DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
19/09/18
Kino jest sztuką tworzenia interesujących opowieści na bazie setek kompromisów, a jednym z najważniejszych aspektów udanej kariery jest znalezienie filmowców o podobnej wrażliwości, żeby współpraca z nimi nie była kompromisem, lecz podążaniem drogą dyskusji do wspólnie wyznaczonego celu. Festiwal Filmowy Camerimage nagrodził w swojej historii wiele duetów autor zdjęć – reżyser, które pracują razem przez lata, rozumiejąc się bez słów i powołując do życia pamiętne obrazy, których dopiero początkujący filmowcy nie byliby w stanie stworzyć. Jest nam niezmiernie miło ogłosić, iż w 2018 roku do Vittorio Storaro i Carlosa Saury, Eda Lachmana i Todda Haynesa, Harisa Zambarloukosa i Kennetha Branagha oraz innych laureatów tej nagrody dołączą autor zdjęć Jean-Marie Dreujou i reżyser Jean-Jacques Annaud.

Jean-Marie Dreujou i Jean-Jacques Annaud
na planie filmu „Wilczy totem”
W ciągu 15 lat wspólnych filmowych wojaży nakręcili jedynie cztery filmy fabularne oraz serial telewizyjny, lecz swymi poszukiwaniami środków wizualnych do wyrażania różnych stanów ludzkiej i zwierzęcej natury wyznaczyli nowe ścieżki myślenia o kinie. Ich pierwszym projektem byli Dwaj bracia, osadzona w latach 20. XX wieku na terenie Indochin Francuskich historia dwóch tygrysów, które pragną żyć na wolności, jednakże raz za razem natykają się na przejawy ludzkiego okrucieństwa. Dreujou i Annaud pracowali z prawdziwymi zwierzętami, wliczając w to około 30 tygrysów grających głównych bohaterów, a film nakręcili łącząc materiał z taśmy 35mm z ujęciami w HD oraz komputerową post-produkcją. Rezultatem jest ekscytująca i poetycka podróż do serca dzikiej natury, która wywołuje podziw dla majestatu tygrysów.
Najbardziej znanym filmem naszych laureatów stał się zrealizowany ponad 10 lat później Wilczy totem, który Dreujou i Annaud kręcili przez ponad rok na mongolskich stepach, pracując w jak największej zgodzie z naturą. Bywało, że przebywali kilometry z ciężkim sprzętem – w tym kamerami 3D – na plecach, gdyż jazda samochodami mogłaby wpłynąć negatywnie na naturalne otoczenie. Liryczna opowieść o chińskim studencie, który w latach 60. XX wieku zostaje wysłany do Mongolii Wewnętrznej, by lepiej poznać wędrowny lud pasterzy, po czym daje się oczarować ich więzi z wilkami, zapewniła filmowcom kolejną okazję do pracy ze zwierzętami. Wliczając w to ponad dwieście koni, tysiąc owiec oraz kilkanaście szkolonych przez 4 lata na potrzeby filmu wilków. Efektem jest film, którego nie da opisać się słowami.

Kadr z filmu „Dwaj bracia”

Kadr z filmu „Wilczy totem”
W międzyczasie Dreujou i Annaud nakręcili dwa wyjątkowe, aczkolwiek mało znane filmy: ociekającą absurdem i szaleństwem prehistoryczną komedię fantasy Minorrr (2007) oraz rozgrywające się na początku XX wieku na Półwyspie Arabskim widowisko Czarne złoto (2011). W obu dali wyraz swej nieprzemijającej pasji do zgłębiania różnych oblicz człowieczeństwa oraz miłości do opowiadania obrazem i wizualną sugestią. Podobnie w The Truth About Harry Quebert Affair, przechodzącym płynnie pomiędzy różnymi gatunkami dziesięcioodcinkowym mini-serialu, który jest kulminacją dotychczasowej drogi naszych laureatów. Pracując z trzema kamerami jednocześnie, Dreujou i Annaud postawili na naturalność i spontaniczność interakcji, tworząc opowieść, która wpisuje się w najciekawsze dokonania „złotej ery serialu”.
Łatwo jest kręcić wiele projektów, które są po prostu solidne, spełniając w stu procentach składane bezpieczne obietnice, lecz nie wysuwając się zbytnio przed szereg, znacznie trudniej jest zrealizować dwa czy trzy projekty, które ocierają się o wielkość. Jean-Marie Dreujou i Jean-Jacques Annaud to urodzeni we Francji prawdziwie międzynarodowi filmowcy, którzy opowiadają w swoich projektach za pomocą mariażu obrazu i dźwięku piękne historie, otwierając widzów na różne kultury i tradycje oraz postulując większą empatię wobec otaczającego nas wszystkich świata natury. Za niespełna dwa miesiące przyjadą do Bydgoszczy, by odebrać osobiście Nagrodę Camerimage dla Duetu Autor Zdjęć – Reżyser oraz podzielić się z uczestnikami festiwalu historiami, które ukształtowały ich i jako ludzi, i jako filmowców.

Kadr z filmu „Wilczy totem”
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE