EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

PRZEGLĄD KINA NIEMIECKIEGO

22/08/11



Społeczeństwo wielokulturowe w filmie niemieckim

Społeczeństwo wielokulturowe stało się w Niemczech faktem dokonanym. Wbrew temu co zakładano w związku z traktatem między Turcją i Niemcami o naborze tureckich pracowników zawartym 30 października 1961, większość osób zwerbowanych do pracy w Niemczech nie powróciło po upływie dwóch, trzech lat do ojczyzny. Wielu "gastarbeiterów" zdecydowało się pozostać, ich dzieci przychodziły w Niemczech na świat i tutaj dorastały. Niemcy stały się krajem imigracyjnym. Obraz społeczeństwa w coraz większym stopniu wielokulturowego znajduje swoje odbicie również w niemieckim filmie. Podobnie jak z biegiem czasu zmieniał się status migrantów, tak i filmowy język ich przedstawiający stawał się na przestrzeni ostatnich lat coraz bogatszy i bardziej różnorodny. Prym wodzili do niedawna reżyserzy o tureckich korzeniach, tacy jak Fatih Akin, Yilmaz Arslan czy Sinan Akkus, lecz stopniowo głos zabierali również twórcy bądź niemieccy bądź pochodzący z innych "krajów migracyjnych". Stojące za kamerą drugie czy trzecie pokolenie przybyszów aplikuje niemieckiemu filmowi kurację odświeżającą, wykraczając w swej narracji daleko poza opowieść o poczuciu obcości znanym z filmów lat 70-tych, 80-tych czy 90-tych. Reżyserzy i reżyserki nie czują się już dziećmi tzw. "gastarbeiterów" lecz częścią Niemiec i wnoszą do międzykulturowej przestrzeni swój sposób postrzegania świata i styl życia.

Bratobójstwo reż. Yilmaz Arslan


Kino niemiecko-tureckie - dążenie do samostanowienia
Początkowo trend ten zaznaczył się w twórczości reżyserów o tureckich korzeniach. To oni zdominowali na początku 21 wieku kino opowiadające o migracji. W ich dziełach zacierała się granica pomiędzy pojęciami takimi jak ojczyzna i obczyzna a reżyserzy wcale nie tracili przez to własnej tożsamości. Nie upiększali lecz bezlitośnie sypali sól na ranę, jaką stanowi konieczność odnalezienia się pomiędzy dwoma kulturami, zdobycia sobie własnego miejsca w życiu, przerzucenia pomostu pomiędzy przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Filmy te zdołały zrzucić z siebie etykietę niszowości i zyskać uznanie intelektualnie otwartej części maistreamowej publiczności. Kino niemiecko-tureckie było na fali zanim jeszcze Fatih Akin zdobył za film Głową w mur Złotego Niedźwiedzia na Berlinale (2004). Pojęcie kina niemiecko-tureckiego funkcjonuje już od lat 90-tych, według Niemieckiego Instytutu Filmowego zarówno "jako część szerszego międzynarodowego nurtu ‘Cinema du métissage' jak również jako przejaw zmienionej postawy świadomych własnej wartości Turków w niemieckich kręgach artystycznych". Tak np. mieszkający w Bonn Anno Saul kreśli w Kebab Connection (2004) - na podstawie scenariusza Fatiha Akina i Ruth Thoma - obraz zderzenia kultur za pomocą efektownych zabiegów językowych, utarczek w środowisku i absolutnego chaosu. W filmie będącym historią miłosną i komedią rodzinną pojawiają się także wątki uboczne, w których "Turek" i "Grek" walczą ze sobą o klientelę a uprzedzenia - poprzez przerysowanie - sprowadzane są do absurdu, nota bene w sposób nie do końca subtelny. Z kolei Auslandstournee (2000), debiut fabularny Ayse Polat opowiada o trudnej sytuacji tureckiego wokalisty pop i outsidera. W En garde (2004) Polat, z pochodzenia Kurdyjka, opisuje losy 16-letniej Niemki, której matka pozbywa się córki umieszczając ją w katolickim ośrodku dla dziewcząt, gdzie dziewczyna zaprzyjaźnia się z młodą Kurdyjką czekającą na rozpatrzenie wniosku o azyl. Pochodzący z Hamburga Özgür Yildirim szokuje przemocą w swym debiutanckim filmie fabularnym Chico (2007), krwawym dramacie gangsterskim rozgrywającym się w szemranej dzielnicy Hamburga. Jest to opowieść o karierze i upadku w biznesie narkotykowym drobnego przestępcy tureckiego pochodzenia. W mieszance elementów studium środowiskowego i filmu akcji, Yildirim opisuje śmiertelne skutki nadmiernego pojęcia honoru, ambiwalencję pomiędzy moralnością, meczetem i kultem męskości. Wstrząsający jest Brudermord Yilmaza Arslana, tragiczna historia młodego Kurda, który przyjeżdża do Niemiec w ślad za starszym bratem i w wyniku zatargu z dwoma Turkami uruchamia falę przemocy. Film ten - choć pełen brutalności - jest orędziem przeciwko rasizmowi i nietolerancji.

Manila reż. Romuald Karmaker


Odejście od pełnej gniewu krytyki społeczeństwa
Kino o migrantach adresowane do mniejszości odeszło do lamusa. Bywa, że nową perspektywę migrantów przedstawiają twórcy niemieccy, jak czyni to np. Alexander Riedels w swym dokumentalnym Draußen bleiben (2007). Przyjaźń pomiędzy młodą, pochodząca z Kosowa mieszkanką ośrodka dla uchodźców a jej koleżanką z Ujgurii daje obu kobietom oparcie na ziemi niczyjej - pomiędzy dorosłością a dzieciństwem, pomiędzy ojczyzną nową, w której nie czują się jeszcze zadomowione a starą, w której nic już ich nie trzyma. Chcą móc pozostać i czuć się przynależne, jeśli tylko im się na to pozwoli. Film, ukazujący wprawdzie bezmiar brzydoty ośrodka dla uchodźców rezygnuje z pełnej gniewu krytyki społeczeństwa, nie sugerując poczucia winy ani nie przedstawiając cudzoziemców jako zastraszone ofiary. Bohaterki przejawiają odwagę i siłę, to nie smutek lecz dynamizm charakteryzuje ich działania, nie zdają się na łaskę losu lecz biorą go we własne ręce.
W filmie fabularnym Fremde Haut (2005), Angelinie Maccarone udaje się uniknąć utartych stereotypów w opowieści o kobiecie starającej się o azyl. Inscenizuje losy młodej Iranki, lesbijki, która uciekła z nietolerancyjnego Państwa Bożego do Niemiec, gdzie przejmuje tożsamość rodaka i na prowincji w Szwabii zakochuje się w jasnowłosej koleżance z pracy. Film opowiada nie tylko o osobistym dramacie bohaterki, prezentuje również kawałek niemieckiej rzeczywistości z obozami zbiorczymi, obozami przejściowymi oraz niekończącym się procesem przepytywania.
Ciekawym zjawiskiem, które pojmować należy zapewne w kategorii oznak integracji, są filmy kręcone przez młodych niemieckich Turków, nie zajmujące się bezpośrednio ich rzeczywistością, lub tym, co my sobie pod tym hasłem wyobrażamy. Bohaterem filmu Eisenherz (2003) Züli Aladaga, laureata telewizyjnej nagrody Grimme-Preis za kontrowersyjny film Wut (2005), jest np. niemiecki bokser, wschodząca gwiazda sportu, który dostaje się w ręce i wir matactw obleśnego promotora. Turkiem jest tu tylko kolega boksera.

Offset reż. Didi Danquart
Jesteśmy tutaj i to jest OK!
W filmach odchodzących od marginesowego kina skupionego na problemach i ludziach dotkniętych krzywdą, odnotowujemy wyraźny trend w stronę lekkości w traktowaniu trudnych tematów, a więc w stronę kina docierającego do szerszej publiczności i rozwijającego społeczną wrażliwość. Znajdujemy w nich więcej optymizmu i poczucia humoru, jak np. w Soul Kitchen Fatiha Akina, pełnej ciepła komedii z wielokulturowej i robotniczej dzielnicy Hamburga, gdzie długowłosy niemiecki Grek odżywia barwną mieszankę ludzi - rozbitków życiowych, bojowników o przetrwanie w walce dnia codziennego, romantyków przywiązanych do swych utopii. Z kolei Almanya - Willkommen in Deutschland, wielki sukces i niespodzianka roku 2011 emanuje odwagą, siłą i optymizmem. Zabawna, ponadkulturowa i ponadpokoleniowa historia rodzinna, ochoczo żonglująca stereotypami, w której jak w lustrze mogą przejrzeć się zarówno Niemcy jak Turcy, ściągnęła do kin ok. 1,4 miliona widzów w przeciągu ośmiu miesięcy. Fabuła toczy się wokół pojęcia tożsamości, tyle że dzieci tureckiego pater familias niewiele jej poświęcają uwagi, ponieważ czują się w pełni zintegrowani. Do momentu kiedy ów patriarcha "zmusza" ich w delikatny sposób do odbycia podróży do Anatolii. Pełna świeżości i politycznej niepoprawności komedia Yaseminy Samdereli, do której scenariusz napisała wspólnie z młodszą siostrą Nasrin, porusza się po obszarach dalekich drastycznym filmom Fatiha Akina Głową w mur i Krótko i bezboleśnie czy Feo Aladaga Die Fremde. Obie siostry wychowały się w Dortmundzie i opowiadają o życiu migrantów w sposób subiektywny i pozbawiony płaczliwości, dając światu do zrozumienia: Jesteśmy tutaj i to jest OK! Światełko nadziei na przyszłość.

Margret Köhler jest dziennikarką filmową w Monachium.


Partnerem Przeglądu Kina Niemieckiego jest Goethe Institut w Warszawie



DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b