdjęcia to zdjęcia Piotra Wojtowicza do "Różyczki" Jana Kidawy-Błońskiego . Inteligentna i dyskretna, nagrodzona Złotą Żabą w polskim konkursie Plus Camerimage 2010 "zaplatanka" materiałów archiwalnych dokumentujących to, co działo się na Krakowskim Przedmieściu w marcu 1968 roku i zdjęć inscenizowanych, gdzie kolory i rodzaje światła przeplatają się tak samo, jak światy bohaterów; sugerująca, że nawet jeżeli tak nie było - to mogło tak być.

"Różyczka"

Dobre zdjęcia to zdjęcia Rogera Deakinsa do "Prawdziwego męstwa" Coenów, mitologizujące całą opowieść (podczas seansu pozazdrościłam Amerykanom, że mają...western), od pierwszych chwil porządkujące narrację - skoro mamy do czynienia ze wspomnieniem zakochanej kobiety, której mężczyzną życia - choć była wtedy dziewczynką - był heros, najczęściej pijany, nieokrzesany strażnik legendy Dzikiego Zachodu, to i mit i nostalgia są jak najbardziej uzasadnione.

"Prawdziwe męstwo"

To to, co zrobił w "Lęku wysokości" Bartka Konopki Piotr Niemyjski. Obydwaj zdecydowali się opowiadać detalem, niuansem, zabrali nas za kulisy rodzinnego dramatu. W "Lęku wysokości" zdjęcia swoim spokojem koją widza, ten film opowiedziany choćby nieco bardziej dynamicznie byłby nie do zniesienia, tyle emocji podarowali nam autorzy.

"Lęk wysokości"

Wreszcie "Nagroda" Pauli Markovitch ze zdjęciami Wojciecha Staronia. Gdybym miała określić stronę wizualną tego filmu jednym zdaniem, powiedziałabym - umiar. U m i a r w dawkowaniu koloru - niemal na granicy monochromatyczności. Kamera prowadzona z u m i a r e m - wprawdzie opowiada się o dramatycznym momencie w historii Argentyny, ale wspomina to kobieta, która doświadczyła tego wszystkiego jako dziecko, zatem wszystko już sobie uporządkowała. I jeszcze ta nienachalna, choć czytelna, inspiracja barwami argentyńskiej flagi.

Agnieszka Holland przewodnicząc jury jednej z edycji festiwalu sztuki operatorskiej kwestię dobrych zdjęć ujęła następująco (znowu cytuję z pamięci) - "Nie ma dobrego filmu ze złymi zdjęciami, ani złego filmu z dobrymi". Nawet nie zamierzam z tym polemizować.

Agnieszka Holland z Diane Krüger. Zdj. Archiwum Plus Camerimage

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b