EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

SKŁAD KONKURSU GŁÓWNEGO CAMERIMAGE 2017!

20/10/17

Konkurs Główny o nagrodę Złotej Żaby to najważniejszy punkt festiwalu od początku jego istnienia. Konkurs Główny istnieje od pierwszej edycji Festiwalu, czyli od 1993 roku, a jego ideą jest prezentacja filmów fabularnych, w których obraz spełnia szczególną rolę w opowiadaniu historii. Wizualna wartość tych filmów wynika z kreatywnej współpracy reżysera i autora zdjęć oraz niezwykłej wrażliwości twórcy obrazu. Konkurs zwraca uwagę na ogromny wkład autora zdjęć w dzieło filmowe.

Celem Konkursu Głównego jest prezentacja filmów o szczególnych walorach wizualnych oraz wybór i nagrodzenie autorów najlepszych zdjęć filmowych przez międzynarodowe Jury.

Także w tym roku zaprezentujemy najciekawsze zjawiska światowej kinematografii, odznaczające się kreatywnym wykorzystaniem obrazu w prowadzeniu filmowej narracji.

 
 
 

Butcher, the Whore and the One-Eyed Man, The

Węgry, rok 1925. Kraj ciągle nie potrafi podnieść się po porażce zaznanej podczas I wojny światowej. Nawet na ulicach wielkich miast widać biedę i coraz większą amoralność postaw. Ludzie są rozgoryczeni, nie potrafią znaleźć dla siebie miejsca, a na dodatek nic nie zapowiada poprawy ich bytu. Niektórzy decydują się wziąć sprawy we własne ręce. Tak jak Ferenc, który po wojnie rozwinął intratny biznes – jest właścicielem rzeźni zaopatrującej część kraju w jakościowe mięso – i dorobił się małej fortuny. Pewnego dnia w jego życiu zjawia się dawny kompan, Gusztáv, poszukiwany listem gończym były żołnierz, który żąda zwrotu wojennego długu. Ferenc oferuje mu jednak w zamian pracę w rzeźni. I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że mężczyzna przybywa wraz z żoną, kobietą tak piękną i tajemniczą, że z miejsca wywołuje u Ferenca przyspieszone bicie serca i odpływ krwi z mózgu. Rzeźnik postanawia, że musi ją posiąść, niezależnie od kosztów, za wszelką cenę. Takie czasy, że wszystko wydaje się być na sprzedaż.
 
Tytuł oryginalny: A Hentes, a Kurva és a Félszemű
Reżyseria: János Szász
Zdjęcia: Tibor Máthé
Produkcja: UNIO FILM
Węgry, 2017
 
 

Dusza i ciało

 
Wypełniona każdego dnia zwierzęcą posoką rzeźnia jest jednym z ostatnich miejsc, w których dwójka życiowych wrażliwców mogłaby nawiązać intymne relacje. A jednak właśnie w rzeźni, pośród rutynowego krojenia jeszcze niedawno żywych krów na kawałki jakościowego mięsa, Endre and Mária odnajdują w sobie bratnie dusze. On pełni funkcję kierowniczą i jest zdystansowanym wobec otaczającej rzeczywistości mężczyzną w średnim wieku z niedowładem ręki. Ona, znacznie od niego młodsza, chorobliwie nieśmiała i niepotrafiąca radzić sobie z zawiłościami świata zewnętrznego, rozpoczyna pracę w rzeźni jako kontrolerka jakości. Z początku łączy ich to, że każdej nocy śnią ten sam sen, w którym są jeleniem i łanią biegającymi wolno po zaśnieżonym lesie. Z czasem odkrywają, że mogą ofiarować sobie o wiele więcej za dnia. Pytanie tylko czy będą w stanie przełożyć delikatną, powstałą na bazie efemerycznego marzenia więź na fizyczną relację w świecie, którym rządzi cielesność i seksualna gratyfikacja?
 
Tytuł oryginalny: Teströl és lélekröl
Tytuł angielski: On Body and Soul
Reżyseria: Ildikó Enyedi
Zdjęcia: Máté Herbai
Produkcja: Inforg-M&M Film KFT.
Polski dystrybutor: Aurora Films
Węgry, 2017
 
 

Hochelaga, Land of Souls

Montreal, czasy współczesne. Młody archeolog prezentuje przed zgromadzonym gremium swą pracę doktorską, opartą na wykopaliskach wykonanych na obszarze miejscowego stadionu, który zapadł się częściowo pod wpływem obfitych deszczów. Ekipa pod wodzą archeologa spędziła tam następnie kilka tygodni, odsłaniając kolejne artefakty przeszłości, dowodzące – co jest tezą rzeczonej pracy doktorskiej – że w tym właśnie miejscu prawie pięć wieków wcześniej doszło do pierwszego spotkania rdzennych dla tej ziemi Irokezów z białymi Europejczykami. W trakcie prezentacji akcja przenosi się do różnych epok, przedstawiając dziesiątki postaci, które przez ostatnie osiemset lat kochały, marzyły, nienawidziły, walczyły i umierały na tych terenach, próbując znaleźć swoje miejsce w świecie. Zostały po nich tylko przedmioty, czasami rzeczy codziennego użytku, innym razem suche słowa zapisane w różnego rodzaju raportach i zeznaniach. Ważniejsza jest jednak pamięć, pozwalająca na bazie przeszłości budować bardziej świadomą przyszłość.
 
Tytuł oryginalny: Hochelaga, Terre des Âmes
Reżyseria: François Girard
Zdjęcia: Nicolas Bolduc
Produkcja: Max Films Productions
Kanada, 2017
 
 

Na karuzeli życia

Photographer Jessica Miglio, © 2017 Gravier Productions, Inc.
 
Historia czterech postaci, których losy splatają się w słynnym parku rozrywki na Coney Island w latach 50. ubiegłego wieku. Rozchwiana emocjonalnie, była aktorka Ginny (Kate Winslet) pracuje tu jako kelnerka. Jej mąż Humpty (Jim Belushi) jest operatorem karuzeli. Mickey (Justin Timberlake) to przystojny ratownik, który marzy o karierze dramatopisarza. Carolina natomiast jest marnotrawną córką Humpty’ego, która w domu ojca szuka schronienia przed gangsterami. Poetycko sfilmowany przez Vittorio Storaro Na karuzeli życia, to rozgrywająca się w malowniczych plenerach, iskrząca emocjami opowieść o pasji, namiętności i zdradzie.
Tytuł oryginalny: Wonder Wheel
Reżyseria: Woody Allen
Zdjęcia: Vittorio Storaro
Produkcja: Gravier Productions, Inc.
Polski dystrybutor: KINO ŚWIAT Sp. z o. o.
USA, 2017
 
 

Najpierw zabili mojego ojca

 
Żadne dziecko nie powinno przeżyć tego, co przeżyła przez cztery lata malutka Loung Ung, gdy jej ojczysta Kambodża została opanowana przez Czerwonych Khmerów, „wyzwalających” swój naród spod zachodniej kontroli za pomocą cierpienia i pozbawiania godności. Żaden dorosły człowiek nie powinien być świadkiem dehumanizacji, która dokonała się w latach 1975-1979 w Kambodży. A jednak, historia świata pełna jest takich okresów horrendalnej przemocy „w imię słusznej sprawy”, w trakcie których najbardziej cierpią niewinni. Film opowiada o tych wydarzeniach z punktu widzenia Loung, która nie rozumie tego, co się wokół niej dzieje. Najpierw zostaje wywieziona z Phnom Penh z całą rodziną, która zostaje pozbawiona dóbr osobistych i musi zamieszkać w trudnych warunkach. Następnie przychodzi ciężka praca na polach, przyglądanie się rosnącej biedzie i blednącej w oczach ludzi nadziei. Dziewczynka próbuje po prostu przeżyć, mimo że nadal nie mieści jej się w głowie, że jedni ludzie mogli zgotować taki los innym ludziom.
 
Tytuł oryginalny: First They Killed My Father
Reżyseria: Angelina Jolie
Zdjęcia: Anthony Dod Mantle
Produkcja: Netflix
Kambodża, USA, 2017
 
 

Niemiłość

 
Alosza ma dwanaście lat, mieszka w ładnym, dużym mieszkaniu na obrzeżach Moskwy, chodzi do porządnej szkoły. Zaczyna wprawdzie przechodzić okres nastoletniego buntu, ale to przecież u chłopaka w jego wieku naturalne. Aloszy brakuje w życiu tylko jednego: miłości. Jego rodzice już od jakiegoś czasu nie potrafią na siebie patrzeć. Kłócą się przy każdej możliwej okazji, między innymi o to, kto wychowa syna po rozwodzie. Niby oboje go kochają, ale żadne z nich go nie chce w nowym życiu. On ma młodszą partnerkę, na dodatek w zaawansowanej ciąży, a także mieszkanie, w którym pragnie uwić sobie nowe gniazdko. Ona spotyka się ze starszym mężczyzną, który ma jeszcze większe lokum i wydaje się zapewniać jej wszystko, czego potrzebuje. Patowy stan przerywa niespodziewane zniknięcie Aloszy, który wyszedł pewnego dnia z domu i już nie wrócił. Uciekł? Został porwany? Zamordowany? Rozpoczynają się zakrojone na szeroką skalę poszukiwania, a byli małżonkowie zaczynają rozumieć co być może już bezpowrotnie utracili.
 
Tytuł oryginalny: Nelyubov
Tytuł angielski: Loveless
Reżyseria: Andriej Zwiagincew
Zdjęcia: Michaił Kriczman
Produkcja: Fetisoff Illusion
Polski dystrybutor: Against Gravity Sp. z o. o.
Rosja, Francja, 2017
 
 

Mother!

 
Puk, puk! Kto tam? Jestem nieznajomym. Zgubiłem drogę. Jest noc. Zapytasz, dziewczynko, tatę, czy mógłbym tu przenocować? Ach, pani jest panią domu! Wspaniale, dziękuję za zaproszenie. Puk, puk! Kto tam…? Jestem żoną tego gościa, który u was nocuje. Wpadłam na chwilę, macie jakiś alkohol? Puk, puk! Kto tam… O, są nasi starzy, zatrzymamy się tu, pogadamy, pośmiejemy, będzie fajnie. Ale to ja jestem panią domu, czy nie mam tu nic do powiedzenia? Nie, kochanie, to ja jestem panem domu, wielkim pisarzem, który ma chwilową twórczą blokadę, ale nie umniejsza to mojej wielkości. Ty jesteś moją młodą żoną, która ma ładnie wyglądać i robić dobre wrażenie, tak jak nasz piękny dom z dala od jakiejkolwiek cywilizacji. Spełnij, proszę, zachcianki naszych gości i przestań się wtrącać. Tak, kochanie…
To dopiero początek surrealistycznego koszmaru, w który zostaje uwikłana młoda, naiwna, podatna na werbalną manipulację kobieta, która albo zaczyna tracić zmysły, albo znalazła się rzeczywiście w domu z piekła rodem.
 
Tytuł oryginalny: mother!
Reżyseria: Darren Aronofsky
Zdjęcia: Matthew Libatique
Produkcja: Protozoa Pictures
Polski dystrybutor: United International Pictures Sp. z o. o. (UIP Poland)
USA, 2017
 
 

Still Life

 
Praca w rzeźni kojarzy się z dehumanizacją i współodpowiedzialnością w zbiorowym zabijaniu zwierząt, a jednak ktoś musi ją wykonywać, bowiem mięso jest jednym z wyznaczników żywieniowych współczesnego świata. Ludzki bohater filmu, którego zadaniem jest doprowadzanie całych grup krów i świń na miejsce ich śmierci, nie jest natomiast bestialskim mordercą. To normalny chłopak z planami i marzeniami, który czuje się czasami przytłoczony wykonywaną pracą, ale potrzebuje pieniędzy do życia. Jest też zwierzęcy bohater, zdecydowanie bardziej tragiczny – pies chłopaka, który przesiaduje z nim całymi nocami w rzeźni, będąc zmuszonym patrzeć w czasami przerażone, a czasami zupełnie spokojne oczy tłoczących się w niewielkich pomieszczeniach, przygotowywanych na stracenie zwierząt. Nie wiadomo, co pies myśli, czy jest świadomy swego szczęścia, że urodził się psem i nic mu w tym miejscu nie grozi. Taki dualizm perspektyw pozwala jednak na ukazanie rzeźni w zupełnie innym świetle.
 
Tytuł oryginalny: Gorge Coeur Ventre
Reżyseria: Maud Alpi
Zdjęcia: Jonathan Ricquebourg
Produkcja: Mezzanine Films
Francja, 2016
 
 

Sweet Country

Rozgrywająca się w latach 20. XX wieku na australijskim Outbacku opowieść o dziesiątkach sposobów, na jakie brytyjscy kolonizatorzy zniszczyli Aborygenom życie, wielowiekowe tradycje i kultywowaną od niepamiętnych czasów ziemię. Niezależnie od tego, czy „czarni” są poniewierani przez swych białych „panów”, czy muszą pochylać głowę przed „szefami” upojonymi wodą ognistą, czy też z uśmiechem na ustach przyjmować „dobrą” religię chrześcijańską, oczywiste jest, że stali się na własnym kontynencie niewolnikami. Film opowiada o starym Aborygenie, Samie Kellym, który na skutek tragicznego splotu wydarzeń musi uchodzić wraz z żoną przed wściekłymi przedstawicielami białego prawa. Ich ucieczka podkreśla niesamowite piękno dawnych aborygeńskich ziem oraz potworność rozgrywających się na nich dramatów. Są w grupie pościgowej ludzie mający świadomość ogromu tragedii rdzennych mieszkańców Australii, ale nawet oni są w taki czy inny sposób winni rozlewowi krwi. Czy ucieczka Sama ma szanse na powodzenie?
 
Reżyseria: Warwick Thornton
Zdjęcia: Dylan River, Warwick Thornton
Produkcja: Bunya Productions
Polski dystrybutor: Aurora Films
Australia, 2017
 
 

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri

Mildred Hayes ma dość wszystkiego. Ma dość nieudolności policji, która od kilku miesięcy nie potrafi znaleźć mordercy jej nastoletniej córki. Ma dość ludzi mówiących jej, że wszystko będzie dobrze, że taka po prostu kolej losu. Ma dość rozsadzającego ją od środka poczucia winy, że nie była dobrą matką, że mogła tej śmierci zapobiec. Wynajmuje miejsce reklamowe na trzech nieco zapomnianych billboardach stojących na drodze do jej miasteczka, a na nich każe namalować bardzo obrazowy przekaz, wypowiadając w ten sposób wojnę wszystkim, którzy nie chcą jej ulżyć w cierpieniu. Zgorzkniała, zdesperowana Mildred nie spodziewa się, że jej prowokacyjny gest zapoczątkuje reakcję łańcuchową, która dotknie dziesiątki mieszkańców miasteczka, również bliskie jej osoby. I, jak na dobrą brutalną przypowieść o meandrach ludzkiej natury przystało, pozwoli jej lepiej zrozumieć swych wrogów, gniewnych, impulsywnych, szczodrych i pięknych w swoich słabościach ludzi, którym przeważnie warto dać drugą szansę.
 
Tytuł oryginalny: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Reżyseria Martin McDonagh
Zdjęcia: Ben Davis
Produkcja: Blueprint Pictures
Polski dystrybutor: Imperial CinePix Sp. z o. o.
USA, Wielka Brytania, 2017
 
 

