EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

KATARZYNA TARAS O KONKURSIE FILMÓW POLSKICH

04/11/13

Katarzyna Taras
Zmysłowość vs rozjątrzona forma, czyli Konkurs Filmów Polskich Camerimage 2013


Kiedyś napisałam, że programowanie festiwalu jest jak tworzenie narracji. Szczególną sytuacją jest programowanie pasma polskiego ocenianego tylko przez jurorów spoza Polski, które staje się wtedy wizytówką tego, co w polskim kinie ostatniego sezonu najciekawsze, najwartościowsze i najbardziej frapujące pod względem wizualnym - skoro rzecz ma się dziać na festiwalu sztuki operatorskiej. Zatem, o czym chcemy opowiedzieć (między innymi zagranicznym) widzom w tym roku? Czy jest jakaś reguła porządkująca tę mozaikę? Pisząc ten szkic absolutnie nie uzurpuję sobie prawa do narzucenia jakiejkolwiek interpretacji "o czym jest ten film", chcę raczej podpowiedzieć, czego szukać w zaproponowanym przez nas paśmie.

Gdybym miała najlakoniczniej opisać to, co będzie działo się w konkursie polskim powiedziałabym, że zetrą się zmysłowość i rozjątrzona forma. Filmy spod znaku tej pierwszej to W ukryciu (zdj. Łukasz Gutt, reż. Jan Kidawa- Błoński) i W imię... (zdj. Michał Englert, reż. Małgośka Szumowska). Rozjątrzoną formę (używam tego określenia oczywiście mając świadomość, że tak kiedyś opisywano utwory ekspresjonistyczne, ale w tym wypadku absolutnie nie mam na myśli tego rodzaju nawiązań i zapożyczeń) reprezentują Drogówka (zdj. Piotr Sobociński Jr., reż. Wojtek Smarzowski), Ostatnie piętro (zdj. Tomasz Augustynek, reż. Tadeusz Król) i Żywie Biełaruś (zdj. Witold Stok, reż. Krzysztof Łukaszewicz). Wyjątki potwierdzającą powyższą (porządkującą) regułę to Dziewczyna z szafy (zdj. Arkadiusz Tomiak, reż. Bodo Kox) i W cieniu (zdj. Adam Sikora, reż. David Ondricek).

Kadr z filmu "W cieniu"
Zacznę właśnie od tego ostatniego, którego trudno nie czytać jak pięknego i udanego hołdu złożonego temu, co w historii kina najbardziej filmowe, czyli film noir. W cieniu to film noir, ale przykrojony do wrażliwości i oczekiwań już współczesnego widza. Z film noir pochodzi bohater, kapitan Hakl (Ivan Trojan), który bardziej niż funkcjonariuszem systemu (akcja filmu dzieje się w Pradze w 1953 roku, tuż przed reformą monetarną) jest rasowym gliną i dlatego cudzą sprawę bierze za własną i nie pozwala na zrzucenie odpowiedzialności za napady rabunkowe na tych, którzy tego nie zrobili, a idealnie nadają się do odegrania roli kozłów ofiarnych. Opowieść o takim bohaterze jak Hakl potrzebowała stylistyki film noir, ale prawdopodobny jest również trop, że takim nawiązaniem chciano okazać tęsknotę i nostalgię za ładem i sprawiedliwością, dla których w rzeczywistości po 1945 roku na terenach uzależnionych od Wielkiego Brata za bardzo nie było miejsca. W cieniu to piękne, dobrze zrobione, nostalgiczne kino.

Z podobnym bohaterem, ale występującym we współczesnych (warszawskich) dekoracjach, mamy do czynienia w Drogówce, gdzie takim ostatnim sprawiedliwym jest sierżant sztabowy Ryszard Król (Bartek Topa), który pewnego dnia postanawia uporządkować świat, choć w przeciwieństwie do Hakla jego działanie wyrasta z bardziej osobistych pobudek. Zdumiewa i imponuje ilość formatów, jakich użyto przy realizacji tego filmu, ale nade wszystko talent autora zdjęć do scalenia tego wszystkiego w jednorodną, przekonującą i hipnotyzującą, choć rozjątrzoną, całość.

Kadr z filmu "Żywie Biełaruś"
Z identycznego założenia, że o brudzie i bezprawiu nie można opowiadać "ładnymi obrazkami" wyszli twórcy Żywie Biełaruś, filmu, mam wrażenie, spoza mainstreamu polskich produkcji. Czytam ten zainspirowany faktami i wybijający nas z dobrego samopoczucia obraz jako przypomnienie, na czym polega prawdziwy reżim. W kinie nie zawsze chodzi o to, żeby było ładnie, o wiele ważniejsze jest, żeby było szczerze. I tak w tym wypadku jest. Autorem zdjęć do opowieści o cenie sprzeciwienia się systemowi na Białorusi, jest współpracownik między innymi Krzysztofa Kieślowskiego, Wojciecha Wiszniewskiego i Edwarda Żebrowskiego - Witold Stok. Z tym pierwszym zrealizował legendarne już (za określeniem "kultowy" jakoś nie przepadam) filmy dokumentalne, m.in.: Dworzec, Siedem kobiet w różnym wieku, wreszcie Z punktu widzenia nocnego portiera; kultowy (a niech będzie!) Personel. Z Wiszniewskim - Opowieść o człowieku, który wyrobił 552 procent normy, z Żebrowskim nagrodzone na festiwalu polskich filmów fabularnych w 1981 roku właśnie za zdjęcia W biały dzień, stylową adaptację powieści Władysława Terleckiego "Zwierzęta zostały opłacone".

Do zestawu "rozjątrzonego" zaliczam również zrealizowane na taśmie 16 mm Ostatnie piętro, podobnie jak film Łukaszewicza wyrastające z inspiracji tym, co zdarzyło się naprawdę, i również spoza mainstreamu. W historii kapitana Derczyńskiego (Janusz Chabior), imponuje przede wszystkim arcymistrzowsko sfilmowany finał (w którym znowu widzę inspirację filmem czarnym), konsekwentne operowanie kolorami, a także niezmiernie dynamiczna praca kamery, jak na opowieść o szaleństwie przystało. Bo historia Derczyńskiego jest historią szaleństwa człowieka, któremu w kilka dni zawalił się świat. Siła tego skromnego filmu polega na tym, że nie wiem, czy Derczyński był tylko szafującym na prawo i lewo szowinistycznymi sloganami potworem terroryzującym rodzinę, kimś chorym, czy kimś niespełnionym w każdym aspekcie swojej egzystencji, którego stan zaostrzył się, bo zawiodło wszystko, w co wierzył? W każdym razie nie czuję do niego odrazy, tylko mu współczuję. Ostatnie piętro na tle polskich filmów opisujących współczesność wyróżnia to, że Augustynek i Król skupili się na tym, jak zmiany (i tylko te obyczajowe i te aż polityczne) związane z przełomem 1989 roku odebrali reprezentanci grupy tak hermetycznej jak żołnierze zawodowi i ich rodziny, przedstawiciele społeczności, która szczególnie odczuła tąpnięcie dotychczasowego stanu rzeczy.

Kadr z filmu "Dziewczyna z szafy"
Zanim przejdę do filmów, jak to określiłam, zmysłowych, wspomnę jeszcze o Dziewczynie z szafy, w której Arkadiusz Tomiak i Bodo Kox, wiarygodnie opowiedzieli o niewiarygodnym związku dwójki wykluczonych, i o tym, że miłość, owszem, daje wolność, ale często też wymaga od nas przekroczenia zakazów. Troje bohaterów, trzy sposoby widzenia i rozumienia świata, miłości i odpowiedzialności, a wszystko to z charakterystyczną dla Arkadiusza Tomiaka brawurową maestrią scalone w jedną konsekwentną wizję rzeczywistości, w której nie dziwi współistnienie sterowców, wieżowców i dżungli w M2.

Ze wszystkich filmów zrealizowanych przez duet Małgośka Szumowska i Michał Englert, najbardziej lubię etiudę Cisza. Artyści po latach wrócili do sportretowanej już kiedyś przestrzeni i w takich okolicznościach powstało W imię..., głęboka i mądra przypowieść o samotności, której w żadnej części nie koi piękno świata - dawno nie widziałam zdjęć, w których byłoby tyle zachwytu nad urodą świata - tylko drugi człowiek.

Kadr z filmu "W ukryciu"
Wreszcie W ukryciu, gdzie zdjęcia kontrapunktują rzeczywistość, w której żyje Janka (Magdalena Boczarska). Na zewnątrz okupacja, likwidacja radomskiego getta, a to, co widzimy, jest takie piękne. W ukryciu nie jest filmem o miłości, tylko o fazie jeszcze zakochania, bo to wtedy świat wydaje nam się piękniejszy. To będąc zakochanym stajemy się zaborczy, to wtedy najbardziej chcemy podporządkować sobie tego drugiego. Już miłość to przecież wolność, mądrzy ludzie mawiają: Jeśli coś kochasz, puść to wolno. Miłość nie jest zawłaszczeniem, a Polka Janka chce zawłaszczyć Żydówkę Esterę (Julia Pogrebińska), jej przeszłość, marzenia, nawet ocalający kobietę mit - wiarę w to, że jej ukochany, Dawid (Tomasz Kot), żyje i czeka. Ale to również Janka ulega emocji bardziej, skoro jest w stanie zaprzeć się ojca, a potem zabić. W ukryciu to opowieść o relacji kata i ofiary, ale to kat płaci tu wyższą cenę, to on ulega bardziej, to jemu bliskość drugiego człowieka jest bardziej potrzebna. Podobnie było w PasażerceMunka. Trudno nie zastanawiać się nad intencjami bohaterek: Janka pokochała, bo tego potrzebowała, bo wreszcie przytrafiła jej się możliwość poczucia czegoś, co wytrąciło ją z utknięcia w koszmarze, a Estera? To przecież ona zainicjowała zbliżenie. Czy potraktowała związek z Janką tylko jak kaprys, czy dostrzegła w tym szansę na ocalenie, a może chciała jeszcze przed śmiercią coś poczuć - o czym wspominał opisujący nastroje w warszawskim getcie Marek Edelman. W ukryciu to doskonały przykład doskonałej współpracy autora zdjęć z tymi, którzy odpowiadają za kostiumy i charakteryzację, i z aktorką - bohaterka Boczarskiej jest piękna tylko wtedy, kiedy jest z Esterą. Pięknieje tylko przy kochance, a może tylko dla niej umie (chce?) być piękna? Kolejnym walorem tego filmu jest to, że wielka historia jest tu tylko tłem, że Jan Kidawa-Błoński opowiada o tym, co najintymniejsze, przypomina, że podczas szalejącego na zewnątrz horroru największe dramaty rozgrywały się we wnętrzu, między łazienką i pokojem z używalnością kuchni - jak to zostało wypowiedziane w jednym z filmów Hasa.

W tym roku nie piszę szczegółowo o tym, jakich narzędzi użyto do realizacji poszczególnych filmów, bo uległam historiom, którym zdjęcia powinny tylko (i aż) służyć.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b