EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

PETER BIZIOU Z NAGRODĄ EnergaCAMERIMAGE ZA CAŁOKSZTAŁT TWÓRCZOŚCI

19/07/23

Peter Biziou, BSC, to jeden z tych autorów zdjęć, który przez całą swoją zawodową karierę cieszył się uznaniem współpracowników doceniających jego profesjonalne podejście oraz umiejętność realnego wpływania na ostateczny kształt filmu, przy równoczesnym podążaniu za reżyserską wizją. Posiadając na koncie Oscara® za Najlepsze Zdjęcia oraz szereg innych wyróżnień, uchodzi za jednego z najbardziej podziwianych brytyjskich autorów zdjęć filmowych w historii. W listopadzie odwiedzi Toruń, by odebrać na 31. EnergaCAMERIMAGE Nagrodę za Całokształt Twórczości.

Peter Biziou urodził się 8 sierpnia 1944 roku w walijskim Bangor w hrabstwie Caernarvonshire, do którego został ewakuowany wraz z rodziną w trakcie II wojny światowej. Od dzieciństwa otoczony był światem kina dorastając u boku cenionego w branży filmowca, Leona Bojiu. Jego ojciec pełnił między innymi rolę autora zdjęć, specjalisty od efektów specjalnych i animacji oraz asystenta reżysera Richarda Thorpena na planie Ivanhoe (1952). Stanął też za kamerą filmu Lisice (1980), Adriana Lyne’a.

Po powrocie do powojennego Londynu Peter Biziou ostatnie lata nauki spędził w Paddington Secondary Technical School (przekształconej w 1969 roku w Quintin Kynaston School). Zdobył tam kompleksową wiedzę z zakresu inżynierii, obróbki skrawania oraz rysunku technicznego, która przydała mu się w kolejnych latach rozwoju operatorskiej ścieżki kariery. Wychowywany jedynie przez ojca, często towarzyszył mu podczas wizyt w studiach produkcyjnych, gdzie na żywo miał okazję obserwować złożony proces powstawania dzieła filmowego. Pomagał mu także w jego niewielkiej pracowni, w której wspólnie tworzyli krótkie, poklatkowe animacje, sukcesywnie rozpalając w sobie miłość do kina.

Peter Biziou
(fot. Jill Furmanovski / prywatne archiwum Petera Biziou)

Zaraz po zakończeniu edukacji, Peter Biziou zaczął usamodzielniać się zawodowo. Poszukując przede wszystkim sposobu zaistnienia w branży filmowej, wielokrotnie wysyłał aplikacje do studia animacyjnego na Wardour Street w londyńskim Soho. Poskutkowało to nie tyle propozycją pracy, co zaproszeniem go do obejrzenia od środka poszczególnych departamentów studia. Podczas oprowadzania po warsztacie metalowym Peter Biziou zaimponował swojemu przewodnikowi wiedzą z zakresu obsługi znajdujących się tam maszyn i otrzymał w ten sposób swoją wymarzoną pracę. Zatrudniony początkowo przy obsłudze tokarek do obróbki drewna i metalu a później przy przygotowywaniu animacji szkieletowych oraz skalowanych modeli, z czasem zaczął asystować operatorom współpracującym ze studiem przy oświetleniu, obiektywach i kamerach, by wreszcie dostać szansę tworzenia własnych sekwencji animacyjnych.

Pomimo awansu, w połowie lat 60. Peter Biziou zdecydował się na pracę na własny rachunek i zajął przede wszystkim oświetlaniem planów filmowych realizowanych na zlecenie reklam oraz produkcji krótkometrażowych. Miał dzięki temu okazję poznać i współpracować z wieloma znanymi fotografami, którzy podobnie jak on stawiali pierwsze kroki w branży filmowej i chętnie zapraszali do współpracy młodych, początkujących operatorów pomocnych w przenoszeniu fotograficznych wizji do świata ruchomego obrazu. Okres spędzony na kręceniu filmów reklamowych wyraźnie wpłynął na jego cały operatorski styl, rozwijając wrodzoną intuicję oraz odwagę sięgania po innowacyjne rozwiązania, dzięki którym z powodzeniem dopełniał filmowe wizje współpracujących z nim reżyserów. Wśród nich znaleźli się tacy artyści, jak Robert Freeman, Len Fulford, Bob Brooks, Terence Donovan, John Swannell, Frank Budgen i wielu innych.

Zwłaszcza rozwijająca się współpraca z uznanym fotografem mody, Robertem Freemanem zaprocentowała ostatecznie zaproszeniem Petera Biziou do realizacji oprawy wizualnej jego fabularnego debiutu, Secret World (1969) z Jacqueline Bisset w jednej z głównych ról. Dobrze oceniony debiut operatorski Petera Biziou zaowocował kolejnymi zleceniami na reklamy, krótkie metraże, wideoklipy czy dokumenty, pozwalając mu sukcesywnie rozwijać swój nowoczesny styl oświetlenia filmowego planu i zaprocentować coraz ambitniejszymi propozycjami pracy.

