EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

SKŁAD KONKURSU GŁÓWNEGO EnergaCAMERIMAGE 2020!

23/10/20

Konkurs Główny o nagrodę Złotej Żaby to najważniejszy punkt festiwalu EnergaCAMERIMAGE od początku jego istnienia. Konkurs Główny istnieje od pierwszej edycji Festiwalu, czyli od 1993 roku, a jego ideą jest prezentacja filmów fabularnych, w których obraz spełnia szczególną rolę w opowiadaniu historii. Wizualna wartość tych filmów wynika z kreatywnej współpracy reżysera i autora zdjęć oraz niezwykłej wrażliwości twórcy obrazu. Konkurs Główny zwraca uwagę na ogromny wkład autora zdjęć w dzieło filmowe.

Celem Konkursu Głównego jest prezentacja filmów o szczególnych walorach wizualnych oraz wybór i nagrodzenie autorów najlepszych zdjęć filmowych przez międzynarodowe Jury.

Także w tym roku zaprezentujemy najciekawsze zjawiska światowej kinematografii, odznaczające się kreatywnym wykorzystaniem obrazu w prowadzeniu filmowej narracji.



AMONIT

FILM NIEDOSTĘPNY NA PLATFORMIE ONLINE

Mary ma zadatki na wybitną paleontolożkę, jej znaleziska trafiły nawet do Muzeum Brytyjskiego w Londynie, ale w wiktoriańskiej Anglii bycie kobietą-naukowcem nie jest społecznie poważane. Mary mieszka z matką w małej nadmorskiej miejscowości i zamiast zajmować się tym, co ją pasjonuje, prowadzi sklep dla spragnionych pamiątek turystów. Nic nie zapowiada, że przybycie Charlotte zmieni cokolwiek w jej zastałym, pełnym frustracji życiu niespełnionej intelektualistki. Młoda dama zostaje podstępem przekazana jej pod opiekę – mąż Charlotte, poważany brytyjski naukowiec o arystokratycznych korzeniach, pozoruje zainteresowanie opiniami Mary, po czym płaci jej sowicie za doglądanie „pogrążonej w melancholii” żony i wyrusza w świat, by chwalić się wszem i wobec swoją naukową wiedzą oraz doświadczeniem. Dwie obce sobie kobiety żyją pod jednym dachem, ale ani nie darzą się sympatią, ani jakoś specjalnie się nie komunikują. Do czasu, gdy rodzi się między nimi społecznie zakazane uczucie, które doprowadzi każdą z nich do przewartościowania tego, co dotychczas poznały.

Tytuł oryginalny: Ammonite
Reżyseria: Francis Lee
Zdjęcia: Stéphane Fontaine
Produkcja: BBC Films, British Film Institute (BFI), Cross City Films, See-Saw Films Ltd, Stage 6 Films
Polski dystrybutor: UIP Polska
Kraj i rok: Wielka Brytania, Australia, USA, 2020


BANKER, THE

To nie jest film o napadzie na bank. A przynajmniej nie dosłownie, gdyż niejako dochodzi do ataku na bank, ale w innym znaczeniu, a ten staje się punktem kulminacyjnym znacznie bardziej zawiłego planu. Wszystko zaczyna się w momencie, gdy dwóch kreatywnych afroamerykańskich przedsiębiorców, Garrett i Joe, postanawia zaistnieć na rynku nieruchomości Miasta Aniołów. Problem w tym, że są lata 50. XX wieku i systemowy rasizm jest zbyt dużą przeszkodą do pokonania. Dlatego panowie sprytnie ją omijają i wchodzą w układ z białym chłopakiem z klasy robotniczej, Mattem, którego uczą, jak zachowywać się, mówić i wyglądać jak bankier. Mając taką przykrywkę, Garrett i Joe przenikają do świata, który dotychczas był zarezerwowany wyłącznie dla jedynego prawidłowego koloru skóry. Przenikają nierzadko dosłownie, w przebraniach szoferów i woźnych, liczy się natomiast efekt ich działań. Nie chodzi tylko o to, że dorabiają się małej fortuny, lecz także o fakt, że kreatywni biznesmeni wyważają kolejne drzwi w ramach ogarniającego Amerykę ruchu na rzecz praw obywatelskich.

