DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
18/10/22
Prezentujemy skład Konkursu Filmów Polskich 30. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE. W ramach tego konkursu nagrodzeni zostają zarówno autor zdjęć, jak i reżyser zwycięskiego filmu.
Maturzysta Kamil organizuje melanż życia w nadmorskiej posiadłości swego ojca, milionera. Na imprezę przybywa grono jego znajomych, podobnie jak on chcących wyszaleć się po lockdownie spowodowanym pandemią. Z początku wszystko idzie dobrze: młodzi ludzie korzystają z uroków plaży, piją, tańczą, uprawiają seks, przeżywają uczuciowe uniesienia i rozterki. Tylko natura wysyła niepokojące sygnały: mnożą się dziwne zakażenia, stężenie sinic w Bałtyku przybiera duże rozmiary. Z biegiem czasu zabawa wymyka się spod kontroli. Nie to jednak będzie najgorsze. To pierwszy polski film o zombie, będący po trosze horrorem, ale w głównej mierze wizjonerskim obrazem obyczajowym, z odniesieniami do ekologii i sporą dawką humoru. „Jest to film rozrywkowy, psychodeliczno-przygodowy, o młodych, ale nie tylko dla młodych” powiedział reżyser Apokawixy Xawery Żuławski.
Reżyseria: Xawery Żuławski
Zdjęcia: Marian Prokop
Produkcja: TVN Warner Bros. Discovery
Polski dystrybutor: Next Film
Kraj i rok: Polska, 2022
Socjalistyczna Polska połowy XX wieku. Kilkuletni Adam mieszka z matką. Marzy o powrocie ojca, pilota, którego nie zna, gdyż ten walczył podczas II wojny światowej w Wielkiej Brytanii i wszelki słuch o nim zaginął. Funkcjonariusze Służby Bezpieczeństwa nachodzą w domu matkę Adama. Interesują się także samym chłopcem, który nawet w szkole podstawowej jest zmuszony opierać się indoktrynacji. Kiedy Adam staje się nastolatkiem, w magiczny sposób, za sprawą kina, przenosi się do buduaru Brigitte Bardot, a stamtąd do tajemniczego Hotelu, gdzie spotyka m.in. inne ikony kultury masowej swoich czasów: Elizabeth Taylor, Raquel Welch czy Beatlesów. Zwłaszcza ta część filmu, utrzymana w konwencji snu, nawiązuje do homeryckiego motywu wędrówki Telemacha w poszukiwaniu ojca. Nie brak w niej również odniesień do klasycznych dzieł sztuki filmowej.
Tytuł angielski: Brigitte Bardot Forever
Reżyseria: Lech Majewski
Zdjęcia: Lech Majewski, Paweł Tybora
Produkcja: Angelus Silesius
Polski dystrybutor: TVP
Kraj i rok: Polska, 2022
Rok 1988. Maciej Berbeka uczestniczy w ekspedycji polskich himalaistów, którzy chcą wspiąć się zimą na K2 – najwyższą górę Karakorum. Cel ten okazuje się nieosiągalny, lecz w pobliżu kusi inny ośmiotysięcznik: Broad Peak. Pomysł zaatakowania go nie wychodzi wprawdzie od Berbeki, ale to on, pokonując ogromne trudy, dociera na miejsce, z którego do bazy, a stamtąd na cały świat, popłynie triumfalna wiadomość, że szczyt został zdobyty. Po powrocie do kraju Berbeka jest witany jak bohater. Któregoś dnia natrafia na pewien artykuł prasowy o swoim wyczynie… Broad Peak to oparty na faktach, epicki film o pasjonatach ekstremalnych wspinaczek, którzy w wysokich górach zmagają się z żywiołami natury i własnymi słabościami. A przede wszystkim o jednym z najbardziej dramatycznych epizodów w dziejach polskiego himalaizmu. Historia Macieja Berbeki wciąż budzi środowiskowe kontrowersje. Zdjęcia plenerowe realizowano w autentycznej scenerii Karakorum oraz w Alpach szwajcarskich, francuskich i włoskich.
