DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
Festiwal PLUS CAMERIMAGE, Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Adamczyk i Spółka, Kancelaria Radcy Prawnego Lucyna Sas-Swadźba,zorganizowali siódmą edycję panelu prawniczego PLUS CAMERIMAGE FORUM "X Muza a Temida".
Prelegenci w ramach tegorocznego forum, które odbyło się 29.11.2011 w Bydgoszczy w ramach 19. edycji Festiwalu PLUS CAMERIMAGE, przybliżyli uczestnikom następujące zagadnienia:
Prawo autorskie jest stosunkowo nową dziedziną prawa cywilnego. Jego fundamenty w znanym nam współcześnie kształcie powstały w XIX wieku z myślą o ochronie praw i interesów twórców. Od początku swego istnienia dziedzina ta wywołuje aż po dziś dzień liczne kontrowersje - przede wszystkim z uwagi na przejawiającą się w regulacji prawnej ciągłą walkę pomiędzy interesami twórców i interesami odbiorców ich dzieł. Jednocześnie regulacje prawnoautorskie wciąż próbują - z różnym skutkiem - nadążać za zmieniającą się rzeczywistością i pojawianiem się nowych narzędzi i technik twórczych oraz nowych sposobów korzystania z twórczości i zagrożeń dla praw twórców związanych z coraz łatwiejszym i powszechniejszym dostępem do dóbr niematerialnych.
Prawo autorskie będąc starsze od filmu początkowo nie zajmowało się w ogóle wprost problematyką praw do ruchomych obrazów. Ochrona "obrazu" dotyczyła najpierw zdjęć nieruchomych, a dopiero później objęła utwory kinematograficzne. Od tamtej pory regulacja praw do utworów audiowizualnych stanowi jedno z najbardziej skomplikowanych zagadnień w prawie autorskim, a to dlatego, że sam film jako jej przedmiot jest jednym z najbardziej złożonych, od strony faktycznej, współczesnych wytworów ludzkiego intelektu. Jawi się on jako konglomerat rozmaitych praw, w szczególności majątkowych i osobistych praw autorskich, praw pokrewnych (wykonawczych, producenckich), dóbr osobistych (wizerunek, dobre imię, renoma), czy wreszcie praw do przedmiotów utrwalonych w obrazie filmowym.
Stan ten powoduje, że w środowisku filmowym, a zwłaszcza wśród małych i średnich przedsiębiorców z branży filmowej oraz twórców audiowizualnych, istnieje duże zapotrzebowanie na rzetelną i usystematyzowaną wiedzę z zakresu prawa autorskiego. Z jednej strony wiedza ta jest przydatna twórcom na etapie zawierania kontraktów oraz optymalizacji płynących z tego tytułu korzyści, z drugiej zaś na etapie tworzenia i eksploatacji filmów. Z kolei dla producenta prawidłowe nabycie praw do wkładów twórczych zawartych w filmie to klucz do bezpieczeństwa prawnego całej produkcji i swobodnej eksploatacji filmu w przyszłości. Dla współtwórców na etapie eksploatacji istotna jest zaś znajomość ustawowych uprawnień do udziału w płynących z filmu przychodach. Już choćby podstawowa wiedza uczestników produkcji filmowej na temat regulacji ich praw i obowiązków pomaga obu stronom lepiej rozumieć wzajemne intencje jeszcze przed złożeniem podpisów pod oczekiwaną umową, co z kolei minimalizuje ryzyko sporów prawnych po zawarciu kontraktu.
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE