EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

LEON NIEMCZYK NIE ŻYJE

29/11/06

Z głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Leona Niemczyka, jednego z najwybitniejszych polskich aktorów filmowych, wielkiego przyjaciela Festiwalu Camerimage.

W imieniu organizatorów i uczestników XIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych składamy wyrazy współczucia rodzinie, przyjaciołom i wszystkim wielbicielom wspaniałego artysty.

Na zawsze pozostanie w naszej pamięci jako wielki człowiek i znakomity aktor.



Dyrektor Festiwalu Camerimage

Marek Żydowicz



Piąty dzień 14. edycji Camerimage

LEON NIEMCZYK NIE ŻYJE

Festiwal Camerimage składa hołd, zmarłemu w środę laureatowi specjalnej Złotej Żaby od Operatorów dla Polskiego Aktora przyznanej w roku 2002. Leon Niemczyk zmarł po długiej i ciężkiej chorobie. Na ekranie był z nami przez prawie 50 lat. Zagrał w tak ważnych dla kinematografii obrazach jak: "Celuloza", "Pociąg", "Krzyżacy", "Nóż w wodzie" i kultowym "Rękopisie znalezionym w Saragossie". Jest rekordzistą, jeśli chodzi o role filmowe; przez 50 lat swojej kariery aktorskiej zagrał w ponad 400 filmach.

STUDENCI i FORUM, PIOTRUŚ i WILK, GOLDENEYE i CASINO ROYALE

Środa, piąty dzień CAMERIMAGE upłynęła pod znakiem filmów studenckich. Od wielu lat to właśnie w środę do walki o Złote Kijanki stają w szrankach młodzi operatorzy z całego świata. W tym roku walczyło o nią 16 filmów z 6 krajów. Także w środę po raz pierwszy przyznano The David Samuelson Student Award, nagrodę Panavision za osiągnięcia techniczne, która trafiła w ręce Pawła Dyllusa z Polski. Odbyła się też druga edycja CAMERIMAGE FORUM, w czasie którego operatorzy omawiali kwestie uregulowań prawnych związanych z ich zawodem. Z aplauzem spotkała się specjalna projekcja polsko- angielskiej animacji "Piotruś i wilk". Zainteresowanie wzbudził też czat z Philem Meheux'em, autorem zdjęć do "Casino Royale" i "Goldeneye".

Kto wyjedzie z Łodzi ze Złotą Kijanką dowiemy się w niedzielę. Zadecyduje o tym jury w składzie: Rolf Coulanges [Niemcy] - operator, reżyser, montażysta, scenarzysta oraz pisarz. Obecnie wykładowca na wydziale operatorskim w Stuttgart Media University HDM. Pracuje też dla International Film School of Third World w Hawanie. Seamus McGarvey [Irlandia]- operator i reżyser nagradzanych dokumentów i filmów krótkometrażowych. Stworzył ponad 100 teledysków [m.in. dla U2, The Rolling Stones, Robbiego Williamsa czy Eltona Johna]. Jest autorem zdjęć do "World Trade Center" Olivera Stone'a i "Sahary", "Przeboje i podboje" czy "Enigmy". Peter Strietman [USA] - działa na różnych polach sztuki, jest autorem prac video, instalacji, animacji komputerowych, performance'ów, ale przede wszystkim jest operatorem. Zrealizował zdjęcia do cyklu "Cremaster" [reż. Matthew Barney]. Jerzy Zieliński [Polska] - wybitny operator filmowy, pracującym od dłuższego czasu w USA i Europie Zachodniej. Autor zdjęć m.in. do "Ucieczki z kina Wolność" Wojciecha Marczewskiego i "Limuzyny Daimler-Benz" Filipa Bajona oraz filmów Agnieszki Holland "Tajemniczy ogród", "Plac Waszyngtona", "Trzeci cud". Bruce Finn [USA] - zdobywca nagrody Emmy. Autor zdjęć do wielu popularnych seriali amerykańskich. Ken Fisher [USA] - ekspert od oświetlenia i oświetleniowiec, zajmujący się już od ponad 25 lat tworzeniem specjalistycznych systemów oświetleniowych dla filmu, reklamy i telewizji.

SAMUELSON dla DYLLUSA i FILMY KONKURSOWE

Etiuda "Sezon na kaczki", ze zdjęciami Pawła Dyllusa, to pierwszy w historii CAMERIMAGE laureat The David Samuelson Student Award - nagrody specjalnej za najlepszą technikę zdjęć w konkursie filmów studenckich, ufundowanej przez firmę PANAVISION.

Filmy konkursu głównego prezentowane w środę to "Źródło" ze zdjęciami Matthew Libatique'a [reż. Darren Aronofsky] oraz "Iluzjonista" ze zdjęciami Dicka Pope'a [reż. Neil Burger]. Dzięki temu można było skonfrontować dwie produkcje poświęcone magii w kinie. Źródło to trzy historie dziejące się na przestrzeni 3000 lat. Trzy historie o próbie uratowania miłości pokazujące, że to uczucie - czy to w XVI wiecznej Hiszpanii czy dzisiejszych Stanach lub ziemi w XXVI wieku - jest takie samo. Ciekawy, tajemniczy i zaskakujący film z niebanalną fabułą i mistrzowskimi zdjęciami. Film gorąco przyjęto w tym roku w Wenecji. W Iluzjoniście główną rolę zagrał Edward Norton. Film to adaptacja noweli zdobywcy Pulitzera - Stevena Millhausera "Eisenheim the Illusionist". Wiedeń. Jest koniec XIX wieku. Biedny, nastoletni Eisenheim zakochuje się bez wzajemności w arystokratce Sophie. Opuszcza więc rodzinne miasto i wraca po latach jako mistrz iluzji. Wtedy Sophie zakochuje się w nim, ale na drodze ich uczucia staje bezwzględny książę Leopold, narzeczony dziewczyny.

Z wydarzeń środowych w Charlie'm warto odnotować pokaz niemiecko-litewskiego "Ghetta" [zdj. Andreas Hofer, Przegląd Kina Europejskiego]. Akcja filmu rozgrywa się w 1941 roku w żydowskim getcie w okupowanym przez nazistów Wilnie. Na terenie starego teatru, w kanale ściekowym ukrywa się piękna Żydówka, Hayyah, która uciekła przed egzekucją. Hitlerowski żołnierz Kittel odkrywa jej kryjówkę podczas wizytacji w teatrze, łapiąc ją na kradzieży worka fasoli. Zauroczony Żydówką Kittel, wydaje Żydom rozkaz zorganizowania przedstawienia, aby spłacić skradzioną fasolę. Inne filmy pokazywane w tym kinie to m.in.: "Fraulein "[zdj. Igor Martinović, Przegląd Kina Europejskiego], "Jak w niebie" [zdj. Harald Gunnar Paalgard, Przegląd Kina Szwedzkiego] i "Border Post" [zdj. Slobodan Trninić, Przegląd Kina Europejskiego].

Środa była też dniem ciekawych spotkań i konferencji prasowych. Dziennikarze spotkali się z Tomem Sternem, operatorem w "Sztandarze chwały" oraz z Robby'm Müllerem [Nagroda Camerimage Za Całokształt Twórczości 2006; Müller spotkał się też ze studentami]. Z kolei członek Jury Głównego i autor zdjęć do "Casino Royale" i "Goldeneye" Phil Meheux spotkał się z internautami na czacie Stopklatka.pl [relacja poniżej].

FORUM

Kluczowym dla przyszłości praw operatorów spotkaniem było CAMERIMAGE FORUM, czyli dyskusja panelowa na temat warunków pracy i praw autorskich operatorów. Panel prawniczy w ramach festiwalu Camerimage zrealizowano po raz drugi. Uczestnicy dowiedzieli się m.in. o korzyściach, jakie wypłynęły z wystosowanej w zeszłym roku deklaracji odnośnie warunków pracy w przemyśle filmowym podpisanej przez ponad dwudziestu znanych autorów zdjęć filmowych. W tym roku panel został podzielony na dwie części, pierwsza dotyczyła kwestii prawnych związanych z własnością dzieła i uznawaniu autorów zdjęć filmowych za współtwórców, druga omawiała warunki pracy w przemyśle filmowym. [Relacja poniżej]



Relacje:

NIE JESTEM NACJONALISTĄ

Konferencja prasowa Toma Sterna Ponieważ wczorajsza projekcja filmu "Flags of Our Fathers" zakończyła się grubo po północy, organizatorzy przenieśli konferencję prasową z operatorem filmu - Tomem Sternem na środowe przedpołudnie. Stern, opowiadał o trudnościach w pracy nad filmem Clinta Eastwooda. Zdjęcia początkowo miały być kręcone na japońskiej wyspie Iwo Jima na Pacyfiku, ale obecny krajobraz wyspy jest zupełnie inny niż w czasie II wojny światowej. Poza tym japońskie władze nie patrzyły przychylnie na filmowanie opowieści o swojej klęsce militarnej. W poszukiwaniu plenerów twórcy dotarli aż na Islandię. Stern podkreślał, jak ważne było wierne odzwierciedlenie tej historii i to, że w filmie praktycznie nie ma wątków fikcyjnych. Aby nie popełnić błędów, do konsultacji zaproszono żołnierzy piechoty morskiej walczących na Pacyfiku w czasie II wojny. Dziennikarze otrzymali zaskakującą odpowiedź na pytanie o rolę filmów wojennych w kinematografii amerykańskiej: "Hmmm... ja nie jestem nacjonalistą. Czy to wystarczy?" - odparł Stern. Podkreślił też, że nadrzędnym tematem filmu jest bohaterstwo i pytanie: "jak to się dzieje, że ludzie stają się bohaterami; nie tylko wojennymi, ale również w szerszym sensie?". Bo o mianie bohatera często decyduje przypadek. Operator opowiadał także o drugim - bliźniaczym projekcie Eastwooda, który niedługo ma pojawić się w amerykańskich kinach. Listy z Iwo Jimy powstawały w kilka miesięcy po skończeniu "Flags of Our Fathers". Clint Eastwood pokazuje w nim tą samą bitwę oczami japońskiego generała, dowódcy obrony Ivo Jimy. "To obraz rozpaczliwej i z góry skazanej na porażkę obrony. Te dwa filmy są komplementarne wobec siebie" - tłumaczył operator. Dziennikarze pytali także o inspiracje w pracy. Tom Stern przytoczył anegdotę o fascynacji obrazem Van Gogha "Jedzący ziemniaki", który stał się katalizatorem klimatu zdjęć do filmu, nad którym wówczas pracował. Przy "Flags of our fathers" takim impulsem były albumy fotograficzne z czasów II wojny światowej.

CZAT Z "OPERATOREM BONDA"

Kolejnym gościem na czacie Stopklatki z Camerimage był Phil Meheux - autor zdjęć m.in. do ostatniego filmu o Jamesie Bondzie - "Casino Royale". Meheux urodził się w 1941 roku w Wielkiej Brytanii. W latach 60. i 70. pracował przy dokumentach BBC. Gdy porzucił pracę w telewizji, stał się "wolnym strzelcem". W 1977 roku dostał nominację do nagrody BAFTA TV za film "Play for Today: Spend, Spend, Spend". Pracował przy takich produkcjach, jak: "Proces", "GoldenEye", "Maska Zorro", "Święty" i "Legenda Zorro". Zapytany o to jakie to uczucie po raz drugi wprowadzać na ekran nowego odtwórcę roli Jamesa Bonda, odrzekł: "Robienie każdego filmu to świetne uczucie. W obu tych przypadkach reżyserem był Martin Campbell - to jest dla mnie najważniejsze. Była to świetna zabawa". Okazało się, że pion operatorski w "Casino Royale" obejmował, aż 5 zespołów z kilkoma kamerami: zespół główny, zespół do spraw powietrznych, podwodnych itd. Najtrudniejszym okazało się sfilmowanie tonącego domu (scena z końca filmu). Z kolei najtrudniejszym filmem w jego karierze było "Beyond Borders" ("Bez granic"). "Kręciliśmy go w trzech krajach. Zaczęliśmy w miejscu, gdzie było minus trzydzieści stopni mrozu. Później przenieśliśmy się do kraju gdzie było ponad 40 stopni ciepła" - wspominał operator. Jego zdaniem operator w filmie komercyjnym wcale nie musi być ograniczany w swoich wizjach twórczych: "Zawsze kiedy pracuję z Martinem Campbellem jestem współtwórcą filmu i nie jest prawdą, że pracowanie przy filmach wysokobudżetowych ogranicza operatora, bo ma on wówczas więcej sprzętu. Pracowałem przy niskobudżetowych filmach, gdzie mieliśmy tylko kamerę i pudełko obiektywu i to dopiero jest ograniczające". Zapytany o radę dla początkujących operatorów powiedział: "Pracować przy filmach na każdym stanowisku od najniższego do najwyższego. I to jest to co ja robiłem, ucząc się dużo więcej niż gdybym siedział w szkole". Cały czat tu: http://www.stopklatka.pl/wydarzenia/wydarzenie.asp?wi=34878

POKAZ SPECJALNY FILMU "PIOTRUŚ I WILK"