Reżyseria: George Nolfi
Zdjęcia: Charlotte Bruus Christensen
Produkcja: Apple
Kraj i rok: USA, 2019


CAGED BIRDS

Szwajcaria, lata 80. Kraj, który uniknął traumy II wojny światowej, a obecnie jest kojarzony ze swobód obywatelskich i zrównoważonego rozwoju, stał wtedy na krawędzi rewolucji społecznej. Ludzie wychodzili na ulice, żeby protestować przeciwko rządowej inwigilacji i walczyć o prawa wyborcze kobiet, podczas gdy prawnicy siłowali się z przestarzałym systemem penitencjarnym. Jedną z takich aktywistek jest Barbara, która chciałaby walką o prawa więźniów doprowadzić do szerszych reform społecznych. Gdy spotyka na swej drodze charyzmatycznego Waltera, słynnego „króla ucieczek”, dostrzega w nim nie tylko człowieka, któremu warto pomóc, ale też medialny symbol nadchodzących przemian. Tyle że wychowany w świecie przywilejów mężczyzna myśli o świecie zupełnie inaczej – wolność jest dla niego wartością nadrzędną, jednak ucieka z więzień także po to, by uciec od siebie samego, od własnych korzeni, od brania odpowiedzialności. Dla niego wolność jest stanem umysłu, dla Barbary – celem społeczno-politycznym.

Tytuł oryginalny: Stürm: Bis wir tot sind oder frei
Reżyseria: Oliver Rihs
Zdjęcia: Felix Von Muralt
Produkcja: Contrast Film Zurich GmbH, Port au Prince Film & Kultur Produktion GmbH, Niama Film GmbH
Kraj i rok: Szwajcaria, Niemcy, 2020


GLORIAS, THE

Kadr z filmu "The Glorias",
zdj. Dan McFadden
Dzięki uprzejmości LD Entertainmet oraz Roadside Attractions

FILM NIEDOSTĘPNY NA PLATFORMIE ONLINE


Na przełomie XIX i XX wieku przez świat przelała się fala kobiecego aktywizmu podsycanego wściekłością wobec patriarchalnego terroru. Był to jednak zaledwie pierwszy krok na długiej drodze do przemian. Gdy dekady później, w latach 60., rozczarowane brakiem wyraźnych zmian w społecznej mentalności, zainspirowane działalnością ruchu praw obywatelskich amerykańskie i europejskie kobiety zbuntowały się ponownie, świat zaczął wreszcie słuchać. Jedną z twarzy tzw. „feminizmu drugiej fali” była Gloria Steinem, podróżniczka, dziennikarka i niejako rzeczniczka sprawy. Film opowiada o najważniejszych okresach jej życia – od formatywnych lat nastoletnich poprzez światowe wojaże i wędrówki po Indiach po przepychanie się łokciami w dziennikarskim świecie lat 60. – przedstawiając fascynujący portret kobiety, która mimo że była ciągle w drodze, trzymała się wiernie ideałów, które ją ukształtowały. Każda napotkana kobieta umacnia Glorię w przekonaniu, że warto poświęcić się sprawie, a Gloria dzieli się z każdą z nich cząstką siebie.

Reżyseria: Julie Taymor
Zdjęcia: Rodrigo Prieto
Produkcja: Artemis Rising Foundation, Page Fifty-Four Pictures, The Glorias
Polski dystrybutor: UIP Polska
Kraj i rok: USA, 2020