Wendeta

 
„Strzeżcie się fałszywych proroków, którzy przychodzą do was w owczej skórze”, mówi żarliwie wiernym charyzmatyczny, starotestamentowy pastor z holenderskim rodowodem, który przybył właśnie w te rejony, by nauczać dzieła Bożego. Jedną ze słuchających jest Liz, pozbawiona w niejasnych okolicznościach języka kochająca matka i żona, która służy lokalnej społeczności jako akuszerka. Kobieta patrzy z przerażeniem na stojącego przed nią wielebnego, zna go bowiem ze swego przeszłego życia i wie, że zjawił się po nią. Kim dla niej jest? Czemu jej szukał? Co jej zrobił? Albo ona jemu? Odpowiedzi na te pytania okażą się być niepokojące, nierzadko szokujące, ukazując, jak mało się w gruncie rzeczy przez te ponad sto lat zmieniło. Akcja filmu rozgrywa się bowiem w XIX-wiecznej Ameryce, czasie i miejscu niezbyt przyjaznym dla kobiet, które musiały w bólu i poniżeniu znosić gniew, kompleksy i zachcianki mężczyzn, uzurpujących sobie nad nimi władzę, by zapomnieć o bezsilności wobec własnych popędów i bezlitosnego losu.
 
Tytuł oryginalny: Brimstone
Reżyseria: Martin Koolhoven
Zdjęcia: Rogier Stoffers
Produkcja: N279 Entertainment
Polski dystrybutor: Monolith Films Sp. z o. o.
Holandia, Belgia, Francja, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania, USA, 2016
 
 

Wołyń

 
Zaczyna się polsko-ukraińskim weselem, choć już wtedy, w roku 1939, czuć rosnące napięcie w relacjach pomiędzy Polakami, Ukraińcami i Żydami zamieszkującymi obszar Wołynia. Kończy się w 1943 rzezią winnych i niewinnych, mężczyzn i chłopców, kobiet i dzieci. Pomiędzy tymi dwoma punktami w czasie rozlewają się kolejne fale mordów i nienawiści, raz uwarunkowanych wojenną pożogą, innym razem dojrzewającymi przez całe dekady i pokolenia uprzedzeniami. A w samym środku tych wydarzeń 17-letnia Zosia, która z młodej, pełnej nadziei, mającej wiele do zaoferowania światu kobiety przechodzi przemianę w złamaną mentalnie osobę, która już nawet nie wie, czy chce jeszcze przeżyć. Uciekająca z małymi dziećmi dziewczyna jest świadkiem bestialskich mordów dokonywanych w imię ideologii przez dawnych sąsiadów i ludzi, którzy kiedyś wznosili wspólnie weselne toasty. Bestialskich i bezdusznych. Chciałoby się powiedzieć, że nieludzkich, ale przecież od dawna wiadomo, że zabijanie jest cechą typową dla gatunku ludzkiego.
 
Tytuł angielski: Volhynia
Reżyseria: Wojtek Smarzowski
Zdjęcia: Piotr Sobociński Jr.
Produkcja: Film it
Polski dystrybutor: Forum Film Poland
Polska, 2016
 
 

Wonderstruck

Ameryka, rok 1977. Ben ma 12 lat i mieszka z ciotką w Minnesocie. Jego matka zginęła niedawno w wypadku samochodowym, nie zdążywszy wyznać synowi tożsamości jego ojca i pozostawiając go zdezorientowanego w niezbyt przyjaznym dla niego świecie. Na skutek porażenia piorunem chłopak traci słuch, ale odkrywa wskazówkę co do pobytu ojca. Ucieka za szpitala i wyrusza do Nowego Jorku na przygodę życia. Ameryka, rok 1927. Głuchoniema Rose mieszka z ojcem w pięknym domu w New Jersey, z którego nie potrafi się cieszyć, zaszywa się więc przy każdej możliwej okazji w kinie, pozwalając wydarzeniom wielkiego ekranu odrywać się od codziennych trosk. Nigdy nie znała matki, ale ma pomysł, kim ona może być. Postanawia ją odnaleźć i wyrusza w tym celu do Nowego Jorku. Ją również po ucieczce z domu czeka wielka przygoda. Dwa odseparowane czasem, przestrzenią i wyglądem światy mają jednak element wspólny: młodość, która – gdy nie jest jeszcze spętana ograniczeniami dorosłej wyobraźni – potrafi dokonywać prawdziwych cudów.
 
Reżyseria: Todd Haynes
Zdjęcia: Ed Lachman
Produkcja: Killer Films, FilmNation Entertainment, Cinetic Media, Picrow, Amazon Studios
USA, 2017
 

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b