Missisipi w ogniu, Gene Hackman i Willem Dafoe
(fot. David Appleby / prywatne archiwum Petera Biziou)

Pierwsze uznanie ze strony krytyków przyniosła Peterowi Biziou praca na planie Innego kraju (1984, reż. Marek Kanievska), za którą otrzymał nagrodę za artystyczny wkład na Festiwalu Filmowym w Cannes, ale to współpraca z innym reżyserem i wieloletnim współpracownikiem, Alanem Parkerem zaowocowała kilkoma wspólnymi projektami oraz międzynarodową rozpoznawalnością. Obok krótkometrażowych Our Cissy (1974) czy Footsteps (1974), duet ten nakręcił wspólnie tak znane i popularne filmy, jak Bugsy Malone (1976, współpraca operatorska z Michaelem Seresinem), Pink Floyd: Ściana (1982), Droga do Wellville (1994) a przede wszystkim Missisipi w ogniu (1988), za który Peter Biziou został uhonorowany Oscarem® w kategorii Najlepszych Zdjęć. Co warte wspomnienia, w 2019 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych (ASC) obraz ten uwzględniło w rankingu „100 filmów będących kamieniami milowymi kinematografii XX wieku pod względem wizualnym”, które wywarły wpływ na dalszy rozwój sztuki operatorskiej i zainspirowały kolejne pokolenia autorów zdjęć.

Na planie 9 i pół tygodnia, Kim Basinger i Peter Biziou
(fot. Barry Wetcher / prywatne archiwum Petera Biziou)

 W filmowym dorobku Petera Biziou znajdziemy także współpracę z grupą Monty Pythona przy realizacji Żywotu Briana (1979, reż. Terry Jones) czy reżyserem Terrym Gilliamem nad filmem Bandyci czasu (1981). Publiczność pokochała jego erotycznie soczysty styl wizualny kontrowersyjnej produkcji Adriana Lyne’a 9 i pół tygodnia (1986), a następnie Niewiernej (2002). Stał też za kamerą Świata na uboczu (1987), nagrodzonego w Cannes debiutu reżyserskiego innego znakomitego autora zdjęć, Chrisa Mengesa. Reputacja Petera Biziou jako operatora doskonale wyczuwającego nastrój wizualizowanej historii oraz dopełniającego reżyserską wizję wzrosła natomiast dzięki wysoko ocenionym W imię ojca (1993) Jima Sheridana, a następnie hiperrealistycznemu, pełnemu światła spojrzeniu na odizolowany świat bohatera Truman Show (1998) Petera Weira.

W przejmującym W imię ojca, dramacie opowiadającym prawdziwą historię jednej z największych pomyłek w dziejach brytyjskiego wymiaru sprawiedliwości, doskonale dopasował charakter zdjęć do grającej pierwsze skrzypce uniwersalnej opowieści o wytrwałości, wierze i zmaganiu jednostki z bezduszną, urzędową machiną państwową, subtelnie podkreślając tragiczną sytuację głównych bohaterów filmu. Peter Biziou nie przeładował obrazu nadmierną ilością środków wyrazu, pozwalając Jimowi Sheridanowi opowiedzieć tę historię w sposób wyważony i skłaniający do refleksji.

W Truman Show z kolei ujął perfekcyjnym przedstawieniem odrealnionej rzeczywistości, w której żyje główny bohater historii. Reżyser Peter Weir zapamiętał go jako pełnego skupienia profesjonalistę z rozmysłem dobierającego sprzęt, środki wyrazu czy ulepszenia cyfrowe. Dla uzyskania charakterystycznego efektu ciągłej obserwacji, Peter Biziou wykorzystał na przykład modyfikatory gobo umieszczone przed obiektywem kamery oraz charakterystyczne dla filmów reklamowych obiektywy szerokokątne, by uzyskać na ekranie jakże charakterystyczny świat Trumana Burbanka, brawurowo zagranego przez Jima Carrey’a.

Na planie Truman Show, m.in. Peter Biziou i Ed Harris
(fot. Melinda Sue Gordon ©Paramount Pictures. All Rights Reserved.)

Peter Biziou nakręcił ponadto takie fabuły, jak Rosencrantz i Guildenstern nie żyją (1990, reż. Tom Stoppard), Miasto radości (1992, reż. Roland Joffé), Skaza (1992, reż. Louis Malle), Ryszard III (1995, reż. Richard Loncraine), Lawendowe wzgórze (2004, reż. Charles Dance) czy ostatni kinowy film w karierze, Wykolejony (2005, reż. Mikael Håfström).

Praca Petera Biziou na planie Missisipi w ogniu przyniosła mu w latach 1988-1989 nie tylko Oscara® za Najlepsze Zdjęcia, ale również Nominację do Nagrody ASC (Amerykańskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych), Nagrodę BSC (Brytyjskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych) oraz Filmową Nagrodę BAFTA w tej samej kategorii. Brytyjska Akademia Filmowa wyróżniła go ponadto nominacją za zbudowanie wyjątkowej oprawy wizualnej filmu Truman Show, natomiast BSC doceniając Petera Biziou w ciągu lat wieloma wyróżnieniami i nominacjami, przyznało mu ostatecznie w 2019 roku Nagrodę za Całokształt Twórczości. Peter Biziou był ponadto uhonorowany canneńską Złotą Palmą dla Operatora Filmowego za Największy Wkład Artystyczny za Inny Kraj. Z kolei nakręcony niecałą dekadę później Ryszard III, brał udział w Konkursie Głównym Festiwalu CAMERIMAGE walcząc o laur Złotej Żaby.

Dlatego też z tym większą radością i nieskrywaną dumą przyjmujemy fakt, że Peter Biziou zgodził się przyjąć od nas honorową Nagrodę za Całokształt Twórczości i odwiedzi nas w Toruniu podczas nadchodzącego 31. EnergaCAMERIMAGE. Jego wizycie towarzyszyć będzie przegląd wybranych filmów z jego operatorskiego dorobku, na który już teraz serdecznie zapraszamy.

autor tekstu: Magdalena Sobolewska
© EnergaCAMERIMAGE

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b