EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

SKŁAD KONKURSU DEBIUTÓW REŻYSERSKICH 2021!

20/10/21

Konkurs Debiutów Reżyserskich został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska. Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu. W obu Konkursach brane są pod uwagę pierwsze i drugie filmy danych twórców.

Efektem Konkursu Debiutów Reżyserskich są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy, których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków Jury, ale i widzów na całym świecie.
 
Konkurs jest pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

**********
 

200 METRÓW

Ludzie uwielbiają stawiać mury, zarówno te mentalne, oddzielające ich od odpowiedzialności za czyny swoje i swoich rodaków, jak i te fizyczne, odgradzające ich od realnego bądź pozornego zagrożenia. Jednym z najbardziej znanych murów jest ten oddzielający Izrael od palestyńskiego Zachodniego Brzegu. Dla budowlańca Mustafy przekraczanie go w jednym z licznych punktów kontrolnych to codzienność. Mężczyzna mieszka z matką tuż przy palestyńskiej stronie muru, ale jego żona i dzieci rezydują w Izraelu. W linii prostej dzieli ich zaledwie dwieście metrów, jednak żyją w dwóch diametralnie innych światach. Mustafa mógłby mieszkać z nimi, lecz uważa się za człowieka z zasadami i czuje, że uznałby wówczas legalność haniebnego muru. Choć jego żonie coraz bardziej dokucza permanentny brak męża, układ sprawdza się raczej dobrze. Do momentu, gdy tuż przed weekendem okazuje się, że przepustka Mustafy wygasła, a on dowiaduje się od żony, że jego synek leży w szpitalu. Ryzykując wszystko, co jak dotąd osiągnął, Mustafa zwraca się o pomoc do człowieka, który zajmuje się nielegalnym przewozem na drugą stronę.

 
Tytuł oryginalny: 200 Meters
Reżyseria:
Ameen Nayfeh
Zdjęcia: Elin Kirschfink
Produkcja: MeMo Films, Odeh Films
Kraj i rok: Palestyna, Jordania, Katar, Włochy, Szwecja, 2020
 
 

GOODBYE SOVIET UNION

 

Druga połowa lat 80. XX wieku. Mimo wszelkich buńczucznych zapewnień Związek Radziecki wyraźnie dogorywa. Nie zmienia to faktu, że mało kto jest potrafi wyobrazić sobie emocjonalny, społeczny oraz polityczny chaos, jaki zapanuje w latach 90. w oswobodzonych z dyktatorskiego ucisku post-sowieckich republikach. Sprawa jest poważna, jednak młody Johannes ma na głowie wiele innych zmartwień. Urodzony przedwcześnie przez niegotową na macierzyństwo matkę, bez jakiegokolwiek ojca w zasięgu wzroku, chłopak wychowuje się najpierw w zamkniętym mieście Leningrad 3, w którym wydobywa się po cichu materiały radioaktywne, a potem przenosi się do dojrzewającego stopniowo do zbliżającej się niepodległości Talina. Wolność bywa jednak złudna i zabarwiona zarówno słodyczą, jak i goryczą, świadomością, że pewne karty przeszłości zostały na zawsze zamknięte. Johannes zaznaje pierwszych przyjaźni i miłości w świecie pierwszych styczności z egzotycznymi bananami i zachodnią technologią. I stara się przy tym nieźle bawić.