HELENE

Finlandia, rok 1915. Gdy większość Europy płonie już ogniem I wojny światowej, utalentowana malarka Helene Schjerfbeck żyje w zapomnieniu na prowincji. Mieszka z matką, jednak od wielu lat doskwiera jej samotność – nie tylko życiowa, lecz także artystyczna. Od ostatniej wystawy jej obrazów minęło wiele lat, a kobieta straciła już wszelką nadzieję, że jej zdolności kompozycyjne i zmysł plastyczny zostaną kiedykolwiek docenione. Nie przestaje jednak malować, tworzy obraz za obrazem, jakby utrzymywała w ten sposób swą największą pasję przy życiu. Los ostatecznie do niej się uśmiecha – Helene zostaje „odkryta” przez marszanda, który zamierza zorganizować jej wystawę. Artystka, która przez wiele lat żyła przede wszystkim we własnej głowie, w izolacji od wszystkich i wszystkiego, będzie musiała przełamać się i zacząć ponownie wchodzić w relacje międzyludzkie. Szczególnie gdy odnajdzie bratnią duszę w jednym z miłośników swojej sztuki. Czy mężczyzna będzie w stanie zapewnić Helene szczęście, o którym dotąd tylko marzyła?

Reżyseria: Antti J. Jokinen
Zdjęcia: Rauno Ronkainen
Produkcja: Finland Cinematic
Kraj i rok: Finlandia, Estonia, 2020



JESZCZE JEST CZAS

FILM NIEDOSTĘPNY NA PLATFORMIE ONLINE

John dorastał w świecie rządzonym twardą ręką przez nieznoszącego sprzeciwu ojca, dlatego gdy udało mu się uciec od tego życia, stał się innym człowiekiem. Mieszka dziś wraz z mężem Erikiem oraz córką Moniką w ładnym domu, zbudowawszy sobie dokładnie taki świat, w jakim zawsze chciał dorastać. Perfidny los sprawia jednak, że ojciec Johna, Willis, homofob, rasista i emocjonalny wampir, zaczyna tracić kontrolę nad ciałem i umysłem. Mężczyzna porzuca więc farmę, na której spędził większość życia, i przenosi się do syna. Nikomu z mieszkających pod jednym dachem domowników nie jest łatwo, jednak między Moniką i Willisem zawiązuje się nić przyjaźni. Podczas gdy niewinna dziewczynka odkrywa nieznane oblicza swego specyficznego, rzucającego bluzgami na prawo i lewo dziadka, John uświadamia sobie, że nigdy nie przestał być zahukanym chłopakiem łaknącym za wszelką cenę trudnej miłości emocjonalnie oziębłego ojca, lecz jako dorosły człowiek nauczył się kochać to, kim był i kim się stał, oraz czerpać siłę z tego, co kiedyś spędzało mu sen z powiek.

Tytuł oryginalny: Falling
Reżyseria: Viggo Mortensen
Zdjęcia: Marcel Zyskind
Produkcja: Achille Productions, Beral Waley Productions, Ingenious Media, Perceval Pictures, Scynthia Films, Zephyr Films
Polski dystrybutor: M2 Films
Kraj i rok: Kanada, Wielka Brytania, 2020



NOMADLAND

Kadr z filmu "Nomadland",
Dzięki uprzejmości Searchlight Pictures

FILM NIEDOSTĘPNY NA PLATFORMIE ONLINE

Fern (Frances McDormand) - po gospodarczym upadku robotniczego miasteczka w Nevadzie - pakuje swojego vana i wyrusza w drogę, odkrywając życie poza ramami konwencjonalnego społeczeństwa jako współczesna nomadka. Nomadland, trzeci film fabularny reżyserki Chloé Zhao, przedstawia historię Lindy May, Swankie i Boba Wellsa, prawdziwych nomadów, którzy stają się mentorami i towarzyszami Fern podczas jej podróży po rozległym amerykańskim Zachodzie.

Reżyseria: Chloé Zhao
Zdjęcia: Joshua James Richards
Produkcja: Highwayman Films (Chloé Zhao), Hear/Say Productions (Frances McDormand), Cor Cordium Production (Peter Spears), Mollye Asher, Dan Janvey
Polski dystrybutor: The Walt Disney Company Polska
Kraj i rok: USA, 2020



PINOKIO

Kadr z filmu "Pinokio",
zdj. Alain Parroni


Wszyscy doskonale znamy tę historię. Pewnego dnia dobroduszny, ubogi stolarz Gepetto struga drewnianego chłopca, który nagle, jak za dotknięciem magii, ożywa, ogromnie uszczęśliwiając bezdzietnego artystę. Pinokio, bo takie „synek” dostaje imię, zaczyna odkrywać mechanizmy rządzące otaczającym go światem z szeroko otwartą buzią i raz na jakiś czas wydłużającym się nosem (gdy próbuje kłamać). A że jest dzieckiem niesfornym, nie słucha rad przybranego ojca i co rusz pakuje się w kłopoty, próbując za wszelką cenę stać się prawdziwym chłopcem. To nie jest jednak ta sama historia, którą pokochały miliony dzieci zainspirowane bajką Disneya i produkcjami naśladującymi jej ponadczasowy czar, lecz próba przywrócenia magii oryginalnej baśni Carlo Collodiego. Pinokio jest zatem okrutnie wykorzystywany, traktowany jako dziwadło, wieszany za nogi, a świat, który przemierza, wypełniony jest cierpieniem, groteską i poczuciem straty. Doskonale znacie zakończenie tej historii, jednak droga wiodąca do niego zdoła was wiele razy zaskoczyć.

Tytuł oryginalny: Pinocchio
Reżyseria: Matteo Garrone
Zdjęcia: Nicolaj Brüel
Produkcja: Archimede srl
Polski dystrybutor: Kino Świat
Kraj i rok: Włochy, 2019


RIFKIN'S FESTIVAL

FILM NIEDOSTĘPNY NA PLATFORMIE ONLINE

Mort Rifkin jest emerytowanym profesorem filmoznawstwa, który nie przepada za amerykańską klasyką, preferując spotkania z prawdziwymi autorami typu Ingmar Bergman, Luis Buñuel czy Jean-Luc Godard. Jest z nimi zżyty do tego stopnia, że gdy przyjeżdża wraz z pracującą w Public Relations żoną na festiwal filmowy w San Sebastián, woli przerabiać w głowie ich dzieła, niż uczestniczyć w imprezie świętującej piękno X Muzy. Być może dlatego, że mimo wielu lat prób Mort nie napisał wciąż genialnej książki, którą powinien był do tej pory napisać, a każda porażka w spotkaniu wyobraźni z niezapisaną stroną tworzyła w jego umyśle nowe neurozy. Gdy nasz przyszły literat i znawca kina odkrywa, że jego żona woli młodszych i „z dokonaniami”, serce krwawi mu z żalu. Na szczęście spotyka uroczą hiszpańską kardiolożkę, która, jak się okazuje, także żyje w nieudanym małżeństwie. Czy ta dwójka będzie w stanie sobie wzajemnie pomóc? I co ważniejsze, czy Mort przekona się do współczesnego kina?

Reżyseria: Woody Allen
Zdjęcia: Vittorio Storaro
Produkcja: The Mediapro Studio, Gravier Productions & Wildside
Kraj i rok: USA, Hiszpania, Włochy, 2020


SZARLATAN

Czechosłowacki zielarz oraz uzdrowiciel Jan Mikolášek był człowiekiem wielu tajemnic, a jego dokonania powodowały w latach 30., 40. i 50. XX wieku. mnóstwo pozytywnych i negatywnych emocji. Ludzie różnych klas społecznych szukali u niego remediów na swe fizyczne i mentalne problemy, głęboko wierząc, iż Mikolášek będzie w stanie postawić trafną diagnozę, wpatrując się w kolor i konsystencję przynoszonych mu próbek moczu. Zielarz leczył wszystkich, i biednych, i bogatych, i obywateli Czechosłowacji, zarówno nazistowskich oficjeli, którzy jego ukochany kraj okupowali, jak i komunistycznych dygnitarzy nowej rzeczywistości zrodzonej po II wojnie światowej. Mikolášek stał się przez lata istnym celebrytą, ludowym bohaterem bardziej znanym od polityków i przedstawicieli świata rozrywki, ale w pewnym momencie musiał nastąpić komuś na odcisk. Film opowiada jego słodko-gorzką historię, rozpisaną na kilkadziesiąt lat, ukazując człowieka rozdartego między wykorzystywaniem swych umiejętności do pomagania ludziom a uleganiem żądzom, z którymi walczyć nie potrafił.

