DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
01/11/19
Panorama Etiud Studenckich to pozakonkursowa sekcja na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE, w ramach której prezentowane są zgłoszone w danym roku krótkometrażowe, fabularne filmy studenckie, których walory artystyczne i wizualne sprawiają, że nie sposób nie pokazać ich na festiwalu obrazu filmowego.
AZAAR

Opowieść o plemieniu, w którym kobiety oczekują powrotu mężczyzn z wojny. Losy Azaar, jednej z najmłodszych dziewcząt w wiosce, przeplatają się z losami jej matki, babki i reszty plemienia, podczas gdy bohaterka poznaje prawdziwie oblicze rozumienia kobiecości w jej kulturze.
Reżyseria: Myriam Raja
Zdjęcia: Michael Filocamo
Szkoła: NFTS - National Film and Television School
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2019
CACTUS BLOSSOM

Aby odzyskać miłość żony, starszy mężczyzna zmienia się w rzecz, którą ta kocha najbardziej: kaktusa.
Reżyseria: Samir Oliveros
Zdjęcia: Teck Siang Lim
Szkoła: AFI - American Film Institute Conservatory
Kraj i rok: USA, 2019
CHOCOLATE MAN

Niewzruszony fotograf wojenny, Melson odczuwa narastające podekscytowanie gdy wraz z grupą najemników odwiedza zniszczoną konfliktem wojennym wioskę. Robiąc zdjęcia, wśród martwych ciał dostrzega zagubioną dziewczynkę. Tabliczka czekolady pozwala mu zdobyć zaufanie pozornie zwyczajnego dziecka. Dopiero po czasie orientuje się, że źle ocenił sytuację.
Reżyseria: Murat Eyüp Gönültas
Zdjęcia: Julian C. Steiner
Szkoła: GMBH- Filmakademie Baden-Württemberg
Kraj i rok: Niemcy, 2018
CRESCENDO

Victoria bierze udział w przesłuchaniach na pozycję drugiej skrzypaczki w prestiżowym kwartecie smyczkowym prowadzonym przez jej nauczyciela, Antoniego Montenegro. Aby nie urazić mentora, w noc przed przesłuchaniem kobieta wybiera się na organizowane przez niego przyjęcie. Kiedy Antonio próbuje ją uwieść, Victoria uświadamia sobie, że talent nie będzie jedynym czynnikiem decydującym o angażu. Niepewna siebie i zazdrosna o zmysłową Renée, swoją główną rywalkę, Victoria zostaje uwikłana w próbę sił, na szali której leży jej własna wolność.
Reżyseria: Percival Argüero
Zdjęcia: Camilo Moncada
Szkoła: CCC - Centro de Capacitación Cinematográfica
Kraj i rok: Meksyk, 2019
MISS INGA ISSUES

Cimon szuka ucieczki od życia w swoim alter ego – drag queen o imieniu Miss Inga Issues. W tym wcieleniu nic nie może go skrzywdzić – ani depresja, ani narastający problem alkoholowy, ani nawet podatki. Spektakularnie rzuca pracę i wkrótce po tym dostaje zlecenie występu na wieczorze kawalerskim. Jednak atmosfera wśród mężczyzn szybko gęstnieje, a rzeczywistość dogania wymarzone, lecz nietrwające długo życie Cimona jako Miss Ingi Issues.
Reżyseria: Dawid Ullgren
Zdjęcia: Nils Croné
Szkoła: SADA- Stockholm Academy of Dramatic Arts
Kraj i rok: Szwecja, 2019
MY FASHION NIGHTMARE

My Fashion Nightmare to lekka historia owinięta woalem beztroskiego, mrocznego prymitywizmu inspirowana przemysłem modowym, która zderza młodzieńczy optymizm pierwszych kroków w branży z materialistycznym światem. Kiedy uświadamiasz sobie, że jesteś tylko produktem, twoja świadomość zmienia się w potwora. Zawsze jednak, wraz z końcem koszmaru, pojawia się słodki sen.
Reżyseria: Nikita Kvasnikov
Zdjęcia: Eugene Filatov
Szkoła: KNUKiT- Kyiv National I.K. Karpenko- Kary University of Theatre, Cinema and TV
Kraj i rok: Ukraina, 2019
NOT THE SADDEST STORY IN THE WORLD

Bar, młoda dziewczyna przed trzydziestką próbuje pozbierać się po rozstaniu z jedynym mężczyzną, jakiego kiedykolwiek pragnęła. Film zabiera nas w intymną podróż w głąb jej psychiki, stawiając pytania o naturę miłości, pasji, kobiecości i znaczenia bycia kobietą w otoczeniu zarówno innych kobiet, jak i mężczyzn; o tęsknotę za pięknem oraz poszukiwanie własnej tożsamości. Jest to film o braku miłości i palącej potrzebie bycia z kimś, o nieumiejętności porozumienia, o tajemniczej sile przyciągania, o kobiecej seksualności, fantazjach a przede wszystkim o umiejętności pozbierania się pomimo złamanego serca.
Reżyseria: Bar Alon
Zdjęcia: Shai Skiff
Szkoła: Tel-Aviv University - the Department of Film & Television
Kraj i rok: Izrael, 2019
PENTHESILEA

