EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

GRUSZKA BĘDZIE WIELKA

26/02/07

Czwarty dzień 14. edycji Camerimage

Pierwsza oficjalna, polska konferencja prasowa Davida Lyncha oraz pokazy znakomitych filmów konkursowych: "Babel" ze zdjęciami Rodrigo Prieto oraz "Sztandar chwały" ze zdjęciami Toma Sterna, były głównymi wydarzeniami czwartego dnia CAMERIMAGE. Justin Theroux, znany z "Inland Empire" i "Miami Vice" spotkał się z internautami, a Robby Müller - laureat Złotej Żaby 2006 za Całokształt Twórczości - ze studentami.

Konferencja z Lynchem była wyjątkowym wydarzeniem dlatego, że reżyser konsekwentnie od kilku lat odmawiał tej formy kontaktu z dziennikarzami podczas Camerimage. Wtorkowa konferencja była więc pierwszą szansą dla dziennikarzy, by zadawać hollywoodzkiemu Mistrzowi pytania bez żadnych ograniczeń. Reżyser wyznał, że chciałby mieć w Łodzi "mały pokój z lodówką i łóżkiem" i powiedział, że Karolina Gruszka może stać się w niedługim czasie aktorka znaną w całym świecie [szersza relacja poniżej].

Na konferencji prasowej spotkali się z dziennikarzami także twórcy filmu "Homesick" Harri Räty (operator) i Petri Kotwicą (reżyser).

Pierwszym z tytułów konkursowych tego dnia był "Babel" [zdj. Rodrigo Prieto]. To jeden z najważniejszych filmów festiwalu, kolejne dzieło Alejandro Gonzaleza Inarritu. W filmie w zaskakujący sposób przeplatają się losy ludzi, których połączy przypadkowy wystrzał ze starej strzelby w zapadłej marokańskiej wiosce. Skomplikuje on życie Amerykanki, Japonki oraz kilku Marokańczyków i Tunezyjczyków. Nowa opowieść autora "Amores Perros" jest współczesną parafrazą mitu o budowie wieży Babel, udowadniającą, że od czasów biblijnych nie posunęliśmy się niestety zbyt daleko w poszukiwaniu wzajemnego zrozumienia.

W szranki o główne nagrody CAMERIMAGE stanęły też we wtorek "Franz i Polina" [zdj. Maxim Trapo] oraz "Sztandar chwały" [zdj. Tom Stern]. Akcja obu filmów rozgrywa się w czasie II wojny światowej. Rosyjski obraz Mikhaila Segala przenosi nas na Białoruś w 1943 roku. Do małej wioski przybywa oddział SS z rozkazem jej spalenia. Rozkaz zostaje jednak czasowo wstrzymany i żołnierze zamieszkują we wsi. Stają się domownikami tych, których mieli zniszczyć. Jeden z nich - Franz zakochuje się ze wzajemnością w młodej Białorusince Polinie. "Sztandar chwały" to kolejna praca reżyserska wielkiego Clinta Eastwooda. Rok 1944. Sześciu amerykańskich żołnierzy zatyka sztandar USA na królującym nad japońską wyspą Iwo Jima szczycie góry Suribachi. Zdjęcie uwieczniające ten moment stało się symbolem amerykańskiego triumfu w wojnie na Pacyfiku. Film Eastwooda nie opowiada jednak o patriotycznych uniesieniach żołnierzy, ale pokazuje jak wielka jest różnica między pięknem mitu i symbolu, a brutalną prawdą o ludziach toczących między sobą krwawą walkę na śmierć i życie.

W ramach konkursu filmów polskich widzowie zobaczyli znakomity film Michała Rosy "Co słonko widziało" [zdj. Andrzej Szulkowski, Bartłomiej Kaczmarek]. Film opowiada o trójce nie znających się bliżej ludzi: małym Sebastianie, nastoletniej Marcie i pięćdziesięciolatku - Józefie. Każde z nich zmuszone jest do szybkiego zdobycia niewielkiej, ale w tym momencie nieosiągalnej sumy pieniędzy. Trzy równoległe, przeplatające się opowieści o ludziach, którzy z determinacją zmagają się z codziennością, aby nie utracić godności, zmienić swoje życie, zachować sny. Historie trójki bohaterów nie są autentyczne, ale scenariusz powstał na podstawie wyczytanych w gazetach notatek i policyjnych raportów.

Ważnym wydarzeniem dnia był zamykający wtorkowe pokazy w Teatrze Wielkim film "Cinematographer Style". Dokument Jona Fauera jest próbą dogłębnej analizy sztuki i rzemiosła tworzenia filmów. Autor przeprowadził wywiady ze 110 autorami zdjęć filmowych w 15 krajach, pracujących w różnych sektorach przemysłu filmowego. Stworzony na tej podstawie film daje przeciętnemu widzowi szansę na zrozumienie sztuki tworzenia obrazu filmowego i produkcji filmowej. Drugim dokumentalnym dziełem wielkiego operatora, wyświetlanym we wtorek jako pokaz specjalny było "Who needs sleep?" [zdj. Haskell Wexler, Alan Barker, Joan Churchill, Tamara Goldsworthy, Kevin MckKernan, Rita Taggart]. Autorem tego dokumentu jest sam Haskell Wexler, trzykrotnie nominowany i dwukrotnie nagrodzony Oscarem za zdjęcia ["Bound for Glory", "Kto się boi Wirginii Wolf?"]. W 1997 Wexler został laureatem Złotej Żaby za całokształt twórczości. Film opowiada o problemach Amerykanów ze spaniem i zmianach jakie wywołuje w społeczeństwie 24 - godzinny system pracy.

Wtorkową stawkę filmową uzupełniały: fiński "Homesick" [reż. Petri Kotwica; zdj. Harri Räty; konkurs europejskich debiutów] oraz wyświetlane w kinie Charlie: niemieckie "Requiem" ze zdjęciami Bogumiła Godfrejowa, "Milczenie" Bergmana, "Wszystko o miłości" Vinterberga oraz szwedzkie "Zozo", niemieckie "Emma's Bliss" i "Happy As One". W Silver Screen wyświetlono m.in. "Thicker Than Water".

Warto także przypomnieć o trwającej w kinie Charlie retrospektywie Robby'ego Müllera. We wtorek widzowie zobaczyli jego kolejny film "The American Friend". W tym roku na Camerimage Robby Müller otrzyma Nagrodę za Całokształt Twórczości. Jako operator współpracował z takimi reżyserami jak Wim Wenders, Jim Jarmusch czy Lars von Trier. Na jego koncie znalazły się takie filmy jak "Ghost Dog", "Przełamując fale" czy "Tańcząc w ciemnościach". Twórca spotkał się we wtorek ze studentami szkół filmowych z całego świata.

Nie obyło się bez seminariów i warsztatów. Swoje seminarium poprowadził irlandzki operator Seamus McGarvey ["Enigma", "Sahara"]. Nie zabrakło też warsztatów praktycznych. W Studiu Filmowym OPUS swoje działania warsztatowe przeprowadził Panavision [prowadzenie Stuart Harris], zaś w Teatrze Wielkim zaprezentowały się Technicolor i Grass Valley oraz Floatcam Pro.

Odbył się też kolejny czat internetowy na Stopklatka.pl. Gościem był amerykański aktor Justin Theroux, gwiazda pokazywanego w Łodzi "Inland Empire". W trakcie spotkania poznaliśmy jego zdanie na temat roli w filmie "Miami Vice" oraz udziału Amerykanów w interwencji militarnej w Iraku.

Relacje:



DAVID LYNCH konferencja prasowa

Lynch dzielił się uwagami na temat "Inland Empire", który widzowie mieli okazję obejrzeć na gali otwarcia tegorocznego Camerimage, o filmowaniu jako takim, o Łodzi i o festiwalu. "Camerimage jest dla mnie bardzo ważnym wydarzeniem", podkreślał. Zapytany, czy chciałby mieszkać w Łodzi, powiedział: "chciałbym mieć tu mały pokój z lodówką i łóżkiem". Chwalił też Karolinę Gruszkę, Krzysztofa Majchrzaka i Petera J. Lucasa mówiąc, że to znakomici aktorzy, a Gruszka może stać się w niedługim czasie aktorką cenioną na całym świecie. W trakcie konferencji padło pytanie o "sposób" Lyncha na stworzenie filmu. "Na początku jest zupełna nicość, potem pojawiają się pomysły, które zapisuję i na nich się koncentruję" - odpowiedział reżyser. Poruszył też kwestię budowy Centrum Sztuki Świata w Łodzi. Opisał zarys swojej wizji tego projektu i zadeklarował, że chciałby stworzyć tu miejsce, gdzie sztukę można nie tylko oglądać, ale i tworzyć. Twórca "Inland Empire" podkreślał też [nawiązując do poniedziałkowej deklaracji, iż zajmie się tylko kinem cyfrowym] łatwość z jaką można dziś tworzyć i oglądać filmy. Mówił o niesamowitym postępie technologicznym, który ułatwia nam kręcenie filmów przy pomocy kilku przyjaciół i taniego, acz dobrego sprzętu. "To wszystko sprawia, że stanie się niezależnym twórcą jest coraz łatwiejsze, nie tylko w Stanach Zjednoczonych" - dodał komentując uwagi, że stał się twórcą niezależnym.



JUSTIN THEROUX - NIE CHCE WSPOMINAĆ "MIAMI VICE" Justin Theroux urodził się i wychował w Waszyngtonie. Po przeprowadzce do Nowego Jorku rozpoczął karierę na deskach broadwayowskich teatrów. W 1996 zadebiutował na kinowym ekranie w filmie "I Shot Andy Warhol". Potem pojawił się m.in. w "American Psycho", "Mulholland Drive", "Zoolander", "Nowhere to Go But Up", "Miami Vice" oraz "Inland Empire". W 2006 roku zadebiutował jako reżyser filmem "Dedication".

Zapytany o to, jak pracuje się z tak ekscentrycznym reżyserem jak Lynch, odpowiedział: "Praca z Davidem jest o wiele ciekawsza niż z innymi reżyserami, bo nawet jak się ma scenariusz, to i tak nie wiadomo o czym jest film". Theroux odpowiedział też na pytanie czy uchodzący za najbardziej niepojęte dzieło Lyncha "Inland Emipre" to film dlań zrozumiały: "Tak i nie. To jest tak samo, jak z jazzem. Czy można, na przykład powiedzieć, że rozumiemy Davisa? To o piosenkach pop można sądzić, że są zrozumiałe. O tym filmie tak powiedzieć nie możemy. Kiedy John Coltrane zaczął robić muzykę wszyscy mówili, że to szaleniec. Podobnie było z filmami Lyncha" - mówił. Aktor przyznał się też do niegasnącej miłości do teatru: "Teatr przynosi więcej satysfakcji, ponieważ co wieczór wcielasz się w postać. To jest jak wystawna kolacja co wieczór. W filmie jest inaczej, bo pracujesz nie po kolei i przez wiele miesięcy. Potem jak to poskładasz, może się też okazać, że film jest niedobry". Jako "złą" określił swoją rolę w filmie "Miami Vice", a amerykańską interwencję w Iraku nazwał: "Najgłupszą rzeczą jaką kiedykolwiek zrobiły Stany Zjednoczone". Przyznał też, że od dziecka interesuje się Polską, o której opowiadała mu jego mama, dziennikarka "Washington Post" relacjonująca powstanie "Solidarności".



JESTEŚMY SPŁUKANI Konferencja z twórcami filmu "Homesick" Harrim Rätym [operator] i Petrim Kotwicą [reżyser]. Zapytany o scenariusz, reżyser powiedział: "W tej historii kryje się moje zamierzenie osobiste - moja matka była alkoholiczką i zapiła się na śmierć. Miałem dużo wewnętrznej złości przy pracy nad tym scenariuszem. Moim zdaniem film musi zawierać pewne pierwiastki prawdy, rzeczywistego życia". Reżyser tłumaczył dlaczego zdjęcia utrzymane są w kolorze sepii. "Chodziło o to, żeby odjąć tej smutnej historii trochę realności i upodobnić ją do baśni. Gdybyśmy nakręcili ją w ostrych kolorach, byłaby zbyt depresyjna. Z drugiej strony chcieliśmy ukazać pewną brzydotę życia, stąd cały film jest kręcony z ręki, korzystaliśmy też z intensywnego światła". To pierwszy wspólny film obu twórców: "Bardzo dużo czasu spędzamy dyskutując. Harri jest bardzo dokładny. Jest także bardzo szczery, czasem wręcz brutalny w stosunku do pewnych pomysłów. Tutaj też codziennie jakiś czas poświęcamy na dyskusję nad scenariuszem do nowego filmu, który zaczniemy kręcić w styczniu" - mówił Kotwica. Fińscy twórcy zadeklarowali, że nie mają nic wspólnego z tzw. "przemysłem filmowym". "W ogóle nie jesteśmy jego częścią. Jesteśmy dwoma spłukanymi facetami, ale w naszą pracę nad filmem wkładamy całą duszę. Pieniądze w filmie nie są ważne, ważne tylko żeby nie wydać więcej niż się ma" - dodał Harri Raty.



LUBIĘ IMPROWIZOWAĆ Spotkanie z Robby Müller'em.

Robby Müller ma swoim koncie współpracę z takimi reżyserami jak: Wim Wenders, Hans Geissendorfer, Peter Bogdanovich, Jerry Schatzberg, Jim Jarmusch i Lars von Trier. Jest jednym z najbardziej uznanych operatorów na świecie, znany przede wszystkim z pracy przy produkcjach niezależnych i niskobudżetowych. W tym roku odbierze z rąk Wima Wenedersa Złotą Żabę CAMERIMAGE Za Całokształt Twórczości. Początek spotkania wypełniła dyskusja na temat improwizacji podczas kręcenia zdjęć. Jako przykład podawany był słynny film "Kawa i papierosy". Operator stwierdził, że lubi improwizować, ale zawsze ma w głowie plan, którego jednak nie ujawnia. Następnie Müller opowiadał o swoich preferencjach w pracy przy tworzeniu zdjęć do filmu. Pokreślił, że ceni sobie ponad wszystko prostotę. "Proste rozwiązania dają najlepsze rezultaty" - mówił. Jako przykład podał stosowane przez siebie metody oświetlania planu, oparte o podstawową zasadę: "Zbyt dużo lamp przeszkadza". Operator preferuje bowiem zdecydowanie światło naturalne. Jak mówił rozpoczynał pracę w latach 60. Jego edukacja przebiegała w epoce dominacji filmu czarno - białego. Może wiec dlatego dziś ceni sobie najbardziej pracę właśnie przy produkcjach czarno - białych.



PREZENTACJA FLOATCAM - PRO Prezentacja najnowszego sprzętu firmy Unitronic, objęła pokaz dostępnego w tej chwili tylko w Niemczech i Wielkiej Brytanii FloatCam-Pro, zestawu statywów do kamer.



WARSZTATY PANAVISION

Warsztaty Panavision Genesis HD Camera poprowadził Stuart Harris, zdobywca wielu nagród za filmy reklamowe. Jego pierwszym filmem pełnometrażowym, gdzie pracował w charakterze operatora, był film Davida Hare "Wetherby" [1985], za zdjęcia do którego otrzymał Złotego Niedźwiedzia w Berlinie. Współpracował z najlepszymi twórcami reklam oraz filmów pełnometrażowych włączając w to Ridley'a Scotta, Nicka Lewina, Barry'ego Kinomana oraz Marka Kanievska. Stuart był jednym z pierwszych operatorów pracujących ze sprzętem HD i od tego czasu pracuje z sukcesami nad zbliżeniem filmu i produkcji reklamowych, jeśli chodzi o jakość uzyskiwanych obrazów. Warsztaty dały możliwość poznania technik oświetleniowych, które są stosowane przy produkcji materiałów reklamowych oraz możliwości technicznych sprzętu Panavision. "Jeśli jesteś operatorem zawsze patrzysz, obserwujesz rzeczy i nigdy nie przestajesz tego robić" - doradzał słuchaczom.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b