Obraz ten jest jedną z największych dotychczasowych koprodukcji polsko - brytyjskich w dziedzinie animacji. W przedsięwzięciu wzięły udział polskie studio Se-Ma-For z Łodzi i firma BreakThru Films z Wielkiej Brytanii. Film wyreżyserowała młoda gwiazda angielskiej animacji, laureatka nagrody BAFTA - Suzy Templeton. Premiera odbyła się we wrześniu 2006 roku w prestiżowej Royal Albert Hall w Londynie. Film można uznać za bajkę o uniwersalnym przesłaniu, które na swój sposób może być odczytywane zarówno przez dzieci jak i dorosłych. Sama reżyserka mówi o tej produkcji: "To, co mnie najbardziej w tej historii fascynuje i co starałam się uwypuklić, uczynić osią filmu, jest przepaść i brak porozumienia między tym, co uznajemy za "dzikie", a "cywilizacją". Mamy w sobie równocześnie strach, jak i fascynację tym "dzikim", jakieś wewnętrzne pragnienie odzyskania utraconej relacji z naturą, zwierzętami, a jednocześnie boimy się tego panicznie". Po pokazie odbyło się seminarium, na którym oprócz reżyserki gościli realizatorzy z Polski i Wielkiej Brytanii. Opowiedzieli m.in. o zastosowanych technikach animowania, oświetleniu czy scenografii. Dla potrzeb produkcji wybudowano 300 m2 dekoracji przedstawiających las w skali 1:5. Producent obiecał, że w Polsce film będzie dostępny na nośnikach DVD w grudniu przyszłego roku. Jest on już dystrybuowany w Wielkiej Brytanii i można go nabyć w wersji angielskiej przez internet. W planach jest również przygotowanie podobnych animacji z towarzyszeniem muzyki klasycznej oraz pokazy filmu w Muzeum Kinematografii w Łodzi.

EKPIA FILMOWA TO JEDNA, WIELKA RODZINA

Konferencja z producentami filmu "Źródło" Gościem konferencji był producent filmu Eric Watson. Watson, reżyser - Darren Aronofsky i operator Matthew Libatique współpracują ze sobą już kilkanaście lat. Watson i Aronofsky razem zrealizowali takie filmy jak "Protoza", "Pi" i "Requiem dla snu". Producent odpowiadał na pytania związane z produkcją filmu "Źródło|" oraz o niezrealizowanych planach produkcji przygód Batmana. Jedno z pierwszych pytań dotyczyło niedoszłej roli Brada Pitta w "Źródle". Okazało się, że na 9 tygodni przed rozpoczęciem zdjęć, gdy wszystko zostało już przygotowane i dopięte na ostatni guzik, i był gotowy wart 17 mln dolarów plan zdjęciowy w Australii, Pitt rozmyślił się, gdyż stwierdził, że jego wizja filmu jest zupełnie inna od wizji reżysera. Opisując filozofię filmu, Watson podkreślił, że projekt zrodził się ponad 6 lat temu. Wtedy to cała trójka ukończyła 30 rok życia i w ich głowach zaczęły się pojawiać myśli o śmierci: "w dodatku rodzice Darrena zachorowali na raka i on przechodził to wszystko z nimi; szpitale, leczenie itd." - mówił Watson. Impulsem dla "Źródła" był też... Matrix. "Zastanawialiśmy się czy można coś jeszcze stworzyć w kinie science-fiction. "Źródło" ma być swoistym wyzwaniem" - mówił producent. Podkreślił, że ich ekipa to jedna rodzina, która chce ze sobą współpracować. Plany całej trójki na przyszłość to jeden z dwóch projektów: historia biblijna lub film o życiu boksera.

KTO WALCZYŁ O KIJANKI?

Filmy konkursu studenckiego

"ANGEL" [zdj: Raphael Jamar, reżyser: Nikolas List, Institut des Arts de Diffusion Belgia], to opowieśc o pewnym odkryciu, jakiego dokonuje Octave, trzydziestoletni renowator lalek. Spotkanie z Angel, dziewczyną, która utknęła na rusztowaniu całkowicie dezorganizuje życie młodego człowieka i nakłania go do skonfrontowania się z głosami, które prześladują go dniami i nocami. "BAD HABITS" [zdj: Jason Ramp; reż.: Jason Ramp; Australian Film, Tv & Radio School]. Film o Hazel i Billu, parze Aborygenów, których pies o imieniu Seven, wciąż wyrządza szkody w domu. Pewnego dnia Hazel zmusza męża, by pozbył się psa.

"THE BLUE MONKEY", [zdj: Lars Petersen; reż.: Carsten Unger; Filmakademie Baden-Württemberg, Niemcy]. Akcję filmu umieszczono w Berlinie 25 października 1929. To jeden z przełomowych momentów w historii Niemiec. Tego dnia młody malarz poszukujący nieskazitelnej piękności znajduje ją w Berlinie. Ma na imię Marie i jest piosenkarką pracującą w klubie "Niebieska Małpa".

"COSETTE" [zdj: Velinda Wardell; reż: Samantha Rebillet; Australian Film, Tv & Radio School]. Młoda Cosette mieszka z kontrolującym ją ojcem. Bez żadnego kontaktu ze światem zewnętrznym. Po jego nagłej śmierci, dziewczyna musi zatroszczyć się o siebie i stawić czoła wielu lękom.

"A DROP OF WATER" [zdj: Matthieu-David Cournot; reż.: Deniz Gamze Ergüven; La Fémis Francja]. Opowieść pewnego mężczyzny o Lale, młodej Turczynce, którą kochał. Wychowywała się we Francji i w zaskakujący sposób radziła sobie ze sprzecznościami swoich obydwu kultur. Myślał, że wie o niej wszystko...

"FIRN" [zdj: Kolja Raschke; reż: Axel Koenzen; Deutsche Film- und Fernsehakademie Niemcy]. Stary konflikt pomiędzy ojcem i synem narasta podczas ich pobytu na wakacjach. Syn symuluje śmiertelny wypadek na lodowcu, zostawiając ojca z poczuciem winy za to, co się stało.

"KAWAŁEK NIEBA" [zdj: Adam Palenta, reż: Kuba Czekaj; Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego]. Opowieść o pacjentach hospicjum. Pragną znaleźć szczęście, bezpieczeństwo i miłość. Małe lokalne problemy są dla nich ważniejsze niż to, co nieuchronne...

"MISTRZ ŚWIATA", [zdj. i reż: Łukasz Żal; Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi]. Historia młodego mężczyzny, który w dzień pięćdziesiątych urodzin swojego ojca postanawia rozprawić się z dopadającą ich ociężałością…

"OSTATNIA KLATKA" [zdj. i reż.: Piotr Janowski, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi]. Krótka historia o młodego fotoreportera, który wyrusza na wielką przygodę by przekonać się że trafił do piekła jakim jest wojna. Wojna jest wszędzie taka sama.

"POZA CISZĄ" [zdj.: Grzegorz Korczak, reż.: Piotr Ryczko, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi]. Zamrożona więź między ojcem i synem dostaje nowy bodziec, kiedy syn znajduje głęboko skrywany sekret w apartamencie ojca.

"PRÓBA MIKROFONU" [zdj: Agnieszka Olczyk, reż: Tomasz Jurkiewicz; Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego]. Opowieść o 20-letnim Adamie, który fantazjuje, że jest sławnym, znanym i poważanym poetą. W rzeczywistości pracuje na dworcu kolejowym, a do tego nieszczęśliwie kocha się w Misi - dziewczynie, która nawet nie wie, że on istnieje. Ale w marzeniach Adama przeprowadza z nim wywiady jako dziennikarka.

"ROAD MARKS" [zdj: Imri Matalon, reż: Shimon Shai; The Sam Spiegel Film & TV School - Jerusalem Izrael]. Gilli postrzega swego ojca jako wampira, żywiącego się energia i żywotnością swojej rodziny. Nie mając możliwości oporu, obserwuje jak ojciec upokarza matkę i małego brata. Do czasu...

"SEA, THE" [zdj. i reż: Simon Gray; Australian Film, Tv & Radio School]. Górnik i jego syn pracują ciężko w mrocznym wnętrzu kopalni, która przypomina żyjącą bestię. Przyjdzie im stawić czoła największemu z lęków, strachowi przed śmiercią.

"SEZON NA KACZKI" [zdj: Paweł Dyllus; reż: Julia Ruszkiewicz; Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego]. Dwóch braci (10 i 13-letni) wyrusza na polowanie. Wróci tylko jeden. Historia o przypadkowej śmierci, losie i wyrzutach sumienia.

"ST. PAULI FOREVER" [zdj: Bettina Herzner; reż.: Michael Sommer; Hamburg Media School Niemcy]. Dozorca boiska sportowego Fan Klubu St. Pauli znajduje na trybunach martwe ciało fana. Po pogrzebie duch nawiedza dozorcę, uzmysławiając mu pewne sprawy.

"WSZYSTKO WEDŁUG PLANU" [zdj: Aleksander Duraj, reż: Tadeusz Śliwa; Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego Jacuś i starszy od niego kilka lat Norbert leżą w jednej szpitalnej Sali, na wydziale onkologicznym. Są poważnie chorzy, już po chemioterapii. Jacuś to jeszcze dzieciak, Norbert pozuje na twardziela. Podkochuje się w młodej pani doktor, z którą rytualnie wypala codziennie jednego papierosa na szpitalnym tarasie. Subtelna opowieść o rodzącej się przyjaźni dwóch chłopców stojących w obliczu śmierci.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b