Tytuł oryginalny: Charlatan
Reżyseria: Agnieszka Holland
Zdjęcia: Martin Štrba
Produkcja: Furia Film, Madants, Marlene Film Production
Polski dystrybutor: Gutek Film
Kraj i rok: Czechy, Irlandia, Słowacja, Polska, 2020


ŚNIEGU JUŻ NIGDY NIE BĘDZIE

Przez trzy dekady od upadku komunizmu Polska przeszła liczne transformacje, która uczyniły ją zdecydowanie bardziej europejską i liberalną, ale z drugiej strony ujawniły mnóstwo społecznych i klasowych konfliktów oraz traum. Dziś wystarczy odpowiedni katalizator, żeby z ludzi zaczęły wyłazić wszystkie skrywane pod sztucznymi uśmiechami lęki i frustracje. Takim zapalnikiem staje się w filmie Żenia, nielegalny ukraiński imigrant i wybitnie uzdolniony masażysta, który w dość krótkim czasie po przekroczeniu granicy dorabia się bogatej i zblazowanej klienteli. Polki i Polacy, którzy na co dzień skupiają się na zarabianiu pieniędzy oraz izolowaniu się od biednego świata zewnętrznego, oddają się w terapeutyczne ręce Żeni, żywiąc nadzieję, że pochodzący z egzotycznego Wschodu mężczyzna uleczy ich z ich fobii i nieszczęść. Wyrzucają z siebie wszystko, co im leży na sercach, opowiadają mężczyźnie o niewdzięcznych małżonkach i dzieciach, narzekają na nietolerancję i rosnącą imigrację. Uzależniają się od niego i jego usług, nie zastanawiając się, czy Żenia może to w jakiś sposób wykorzystać.

Tytuł angielski: Never Gonna Snow Again
Reżyseria: Małgorzata Szumowska
Zdjęcia: Michał Englert
Produkcja: Arte Germany, Lava Films, Match Factory Productions
Polski dystrybutor: Kino Świat
Kraj i rok: Polska, Niemcy, 2020


WHILE AT WAR

Historia nie tylko lubi się powtarzać, lecz robi to z perwersyjną satysfakcją, bowiem tak niewielu zdaje się pamiętać o jej licznych zmieniających świat momentach. Takim była z pewnością brutalna hiszpańska wojna domowa lat 30. XX wieku, która nie tylko zabetonowała kraj politycznie oraz ideologicznie na kolejne dekady, ale także okazała się ostatecznym testem europejskich mocarstw przed II wojną światową. Film opowiada o tych czasach z perspektywy uznanego hiszpańskiego intelektualisty, pisarza i byłego rektora uniwersyteckiego, Miguela de Unamuna, który obserwuje z przerażeniem to, jak Hiszpania zwraca się w kierunku brutalnego faszyzmu, nie potrafiąc zarazem uwierzyć, że jest tak źle, jak wydaje się być. Profesor nigdy nie ufał polityce, aktywnie zresztą przeciwstawiał się kolejnym władzom, które próbowały na przestrzeni dekad zaprowadzać w kraju swe porządki, lecz tym razem nie potrafi wykrzesać z siebie motywacji do protestu przeciw wszechobecnej przemocy. W pewnym momencie zostanie zmuszony do zabrania głosu, pytanie tylko, czy nie będzie wtedy już za późno?

Tytuł oryginalny: Mientras dure la guerra
Reżyseria: Alejandro Amenábar
Zdjęcia: Álex Catalán
Produkcja: Himenoptero, K&S Films, MDLG-A.I.E, Mientras Dure la Guerra, MOD Producciones, Movistar+, Telefonica Audiovisual Digital
Kraj i rok: Hiszpania, 2019

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b