Penthesilea, transseksualna pielęgniarka z Puerto Rico i francuski bagażowy, Latif postanawiają dać szansę rodzącemu się między nimi uczuciowi. Najpierw jednak muszą się wyzwolić. Latif, którego marzeniem jest zostać pilotem, musi uporządkować niezałatwione sprawy z przeszłości. Penthesilea natomiast to samotny wilk i ciężko jej zaufać mężczyźnie. Kiedy była dziewczyna Latifa próbuje ją upokorzyć, kobieta czuje się zdradzona. Powracają wszystkie obawy, skrywane głęboko od czasów wyznania matce prawdy o sobie. Tym razem jednak bohaterka szuka zemsty.
Reżyseria: Maximilian Villwock
Zdjęcia: Cedric Retzmann
Szkoła: Filmuniversität Babelsberg KONRAD WOLF
Kraj i rok: Niemcy, 2018
PONYBOI

Interseksualny Ponyboi, na co dzień pracuje w pralni i dorabia na boku, świadcząc usługi seksualne. Po tajemniczym spotkaniu z mężczyzną ze swoich snów dochodzi jednak do wniosku, że być może zasługuje na to, by zerwać ze swoim nieciekawym życiem w New Jersey i zacząć od nowa. Ponyboi to niekonwencjonalny film o drodze do samoodkupienia i miłości.
Reżyseria: River Gallo
Zdjęcia: Madeline Leach
Szkoła: USC School of Cinematic Arts
Kraj i rok: USA, 2019
PRZEJŚCIE GRANICZNE

Gęsta atmosfera lata 1989 roku. Samochód z przyczepą kempingową podjeżdża do Czechosłowackiej granicy i ustawia się w kolejce do odprawy. Sytuacja zaczyna robić się nerwowa, zamkniętej w samochodzie rodzinie udziela się napięcie. Na tylnym siedzeniu auta podróżuje pochłonięta swoim światem dziewczynka, obserwująca uroki otaczającego ją krajobrazu. To z jej perspektywy i rozumienia obserwujemy świat dorosłych i ich narastający wraz ze zbliżającą się kontrolą graniczną strach.
Tytuł angielski: Border Crossing
Reżyseria: Agnieszka Chmura
Zdjęcia: Joanna Kakitek
Szkoła: AMA Film Academy
Kraj i rok: Polska, 2019
SISTERS

Sisters opowiada historię trzech sióstr dorastających w dysfunkcyjnej rodzinie, bez matki. Sarah, Vera i Julia są zdane tylko na siebie a jedyną szansą na przetrwanie jest dla nich trzymanie się razem. Wspólne zabawy i wyobraźnia pozwalają uczynić ich świat większym, piękniejszym i bardziej znośnym. Razem się bawią, łaskoczą, czasem wykluczają wzajemnie z grupy, ale jedno jest pewne: ich więź jest silniejsza niż cokolwiek innego. Czy wystarczy jednak by przeciwstawić się realnemu życiu?
Reżyseria: Daphne Lucker
Zdjęcia: Casper Van Oort
Szkoła: AHK - Netherlands Film Academy
Kraj i rok: Holandia, 2018
TOMORROW AT DAWN

Jest rok 1943. Z powodu kalectwa, Amerigo pozostaje jedynym mężczyzną w wiosce, który nie poszedł walczyć na wojennym froncie. Mieszka wraz z żoną Idą oraz ciężko chorą córką, Annettą. Dziewczyna pilnie potrzebuje pomocy medycznej. Ida w poszukiwaniu wsparcia jest gotowa udać się do pobliskiej wsi w poszukiwaniu lekarza. Amerigo jest jednak pełen obaw…
Tytuł oryginalny: Domani All’Alba
Reżyseria: Giulia Di Battista
Zdjęcia: Mirko Ciabatti
Szkoła: CSC - Centro Sperimentale di Cinematografia - Scuola Nazionale di Cinema
Kraj i rok: Włochy, 2019
Co roku EnergaCAMERIMAGE odwiedza kilkuset studentów z całego świata. Wielu z nich podkreśla, że tydzień na festiwalu to przyspieszony kurs filmowy. Wiedza podana w pigułce.
Wiemy, jak ważna, szczególnie dla młodych filmowców, jest opinia doświadczonych twórców.
Wyjątkową okazję do tego będą mieć w tym roku autorzy filmów pokazywanych w Panoramie Etiud Studenckich.
„Okrągły stół”, przy którym oprócz twórców zasiądą Oliver Stapleton, BSC oraz Stephen Lighthill, ASC, będzie miejscem do otwartej i równej dyskusji o sztuce filmowej. To swoiste forum wymiany opinii i myśli będzie cennym doświadczeniem dla uczestników, które pozwoli poznać innych filmowców, jak i ich sposób patrzenia na kinematografię.
Po każdym bloku filmów prezentowanych w ramach Panoramy Etiud Studenckich, do ok. 90 minutowej dyskusji prowadzonej pod nadzorem Olivera Stapletona, BSC i Stephena Lighthilla, ASC, zaproszeni zostaną twórcy przedstawionych etiud.
Już dzisiaj zapraszamy do udziału!
(Wyłącznie w języku angielskim)

Oliver Stapleton, zdj. fotografowie.com

Stephen Lighthill, zdj. fotografowie.com
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024
WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE