EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

KATARZYNA TARAS O KINIE MIECZYSŁAWA JAHODY

13/11/13

Katarzyna Taras
Mieczysław Jahoda - demon i pedagog


Pisanie o wybitnym autorze zdjęć, który z racji swoich dokonań został przypisany do równie wybitnego reżysera, wiąże się z niebezpiecznym zagadnieniem "czy operator ma swój styl". Jednak ważniejsze niż styl, w którego istnienie (i to na przekór operatorskim zaklęciom, że coś takiego nie istnieje) wierzę, są chyba pewne predyspozycje psychiczne, spowinowacenie wyobraźni, to, czy reżyser i autor potrafią się porozumieć.

Mieczysław Jahoda i Wojciech Jerzy Has musieli - mówiąc kolokwialnie - nadawać na tych samych falach, skoro zrobili razem cztery (i to jakie!) filmy (częściej Has pracował tylko ze Stefanem Matyjaszkiewiczem, z którym zrealizował pięć filmów). Rękopis znaleziony w Saragossie zachwycił samego Bunuela i to tak, że obejrzał go ponoć trzy razy (I. Grodź, Zaszyfrowane w obrazie, O filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Gdańsk 2008, s. 485), Francis Ford Coppola i Martin Scorsese uznali tę produkcję za film kultowy (I. Grodź, tekst w Katalogu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty, 22.07-1.08.2010, s. 410), a David Lynch poświęcił jej szkic The Story Behind the Story of The Saragossa Manuscript (I. Grodź, Zaszyfrowane..., s. 485). Z kolei organizatorzy retrospektywy Hasa podczas NYFF nie uwierzyli, że Pętla (1957) to debiut (M. Kornatowska, Nie lubię niespodzianek na planie - rozmowa z W.J. Hasem, w: Debiuty polskiego kina, red. M. Hendrykowski, Konin 1998, s. 53). Szyfry zdumiewają płynnością przechodzenia z sekwencji realistycznych dziejących się w powojennym Krakowie (mieście urodzenia i Hasa i Jahody), do sekwencji wizyjnych nękających ojca (Jan Kreczmar), który zgrzeszył zaniechaniem - podczas II wojny światowej walczył na Zachodzie, potem ułożył tam sobie nowe życie. Notabene kiedy bliżej przyglądałam się twórczości Wadima Jusowa i Mieczysława Jahody uderzyło mnie spowinowacenie ich wyobraźni (dostrzegalne zwłaszcza w Dziecku wojny i Szyfrach) widoczne w sposobie portretowania dzieci zarażonych śmiercią, podobny sposób myślenia o obrazie. I Hasa i Tarkowskiego interesowała transcendencja, i lepszych współpracowników niż Jahoda i Jusow dobrać sobie nie mogli, bo przecież nie można nie uznać tego, co dzieje się w 27 minucie Pętli, za jedno z najbardziej przepełnionych transcendencją ujęć w światowym kinie?

Kadr z filmu "Rękopis znaleziony w Saragossie"
Skoro wspomniałam wyżej o lawirowaniu między tym, co oniryczne, a tym, co realne, i to w taki sposób, że widz nie czuje się zagubiony, tylko prowadzony przez meandry narracji, to właśnie owo płynne przechodzenie można chyba uznać za drugą cechę charakterystyczną stylu Jahody (pierwsza to wspomniana wyżej umiejętność unaocznienia transcendencji), dostrzegalną nie tylko w Rękopisie... i Szyfrach, ale również w Jak daleko stąd, jak bliskoTadeusza Konwickiego (1971). Z Hasem Jahoda zrobił również Pożegnania (1958), i to ponoć autor zdjęć zwrócił uwagę reżysera na utwór Dygata (I Grodź, Zaszyfrowane..., s. 53).

Również o tym, że Mieczysław Jahoda był mistrzem światłocienia (i to chyba trzecia cecha pozwalająca na opisanie Jego stylu), którym operował tak swobodnie jak gdyby był malarzem, jak gdyby nie wiązało się to z ustawianiem lamp, uruchamianiem tego całego filmowego pandemonium, przekonują filmy, które zrealizował z Hasem. Wspomnijmy choćby to, co dzieje się ze światłem w pracowni-mieszkaniu Kuby (Gustaw Holoubek) z Pętli, albo w willi hrabiny Róży, dokąd trafia Paweł (Tadeusz Janczar) z Pożegnań, przywołajmy powidoki wszelkich ażurów okiennic, schodów, żaluzji znaczące twarze bohaterów. Nie ma w kinie polskim drugiego reżysera, którego fenomen starano by się opisać tyloma "izmami", jak czyniono to z Wojciechem Jerzym Hasem. A jak jest z jego operatorem? Pierwszy i chyba najważniejszy trop wskazuje reżyser Pętli, w której "Mietek przeszedł samego siebie. Znakomicie świecił, podbijając atmosferę. Zapatrzył się w Carnego. (...) Po wojnie w latach 40. i 50. wszyscy oglądaliśmy Carnego i on nas zachwycał" (M. Kornatowska, dz. cyt., s. 70). Czy tak jest, będziemy mogli się przekonać podczas tegorocznej edycji Camerimage, podczas której odbędzie się także retrospektywa filmów, do których robił zdjęcia współpracownik Marcela Carnego, Roger Hubert, choć akurat badacze wskazują na spowinowacenie Pętli z filmami, do których zdjęcia robili inni operatorzy (I. Grodź, dz. cyt., s. 435). A skoro już o operowaniu światłocieniem mowa to nie mogę nie wspomnieć o filmie, którym Jahoda debiutował, o Zimowym zmierzchu (1956) Stanisława Lenartowicza, obrazie, który mocno poszerza nasze rozumienie tego, co określamy jako polską szkołę filmową.

Kadr z filmu "Pętla"
Has i Jahoda swoją relację opisywali następująco: "Z Mietkiem znaliśmy się jak łyse konie" (M. Kornatowska, dz. cyt., s. 70); "My dwaj i późniejszy scenograf Jerzy Skarżyński znaliśmy się jeszcze z przedwojennego Krakowa. (...) byliśmy dogadani, co nie wykluczało dyskusji i sporów" (Wojciech Jerzy Has, Pożegnania, wypowiedź M. Jahody, "FILM" 11/2000, s. 13). Reżyser nazywał swojego operatora demonem, mówił, że był nieposłuszny, nieznośny i że na planie często dochodziło do awantur (J. Słodowski, T. Wijata, Rupieciarnia marzeń, Warszawa 1994, s. 11); opisywał jako operatora niepokornego, który nie słucha reżysera i ma swoje zdanie (M. Kornatowska, dz. cyt., s. 70). To, że Jahoda miał swoje zdanie, wynika również z wypowiedzi Gustawa Holoubka, który - czego dowiadujemy się z filmu dokumentalnego Między prawdą a wyobraźniąTadeusza Bystrama i Stanisława Zawiślińskiego - nie zagrałby Kuby, bo podczas zdjęć próbnych nie spodobał się właśnie operatorowi (a w przyszłości swojemu przyjacielowi i autorowi zdjęć do swojego Mazepy). Jahodę ostro zdyscyplinował Has, Holoubek dostał rolę, i stał się chyba najważniejszym aktorem Hasa.

Mieczysław Jahoda przyznawał, że najwięcej osiągnął w filmach Hasa: "Moja znajomość i współpraca z Wojtkiem Hasem to osobliwość, która, jeśli chodzi o relację reżyser - operator, nie ma chyba odpowiednika w naszej kinematografii. (...) Wojna wzmocniła moją przyjaźń z Wojtkiem, gdyż okupacja stawiała nas w podobnych sytuacjach, przeżywaliśmy podobne zagrożenia.(...) Rękopis znaleziony w Saragossie to był moment spełnienia artystycznych marzeń. W tym połączeniu życiorysów było coś zdumiewającego, bliższego literaturze niż rzeczywistości" (W.J. Has. Pożegnania, dz. cyt., s. 13). Na marginesie wypada wspomnieć, że ci dwaj giganci światowego kina, swoją przygodę z filmem rozpoczęli na krakowskich dwuletnich (!) Kursach Przygotowania Filmowego, gdzie - jak to wspominał Wojciech Jerzy Has - robienia filmów uczono "na zasadzie kredy i tablicy.(...) Zaczynało się od zwykłej asystentury, od noszenia sprzętu i patrzenia, jak się filmuje. Metody były chałupnicze - tak zrobiłem animowane fragmenty do filmu Skroplone powietrze" (J. Słodowski, T. Wijata, dz. cyt., s. 7). Na przykładzie relacji Hasa i Jahody doskonale widać, że film naprawdę jest syntezą działań zespołu (choć trzeba mieć świadomość, że decydujący głos ma reżyser), bo przecież nie da się odpowiedzieć, ile jest Jahody w filmach Hasa, albo na ile Has mitygował swojego operatora, tym bardziej, że wiemy na pewno, że artyści się spierali.

Kadr z filmu "Krzyżacy"
Mimo całej mojej miłości dla kina Hasa, wobec którego najczęściej jestem bezradna jak owo Iwaszkiewiczowskie "zachwycone zwierzę", mimo tego, że również sam Mieczysław Jahoda ten fragment swojej biografii artystycznej uznawał za najważniejszy, nie chciałabym, żeby o autorze zdjęć do Rękopisu znalezionego w Saragossie myślano tylko jako o operatorze Hasa. O Zimowym zmierzchu już pisałam, nie można też zapomnieć, że Mieczysław Jahoda jest autorem zdjęć do pierwszego polskiego supergiganta historycznego, pierwszego polskiego filmu panoramicznego, pierwszego filmu polskiego zrealizowanego na negatywie Eastman Color Kodak, czyli do Krzyżaków (1960) Aleksandra Forda (T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009, s. 225-226). I że to on współtworzył jeden z niewielu filmów dotykających kwestii stosunków polsko-ukraińskich, czyli Ogniomistrza Kalenia (1961) Petelskich z doskonałą i nietypową rolą Wiesława Gołasa, adaptację Łun w Bieszczadach Jana Gerharda.

Z kolei Andrzej Brzozowski wspominając atmosferę panującą w łódzkiej szkole filmowej w latach 50., to Mieczysława Jahodę wskazuje jako najbardziej eleganckiego studenta - "Chodził w amerykańskim marynarskim płaszczu z wielbłądziej wełny. Oczywiście miał również żółty szalik i beret. Zaczęto w którymś momencie piętnować nas za żółte szaliki. A te żółte szaliki były po prostu najtańsze. Kosztowały tylko siedemnaście złotych" (K. Krupski, M. Miller, Z. Turowska, W. Wiśniewski, Filmówka. Powieść o łódzkiej szkole filmowej, Warszawa..., s. 67-68).

W pewnym momencie zestawiłam Mieczysława Jahodę z Wadimem Jusowem, wskazując na ich zdolność schwycenia transcendencji. Okazuje się, że łączy ich również zacięcie pedagogiczne, obydwaj uczyli i obydwu wspomina się jako charyzmatycznych pedagogów.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b