Reżyseria: Leszek Dawid
Zdjęcia: Łukasz Gutt
Produkcja: East Studio
Polski dystrybutor: Netflix
Kraj i rok: Polska, 2022
Mira Napieralska – ceniona położna w wieku przedemerytalnym – mieszka z mężem i około trzydziestoletnim synem. Z biegiem lat więzi w tej rodzinie najwyraźniej się rozluźniły, choć syn okazuje Mirze nieco więcej empatii i zrozumienia niż mąż. Kolejny poranek zaczyna się banalnie: Mira krząta się przy codziennych domowych czynnościach, a po wyjściu z mieszkania dokonuje drobnego zakupu w sklepie zoologicznym. Następnie, niespodziewanie, decyduje się na czyn, którego po starszej kobiecie nikt by się nie spodziewał. Ten desperacki krok, jeszcze zanim poznamy jego przyczyny, będzie mieć poważne skutki prawne. Zacznie też odciskać piętno na relacjach rodzinnych, karierze zawodowej i stanie psychiczno-emocjonalnym bohaterki. Sensacyjne zawiązanie akcji Kobiety na dachu staje się punktem wyjścia dramatu egzystencjalnego: studium życiowej katastrofy, w jaką może wpędzić człowieka poczucie osamotnienia wśród najbliższych, a co za tym idzie bezradności w obliczu trudnej sytuacji.
Tytuł angielski: Woman on the Roof
Reżyseria: Anna Jadowska
Zdjęcia: Ita Zbroniec-Zajt
Produkcja: Donten & Lacroix Films, Blick Productions, Garagefilm
Polski dystrybutor: Kino Świat
Kraj i rok: Polska, Francja, Szwecja 2022
Rok 1940. Podczas gdy w Dunkierce trwa ewakuacja żołnierzy alianckich, na Morze Północne wypływa z ryzykowną misją polski okręt podwodny ORP „Orzeł”. Zagrożenie ze strony marynarki wojennej i lotnictwa wroga – hitlerowskich Niemiec – jest największym, ale nie jedynym, które czyha na załogę dowodzoną przez kpt. Jana Grudzińskiego. Twórcy poświęcają wiele miejsca przybliżeniu przeżyć załogi okrętu podwodnego, która tłocząc się w jego ciasnym, dusznym, pogrążonym w półmroku wnętrzu, zmuszona jest stawić czoła klaustrofobii oraz fizycznemu i psychicznemu wyczerpaniu. Marynarze „Orła” nie mają na ustach patetycznych haseł – chcą jedynie dobrze wykonać powierzone im zadanie. I przeżyć.
Tytuł angielski: Below the Surface
Reżyseria: Jacek Bławut
Zdjęcia: Jolanta Dylewska
Produkcja: Aura Films
Polski dystrybutor: Kino Świat
Kraj i rok: Polska, 2022
Pierwszy anglojęzyczny film Agnieszki Smoczyńskiej opowiada, na podstawie książki Marjorie Wallace, autentyczną historię June i Jennifer Gibbons – czarnoskórych bliźniaczek, urodzonych w 1963 roku w Walii, w rodzinie karaibskich imigrantów z wyspy Barbados. Uzdolnione literacko i obdarzone artystyczną wyobraźnią siostry, kiedy tylko są same, rozmawiają z sobą bez przeszkód. Przy osobach trzecich, nawet w gronie najbliższych, nie mówią ani słowa. Tajemnicza zmowa milczenia to nie jedyny element osobliwego sprzysiężenia sióstr, które z czasem nabiera toksycznego charakteru i staje się niebezpieczne zarówno dla nich samych, jak i – skądinąd po części ksenofobicznego – otoczenia. Niezwykła wrażliwość bohaterek zderzy się z bezdusznością tych, którzy zadecydują o ich losach. Film łączy w sobie realistyczne sekwencje aktorskie z animacją lalkową, zaś powagę dramatu – z oniryczną baśniowością, a nawet z lekkością musicalu. Stąd duża rola przypada tu oprawie muzycznej.
Reżyseria: Agnieszka Smoczyńska
Zdjęcia: Jakub Kijowski
Produkcja: 30West, Kindred Spirit, Madants
Polski dystrybutor: GUTEK Film
Kraj i rok: Polska, Wielka Brytania, USA, 2022
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE