DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
31/10/19
Przegląd Kina Krajów Nadbałtyckich został powołany do życia w 2015 roku, by promować wśród międzynarodowej publiczności festiwalu EnergaCAMERIMAGE dorobek filmowy regionu Morza Bałtyckiego. Podczas kilku edycji Przeglądu nawiązaliśmy sieć kontaktów, dzięki której co roku możemy dotrzeć do najciekawszych i najlepszych wizualnie produkcji z krajów bałtyckich i współpracujących. Staramy się, by oprócz walorów wizualnych, wybrane do Przeglądu filmy prezentowały tematy ważne dla mieszkańców regionu i uwzględniały zjawiska istotne dla kinematografii danego kraju. W tym roku w skład Przeglądu wejdzie dziewięć filmów, reprezentujących Litwę, Łotwę, Estonię, Szwecję, Finlandię, Niemcy, Rosję, Białoruś oraz Islandię. Wśród poruszonych w filmach tematów znalazły się zarówno kwestie bardzo aktualne i obecne w dyskursie społeczno-politycznym współczesnej Europy, jak emigracja czy terroryzm, ale także motywy zaczerpnięte z niejednokrotnie dramatycznej historii naszego regionu, a także z jego kulturowego dziedzictwa. Zapraszamy do oglądania filmów znad Bałtyku. A oto skład tegorocznej edycji:
BIAŁY, BIAŁY DZIEŃ

Ingimundur, policjant z odludnej islandzkiej miejscowości, po tragicznej śmierci żony próbuje ułożyć sobie życie na nowo. Poddaje się terapii, pomaga córce, nawiązuje bliższe relacje rodzinne z kilku-letnią wnuczką. Odkrywszy przypadkowo sekret małżonki, nabiera podejrzeń, że mógł on mieć związek z jej śmiercią. Dążenie do odkrycia prawdy przeradza się u Ingimundura w obsesję, a ta z kolei nakręca destrukcyjną spiralę agresji i przemocy. Ascetyczny w formie dramat kryminalno-psychologiczny, w którym – jak często bywa w kinie skandynawskim – niebagatelną rolę odgrywa sugestywnie filmowany pejzaż miejsca akcji.
Tytuł oryginalny: Hvítur, Hvítur Dagur
Tytuł angielski: A White, White Day
Reżyseria: Hlynur Pálmason
Zdjęcia: Maria Von Hausswolff
Produkcja: Danish Film Institute, Danmarks Radio (DR), Iceland’s Ministry of Industry and Commerce, Icelandic Film Center, Join Motion, PicturesKukl, MEDIA Programme of the European Union, Nordisk Film- & TV-Fond, Ríkisútvarpið-Sjónvarp (RÚV), Sena, Snowglobe Films, Swedish Film Institute
Polski dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Kraj i rok: Dania, Szwecja, Islandia, 2019
BILLE

Łotwa, późne lata 30. XX w. Kilkuletnia Bille dorasta w ubogiej rodzinie robotniczej, cierpiąc z powodu alkoholizmu ojca i szykan surowej matki. Dziewczynka ucieka w świat wyobraźni, szuka cudownej krainy, o której usłyszała od babci. W trudnych czasach, w których przyszło żyć Bille, ma ona przed sobą wiele przeszkód do pokonania, żeby dowieść potęgi dziecięcych marzeń. Ekranizacja pierwszej części autobiograficznej trylogii powieściowej Bille autorstwa wybitnej pisarki łotewskiej Vizmy Belševicy, kandydatki do literackiej Nagrody Nobla.
Reżyseria: Inara Kolmane
Zdjęcia: Jurgis Kmins
Produkcja: Film Studio Devini
Kraj i rok: Łotwa, 2018
CRYSTAL SWAN

Velya mieszka w Mińsku, stolicy Białorusi. Jest osobą młodą, energiczną i dobrze wykształconą. Zapewne byłaby świetną prawniczką, ale ma większą pasję: muzykę house, której poświęca się jako zwariowana DJ-ka w nocnym klubie. Szansy na rozwijanie zainteresowań muzycznych i barwnej osobowości upatruje w wyjeździe do Chicago. Postanawia przejść od marzeń do czynów, lecz zdobycie wizy amerykańskiej nie jest takie proste. Starania o nią spowodują niespodziewany zwrot w życiu Velyi.
Reżyseria: Darya Zhuk
Zdjęcia: Carolina Costa
Produkcja: Demarsh-Film, Crystal Goose, TurnstyleTV, Unfound Content, Vice Films
Kraj i rok: Niemcy, Rosja, USA, Białoruś, 2018
DOGS DON’T WEAR PANTS

Minęły lata od czasu, kiedy Juha stracił w wypadku ukochaną żonę, a wciąż nie może się otrząsnąć po jej śmierci i czuje się niezdolny do nawiązywania bliższych relacji z ludźmi. Wszystko zmienia nieoczekiwane poznanie nieco szalonej i dominującej nad mężczyznami Mony, dzięki której Juha odzyskuje szansę na wyjście ze stanu emocjonalnego odrętwienia. Po trosze mroczna, po trosze zabawna opowieść o traumie, miłości i słodko-gorzkim smaku życia.
Tytuł oryginalny: Koirat eivät käytä housuja
Reżyseria: Jukka-Pekka Valkeapää
Zdjęcia: Pietari Peltola
Produkcja: Helsinki Filmi Oy
Kraj i rok: Finlandia, 2019
GRANICA

Tina, celniczka w porcie, przypomina zdeformowaną twarzą i krępą budową człowieka pierwotnego. Ma przy tym nadzwyczajny węch, którym wykrywa na odległość woń przemycanego towaru lub – jeśli ten jest głębiej ukryty – potu pasażera lękającego się kontroli celnej. Policja wykorzystuje zdolności Tiny w śledztwie kryminalnym. Tina mieszka na odludziu, w domu pośród lasu, z partnerem pochłoniętym hodowlą psów. Bliższy kontakt utrzymuje z ojcem cierpiącym na demencję starczą. Nieoczekiwanie w życiu Tiny zjawia się Vore, osobnik o równie dziwnym wyglądzie. To punkt zwrotny w tej dziwnej, mrocznej, zagadkowej historii.
Tytuł oryginalny: Gräns
Tytuł angielski: Border
Reżyseria: Ali Abbasi
Zdjęcia: Nadim Carlsen
Produkcja: Kärnfilm, Meta Film, Spark Film&TV
Polski dystrybutor: Aurora Films
Kraj i rok: Szwecja, Dania, 2018
REGULAR WOMAN, A

Ayhrun, młoda obywatelka Niemiec mająca tureckie korzenie, kocha życie i pragnie cieszyć się nim, ale na własnych warunkach, swobodnie zawierając przyjaźnie i znajomości. Nie chce układać sobie i swemu pięcioletniemu synowi przyszłości pod dyktando konserwatywnej tradycji, której hołdują jej najbliżsi, w tym bracia. Sprzeciwia się przemocy, której zaznaje w małżeństwie. Taka postawa naraża Ayhrun na nieuchronny konflikt z rodziną. Film oparty na prawdziwych losach Hatun Ayhrun Sürücü.
Tytuł oryginalny: Nur Eine Frau
Reżyseria: Sherry Hormann
Zdjęcia: Judith Kaufmann
Produkcja: Vincent TV
Kraj i rok: Niemcy, 2019
RIDDLE OF JAAN NIEMAND, THE

Gdzieś w Estonii na początku XVIII wieku… Trwająca dziesięć lat wojna, epidemia i głód spustoszyły okolicę. Rozsiani po niej nieliczni ludzie, którzy przetrwali, żyją w nędzy, bez nadziei na poprawę losu. Nad całą krainą zalega dręcząca cisza. Pewnej nocy chłopi znajdują nad brzegiem morza nie-przytomnego mężczyznę. Zabierają go na dwór miejscowego władcy. Kiedy odzyska przytomność, okaże się, że nie wie, gdzie się znajduje i skąd się tu wziął. Co gorsza, nie ma pojęcia, kim jest.
Tytuł oryginalny: Põrgu Jaan
Reżyseria: Kaur Kokk
Zdjęcia: Mart Taniel
Produkcja: Homeless Bob Production
Kraj i rok: Estonia, 2018
SZRON

Współczesny film drogi. Dwoje młodych Litwinów – Rokas i jego dziewczyna Inga – prowadzą jako wolontariusze ciężarówkę z pomocą humanitarną dla Ukrainy uwikłanej w konflikt zbrojny z Rosją. Trasa wiedzie z Litwy przez Polskę do zasypanego śniegiem Donbasu, gdzie bohaterowie zmuszeni są nie tylko udzielać pomocy ludziom naznaczonym przez wojnę, ale także szukać ratunku i schronienia dla siebie. Podczas wspólnej podróży przekonują się, czym jest wojna – prawdziwa, nie ta z przekazów medialnych. I jak wpływa na nich samych oraz łączącą ich relację.
Tytuł oryginalny: Šerkšnas
Tytuł angielski: Frost
Reżyseria: Sharunas Bartas
Zdjęcia: Eitvydas Doškus
Produkcja: Donten & Lacroix Films, KinoElektron, KNM
Studio Kinema, Tato Film
Polski dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Kraj i rok: Litwa, Francja, Ukraina, Polska, Szwajcaria, 2017
WYSOKA DZIEWCZYNA

Leningrad, rok 1945, miasto otrząsa się z wojny i skutków długotrwałej hitlerowskiej blokady. Poznajemy dwie zaprzyjaźnione żołnierki – sanitariuszkę Ilję, nazywaną z powodu bardzo wysokiego wzrostu „Tyczką”, i Maszę, która z Armią Czerwoną zdobywała Berlin. Zlękniona Ilja znajduje się w stanie emocjonalnego odrętwienia, Masza chce natomias żyć pełnią życia. „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” – głosi tytuł reportażu noblistki Swietłany Aleksijewicz. To na nim jest oparty zapierający dech w piersiach film 28-letniego Kantemira Bałagowa Wysoka dziewczyna, który mimo to przynosi kobiece spojrzenie na pokłosie wojny, wolne jednak od sentymentalizmu, choć nie odbierające nadziei.
Tytuł oryginalny: Dylda
Tytuł angielski: Beanpole
Reżyseria: Kantemir Balagov
Zdjęcia: Kseniya Sereda
Produkcja: AR Content, Non-Stop Productions
Polski dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Kraj i rok: Rosja, 2019
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE