DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
09/10/18
Akademia Teatru, Radia, Filmu i Telewizji (AGRFT) została założona w 1945 roku, a od 1975 r. wchodzi w skład jednej z 26 jednostek naukowych współtworzących Uniwersytet Lublański. Strategia nauczania na Akademii łączy działalność artystyczną z badawczą, opierając się głównie na indywidualnej opiece mentorskiej.
Programy studiów na Akademii mają założenia zarówno praktyczne, jak i artystyczne oraz twórcze. Ich celem jest kompleksowe przygotowanie studentów w realizacji najróżniejszych projektów artystycznych w ramach wybranych przez nich dziedzin.
Co roku studenci Akademii prezentują efekty swojej pracy poprzez liczne przedstawienia teatralne oraz pokazy filmów krótkometrażowych czy dramatów telewizyjnych. Przedstawienia te są otwarte dla szerokiej publiczności, natomiast wyreżyserowane przez nich filmy są regularnie emitowane w krajowych stacjach telewizyjnych.
Studia licencjackie – 1. stopnia
Program studiów na Wydziale Filmu i Telewizji trwa trzy lata. W jego skład wchodzą trzy moduły: Reżyseria Filmowa i Telewizyjna, Realizacja Obrazu Filmowego i Telewizyjnego oraz Montaż Filmowy i Telewizyjny. Absolwenci potrafią realizować wyzwania wynikające z ich własnej kreatywności i starają się profesjonalnie wykorzystywać najnowocześniejsze standardy technologiczne.
Studia magisterskie – 2. stopnia
Studia magisterskie na Wydziale Filmu i Telewizji trwają kolejne dwa lata. W ich skład wchodzi sześć modułów: Reżyseria Filmowa, Reżyseria Telewizyjna, Montaż, Sztuka Operatorska, Scenariopisarstwo oraz Produkcja. Celem programu jest wykształcenie u absolwentów kompetencji umożliwiających im realizowanie działań artystycznych i zawodowych w ramach nawet najbardziej wymagających projektów audiowizualnych.

Dwuletni program studiów pozwala studentom zdobyć pogłębioną wiedzę na temat mediów audiowizualnych i przekazywanych przez nie treści zarówno z perspektywy mediów, jak i w ujęciu psychologicznym, socjologicznym, ekonomicznym, a także z punktu widzenia administracji publicznej.
Akademia bierze udział w życiu społeczności międzynarodowej poprzez prowadzone przez nią działania edukacyjne, artystyczne i badawcze. Jest również członkiem wielu uznanych, międzynarodowych organizacji, takich jak International Federation for Theatre Research (FIRT/IFTR), European League of Institutes of the Arts (ELIA), International Association of Film and Television Schools (CILECT) i wiele innych.
Przegląd filmów nakręconych przez studentów Akademii zostanie uzupełniony seminarium Sztuka kadrowania, w trakcie którego prof. Igor Koršič opowie o niecodziennym spotkaniu niemal 150 operatorów, które miało miejsce w 1990 roku w Danii. Więcej informacji o tym wydarzeniu już wkrótce.
Partnerem przeglądu jest:

W trakcie Camerimage pokażemy następujące filmy:
Anja Ganja

Młoda para przechodzi kryzys, ponieważ chłopak nieustannie pali. Kiedy stopniowo zmienia się w ludzką roślinę, ich życie uczuciowe zaczyna wymykać się spod kontroli.
Reżyseria: Peter Bizjak
Zdjęcia: Boj Nuvak
Back to the Memories

Im bliżej końca, tym chętniej wracamy do dzieciństwa i naszych korzeni. Ale jedyne, co z nich pozostaje, to widma kwitnących niegdyś bujnie drzew wiśniowych i fotografie, które wkrótce przestaną mieć dla kogokolwiek znaczenie. Štefka po rozległym wylewie ma trudności z zapamiętaniem własnego imienia; powracają do niej za to szczegóły dawno zapomnianych wspomnień z wczesnego dzieciństwa. Przypomina sobie, że gdy miała trzy latka, babcia pokazała jej zdjęcie swoich dzieci. Bohaterka postanawia odwiedzić swoją siostrę, Zorkę, niewidomą fotografkę, która być może wie coś więcej na jego temat. Czas pokrył twarze kobiet zmarszczkami i całkowicie odmienił miejsca uchwycone na zdjęciach, ale wspomnienia z nimi związane są wciąż żywe, podobnie jak nieczułe na upływ czasu fotografie.
Tytuł oryginalny: Domov k spominu
Reżyseria: Neli Maraž
Zdjęcia: Rok Kajzer Nagode
Benjamin

Film dokumentalny opowiadający historię Benjamina, 12-latka z autyzmem. Ponieważ chłopaka nie krępują normy społeczne ani wyuczone wzorce zachowań, w życiu kieruje się głównie uczuciami. Jest autentyczny i bezpośredni, ale często bywa też niezrozumiany. W życiu kocha przede wszystkim liczby i pociągi, dlatego dużo czasu spędza na dworcu kolejowym w Lublanie w towarzystwie swojej matki, Mai. Kobieta pracuje jako kierowca autobusów miejskich, co traktuje nie tylko jako pracę, lecz także sposób na relaks. Jest łącznikiem między Benjaminem a Tadejem, który – choć kocha brata – czasami nie potrafi go zaakceptować.
Reżyseria: Katarina Morano
Zdjęcia: Maksimiljan Sušnik
Bordered

Ja graniczę, Ty graniczysz, My graniczymy. Brzmi jak dziecięca piosenka, ale nią nie jest. Cześć, jestem Leo, miło cię poznać!
Tytuł oryginalny: Zamejen
Reżyseria: Leo Černic
Zdjęcia: Rok Kajzer Nagode
C.H.A.O.S.

Grupa nastolatków włamuje się do kompleksu basenów. Młodzieńcza beztroska szybko przeradza się w chaos, który kończy się wypadkiem. Sytuacja nagle się zmienia.
Tytuł oryginalny: K.A.O.S.
Reżyseria: Nikolaj Vodošek
Zdjęcia: Rok Kajzer Nagode
Duck Hunting

Dwóch synów czeka na ojca, który kończy właśnie odsiadkę wyroku w więzieniu. Cała trójka wybiera się z tej okazji na polowanie na kaczki, tak jak to robili dawniej, zanim ojciec został skazany. Ten jednak zamiast strzelby ma ze sobą łopatę, a synowie, zamiast strzelać do kaczek, biorą na cel ojca.
Tytuł oryginalny: Lov na race
Reżyseria: Rok Biček
Zdjęcia: Simon Tansek
Little Fish

BRINA: Cześć, Bor. Dziadek mówił mi, że w tym jeziorze są ryby, które mogłyby odgryźć ci pół nogi.
BOR: E tam, widzę tu tylko małe rybki.
BRINA: Tak, ale małymi rybkami żywią się te duże i to właśnie one mogą ci odgryźć nogę.
Tytuł oryginalny: Male ribe
Reżyseria: Maja Križnik
Zdjęcia: Maksimiljan Sušnik
Ljubljana - Munchen 15:27

Mala, dopóki nie znajdzie lepszej posady, pracuje tymczasowo w punkcie ksero, a Jure na budowie, również tylko chwilowo i tylko dopóki nie znajdzie się coś ciekawszego. Obydwoje mieszkają na razie w małym mieszkanku na poddaszu, ale kiedy sprawy się ułożą, z pewnością znajdą sobie lepsze miejsce do życia. Tymczasem za dwa miesiące w ich „chwilowym” świecie pojawi się mała Rubi. Twórcy filmu przyglądają się tej szczególnej chwili, w której zaczynamy rozumieć, że wszystko to, co miało być „tylko na chwilę”, nagle zaczyna być „na stałe”.
Tytuł oryginalny: Ljubljana - München 15:27
Reżyseria: Katarina Morano
Zdjęcia: Domen Martincic
Springtime Sleep, The

Życie Jasny niespodziewanie staje się bardzo trudne. A może zawsze takie było? Bohaterka nie szuka jednak odpowiedzi na to pytanie, a raczej pozwala nieść się prądowi wydarzeń. W ten sposób poznaje Pera, młodego chłopaka, który choć nie wzbudza w niej zaufania, bardzo ją intryguje. Podczas wspólnej podróży odkrywają, że to, co było, i to, co będzie, jest zupełnie bez znaczenia.
Tytuł oryginalny: Prespana pomlad
Reżyseria: Dominik Mencej
Zdjęcia: Rok Kajzer Nagode
Trieste Is Ours!

W 2009 roku grupa partyzantów dowodzona przez France’a postanawia wyzwolić włoskie miasto Triest. France martwi się przede wszystkim o to, że młodsze pokolenie, do którego należy jego córka, Mateja, nie zaakceptuje partyzanckiej historii i wartości wyznawanych przez wcześniejsze generacje. Po której stronie barykady stanie Mateja i czy włoski Triest znowu stanie się słoweński?
Tytuł oryginalny: Trst je naš!
Reżyseria: Žiga Virc
Zdjęcia: Jure Černec
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE