EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

KASIA TARAS: NESTOR ALMENDROS I ZYGMUNT SAMOSIUK

28/10/12

Kasia Taras
Alchemia. O sztuce operatorskiej.
Autentyczność, czyli Nestor Almendros i Zygmunt Samosiuk

Nie pamiętam, kiedy obejrzałam pierwszy film ze zdjęciami Nestora Almendrosa, ale to musiały być Niebiańskie dni (1978) Terrence'a Malicka z genialną scenografią Jacka Fiska. Nic dziwnego, że Almendros dostał za ten film Oscara.

Nestora Almendrosa charakteryzowała pokora wobec rzeczywistości przejawiająca się między innymi w preferowaniu naturalnego światła. Może dzisiaj to jest standard, ale zwróćmy uwagę na mały szczegół, upływ czasu i postęp technologiczny. Kiedyś było trudniej. Ze światłem i Almendrosem wiążą się dwie legendy, z czego jedną miałam możliwość w zeszłym roku zweryfikować. Zacznę jednak od tej niezweryfikowanej. To Almendros i Nykvist postrzegani są jako ci autorzy zdjęć, którzy starali się minimalizować korzystanie ze światła sztucznego. Może kiedyś ktoś precyzyjnie obliczy, który był pierwszy? Druga legenda dotyczy tego, jak Almendros ustawiał światło, kiedy już miał ogromne kłopoty ze wzrokiem. Otóż wystawiał do lampy rękę, albo twarz. Potwierdził mi to, a nawet pokazał Jack Fisk.

Kadr z filmu "Niebiańskie dni"
Tadeusz Lubelski w swojej Encyklopedii kina (Kraków 2003, s. 24) nazywa Almendrosa "czołowym operatorem Nowej Fali". Nestor Almendros współpracował z Truffaut i Rohmerem. Nic dziwnego, że tak doskonale rozumiał się z autorem Kolana Klary (1970). Rohmera w kinie interesowało właśnie "kopiowanie naturalnego piękna świata" (zob. T. Lubelski, Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2000, s. 290). I tu pojawia się druga przyczyna mojego zachwytu dla jego zdjęć, choć za Nową Falą nie przepadam. Almendros to mistrz sugerowanego erotyzmu, którym pewne swoich walorów kobiety Rohmera wabią niezdecydowanych i przerażonych ich charyzmą mężczyzn - jak jest choćby w Mojej nocy u Maud (1969), gdzie bohater (Jean-Louis Trintignant) przedkłada małżeństwo z Francoise (Marie-Christine Barrault), którą sobie "wymyślił" jako żonę, nad związek z Maud (Francoise Fabien), która naprawdę go zafascynowała. Mężczyźni Rohmera niemal zawsze uciekają, w najlepszym wypadku we flirt - jak w Kolanie Klary. Almendros potrafił również swoimi zdjęciami uwiarygodnić opowieść o miłości szalonej, kiedy samo zakochanie jest ważniejsze niż jego obiekt, a taką sytuację spotykamy w Miłości Adeli H. (1975) Truffaut. Adela Hugo (Isabelle Adjani), córka wielkiego pisarza, pogrąża się w szaleństwie, ale odpuścić nie może, bo ma tylko to swoje miłosne złudzenie. Kocha, bo tylko tak może oszukać swoją samotność. Almendros bardzo pięknie i niezmiernie przekonująco przekazał, jak niewiele dzieli miłość od szaleństwa, i że każda miłość może stać się szaleństwem. Zdjęcia w tym filmie są niezwykle normalne jak na opowieść o "złej" miłości. A ta miłość jest zła, bo nic bohaterce nie dała. Owszem, powstał dziennik, ale w wartość sublimacji wierzą tylko niespełnieni życiowo artyści.

Susan Sontag i Nestor Almendros, foto: http://www.cinematographers.nl
Nestor Almendros był nie tylko operatorem, współreżyserował też filmy dokumentalne niezmiernie krytyczne wobec reżimu Castro, który poznał, bo przez jakiś czas mieszkał na Kubie: Mauvaise Conduita (1984) i Nadie Escuchaba (1987). Bycie filmowcem zaangażowanym (są nawet dwie nagrody jego imienia, jedną przyznaje się właśnie filmowcom walczącym o prawa człowieka) łączył z tworzeniem reklam dla Armaniego i Calvina Kleina. Znał Susan Sontag.

Jeśli chodzi o Zygmunta Samosiuka, drugiego bohatera niniejszego tekstu, to pierwsze były Dzieje grzechu (1974) Waleriana Borowczyka. Film okazał się o niebo lepszy niż powieść, w której Żeromski zamknął chyba zbyt wiele, bo i skandal i opowieść o świętej ladacznicy, i rozważania o polskim kołtunie. Borowczyk zaplanował zrobienie "ilustracji" powieści, a nie "adaptacji", i z tego zadania cała ekipa z Zygmuntem Samosiukiem na czele wywiązała się doskonale. Ich Dzieje grzechu są stylowe i trująco piękne, jak na modernę przystało, a o inspiracjach plastycznych, jakimi kierowali się reżyser, autor zdjęć i autorka scenografii. Teresa Barska, można dyskutować w nieskończoność. Weźmy choćby scenę pierwszego zbliżenia Ewy (Grażyna Długołęcka) i Łukasza (Jerzy Zelnik): doświadczony kochanek pokazuje niedoświadczonej (i śmiertelnie zakochanej) dziewczynie ilustrację, jak ich kontakt ma wyglądać. I najważniejsza w tej scenie okazuje się owa rycina, bo dzięki niej odkrywamy o czym Borowczyk chce nam opowiedzieć. O miłosnym, czyli najbardziej niebezpiecznym, pigmalionizmie. To, co jedno uznało za uczucie i czemu poświęciło swoją wolność, egzystencję (i kilka innych istnień), dla drugiego było eksperymentem.

Kadr z filmu "Golem"
Zygmunt Samosiuk współpracował z tak różnymi reżyserami jak Piotr Szulkin (Golem - 1980, Wojna światów. Następne stulecie - 1981), Janusz Morgenstern (Trzeba zabić tę miłość - 1972), czy Andrzej Trzos-Rastawiecki (Zapis zbrodni - 1974 i ...gdziekolwiek jesteś, Panie Prezydencie... - 1978), a jego zdjęcia dowodzą, że był mistrzem i wtedy, kiedy chodziło o fantastykę, i o współczesną opowieść, i o stylizację na film dokumentalny.

Jednak czasami bywał Arcymistrzem. Wtedy, gdy chodziło o pokazanie "pięknego umierania", schyłku epoki, zmierzchu aż kultury, albo tylko niewinności - jak jest w Dziejach grzechu, ale też Sprawie Gorgonowej (1977) Janusza Majewskiego, której stronę wizualną najprawdopodobniej organizowały fotografie z miejsca zbrodni (film zainspirowała autentyczna historia, szeroko komentowana w dwudziestoleciu, pisał o niej m.in. Boy - Żeleński) zamieszczone w piśmie "Tajny Detektyw". Janusz Majewski zapoznał się z rocznikami "Tajnego Detektywa" podczas II wojny światowej, pismo znalazł na strychu, gdzie szukał czegoś do czytania, bo przeczytał już wszystkie pozycje z biblioteki rodziców. Ja zetknęłam się z owym periodykiem trochę później, znalazłam go również na strychu, w domu babci. (Zob. Fascynuje mnie to, co minęło - z Januszem Majewskim rozmawia Katarzyna Taras, "KINO" 4/2006.) Jak widać przez pewne lektury trzeba po prostu przejść.

Kadr z filmu "Sprawa Gorgonowej"
"Piękne umieranie", "schyłek kultury", "zmierzch epoki", wszystkie te określenia wiążą się z dekadencją. Zygmunt Samosiuk robił prawdziwie dekadenckie zdjęcia. I w tym nikt mu nie dorówna. Można nie przepadać za Dagny (1976), ale sposób odmalowania krakowskiej bohemy trzeba docenić. Można nie być fanem Dulskich (1976) Jana Rybkowskiego, choć to niezmiernie inteligentna, by nie napisać brawurowa, adaptacja utworu Zapolskiej, ale kobietom filmowanym przez Samosiuka trudno nie ulec, zwłaszcza kokocie granej przez Irenę Karel i jak wyciętej z modernistycznego witraża Danucie Rinn. Kobietom, ale również miastu, które jak to w sztuce modernistycznej bywało, jest równoprawnym bohaterem opowieści.

Zygmunt Samosiuk pracował z reżyserami, których można określić jako malarzy kina, co nie zawsze ma związek z ich wykształceniem, a raczej ze sposobem pracy na planie, i z tym, jak "wyglądają" ich filmy. Borowczyk był przez jakiś czas aktywnym zawodowo plastykiem, zatem ta współpraca nie dziwi. Samosiuk współtworzył też filmy Andrzeja Wajdy, który odkrył go oglądając materiał o "pegieerze". Reżysera ujęło tempo, w jakim autor wspomnianych wyżej zdjęć przestawił kamerę - chodziło o filmowanie śniegu, bo cały materiał dotyczył przygotowań do zimy. Zrobili Polowanie na muchy (1969), ale przede wszystkim Brzezinę, udany eksperyment opowiedzenia Iwaszkiewicza Malczewskim - "Najsmutniej jest umierać w jasny wiosenny dzień. Odchodzić, kiedy w przyrodzie dzieje się tyle niezwykłych rzeczy. Dla mnie malarskim odpowiednikiem tego zjawiska był Jacek Malczewski, ze swymi obrazami śmierci czekającej pod oknem". (Zob. A. Wajda. Filmy, Warszawa 2006, s. 80). Film o śmierci, która ma ciało Maliny (Emilia Krakowska), bujnej, wiejskiej dziewczyny, wobec której witalności wszelka erudycja i wykształcenie Stasia (Olgierd Łukaszewicz) są bezbronne i nieprzydatne. Bo wobec śmierci jest się bezbronnym. Śmierć jako zmysłowa kobieta, jakie to niepolske, jakie to Hasowskie, jakie to dekadenckie, to przecież Stanisław Korab-Brzozowski pisał o śmierci jak o kochance.

Potem był Krajobraz po bitwie (1970), gdzie Samosiuk zrobił zdjęcia z gatunku wtapiających się w krwioobieg widza, bo trudno przecież zapomnieć zderzenie faktury subtelnych twarzy bohaterów granych przez Daniela Olbrychskiego i Stanisławę Celińską z fakturą murów. Udało mu się pokazać najprawdziwsze piękno spotkania mężczyzny i kobiety, którzy zetknęli się ze sobą w nieludzkich okolicznościach.

Samosiuk współtworzył również Austerię (1983) Jerzego Kawalerowicza, gdzie nie tyle sportretował świat, który odchodzi, ale taki, którego już nie ma, który na tę chwilę musiał zostać stworzony na nowo. I został.

Kadr z filmu "Krajobraz po bitwie"
Inny reżyser-malarz to wspomniany już Janusz Majewski. Oprócz Sprawy Gorgonowej zrobili też serial Królowa Bona (1980), Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny (1982). To Zygmunt Samosiuk miał być autorem zdjęć do planowanej przez Majewskiego adaptacji Nienasycenia, co zaproponował reżyserowi Jan Lenica. Jednak duet Majewski — Samosiuk to przede wszystkim Lekcja martwego języka (1979), gdzie udało im się pogodzić urok secesyjnej fotografii z sekwencjami ekshumacji ciał stylizowanymi na a u t e n t y c z n e zdjęcia z frontów pierwszej wojny światowej.

Właśnie, autentyczność to pojęcie charakteryzujące zdjęcia Zygmunta Samosiuka. Dzieje grzechu kręcili (podobno) w autentycznych łódzkich i pabianickich wnętrzach i plenerach, a na ścianach owych autentycznych wnętrz (podobno) zawieszono autentyczne obrazy z epoki.

Autentyczność była też ważna dla Nestora Almendrosa. Markizę O. (1976) Rohmera kręcili w naturalnych wnętrzach i plenerach. Chcąc, by w Byle do niedzieli (1982) Truffauta, światło było jak najbardziej zbliżone do tego, co znamy z film noir, na jaki obraz był stylizowany, uparty Hiszpan francuskiego pochodzenia wyszukał we francuskiej wytwórni używane w latach 50. lampy Fresnela (zob. T. Lubelski, Nowa Fala..., s. 305, 201).

Czyli już wiem, dlaczego ich zdjęcia lubię najbardziej. Bo próbowali zbliżyć się do tego, co w kinie nieosiągalne.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b