Tytuł oryginalny: Hüvasti, NSVL
Reżyseria:
Lauri Randla
Zdjęcia: Elen Lotman
Produkcja: Exitfilm
Kraj i rok: Estonia, 2020
 
 

KILL PINOCHET

 
Pewnego wrześniowego dnia 1986 roku grupa młodych Chilijczyków przeprowadza zamach na generała Augusto Pinocheta, bezwzględnego i krwawego dyktatora, który przejąwszy w połowie lat 70. władzę w wyniku wojskowego puczu, spędził ostatnią dekadę na zamienianiu ich kraju w istne piekło na Ziemi. Trwające za jego prezydentury rządy twardej ręki doprowadziły miliony ludzi na skraj załamania nerwowego – lub do śmierci. Wśród porywających się na teoretycznie niemożliwe buntowników dobrze sytuowana, mająca wiele do stracenia psycholożka Tamara, niegodzący się na życie w tak ograniczonym świecie nauczyciel wychowania fizycznego Ramiro i wywodzący się z dzielnicy biedy fan piłki nożnej Sasha. Film ukazuje zarówno wydarzenia, które przywiodły rebeliantów do podjęcia desperackiej próby wyeliminowania dobrze chronionej głowy państwa, jak i to, co stało się z nimi po zamachu – oraz jak ta skrajnie militarna chęć obalenia brutalnego reżimu wpłynęła na dalsze losy Chile oraz innych buntowników.

Tytuł oryginalny: Matar a Pinochet
Reżyseria:
Juan Ignacio Sabatini
Zdjęcia: Enrique Stindt
Produkcja: Villano
Kraj i rok: Chile, 2020
 
 

NAJMRO. KOCHA, KRADNIE, SZANUJE

Czasy Polskiej Republiki Ludowej cechowała szarość i żmudność życia w kraju, w którym każdy czuł się jak w więzieniu, na sklepowych półkach wiecznie brakowało asortymentu, a docierające z mitycznego Zachodu produkcje kinowe i telewizyjne – przynajmniej te, które docierały na duże i szklane ekrany nad Wisłą – pozwalały zapomnieć o rzeczywistości ledwie na chwilę. A gdyby tak zmienić optykę i opowiedzieć o tamtych smutkach i traumach z perspektywy człowieka, który zupełnie nie przejmował się otaczającymi go ograniczeniami? Mężczyzny, który kradł, oszukiwał i nagminnie pokazywał władzy środkowy palec, nie uciekając się jednocześnie do przemocy i zachowując szacunek dla ludzkiego życia? Faceta żyjącego na pokaz, lubiącego dobrze się pobawić i potrafiącego nawiać milicji zarówno z więzienia, jak i sali sądowej? Oto Zdzisław Najmrodzki, król złodziei, mistrz ucieczek, wąsaty Robin Hood prosto z siermiężnego PRLu, którego ekscesy przeszły do historii. A to jego (w dużej mierze) prawdziwa historia.

 
Tytuł angielski: The Getaway King
Reżyseria:
Mateusz Rakowicz
Zdjęcia: Jacek Podgórski
Produkcja: TFP
Polski dystrybutor: Dystrybucja Mówi Serwis
Kraj i rok: Polska, 2021
 
 

POMIĘDZY

Nowy Jork, lata 20. XX wieku, czasy prohibicji, rosnącej emancypacji kobiet i powiększającej się z każdym rokiem klasowych i rasowych przepaści. Mieszkająca w Harlemie Irene zdaje się mieć wszystko, czego kiedykolwiek pragnęła – ukochane dzieci, męża, który ją ceni, życiowy cel w postaci działań na rzecz lokalnej społeczności. Nie czuje się komfortowo w towarzystwie białych, gdyż czuje w ich spojrzeniach piętno osoby gorszej. Przez lata stara stara się jednak żyć tak, jakby nie musiała tym się przejmować, aż do czasu, gdy Irene zupełnym przypadkiem spotyka dawną przyjaciółkę, Clare. Kobieta nie tylko wyrzekła się własnych korzeni, ale też dzięki wizerunkowym sztuczkom i ufarbowanym na blond włosom podaje się od lat za białą kobietę i ułożyła sobie życie u boku męża-rasisty, który ma nigdy nie poznać prawdy o tożsamości żony. Dla Irene jest to szok, ale obserwując żywiołowość i radość życia Clare, zaczyna zastanawiać się, czy nie byłaby w jakiś sposób pełniejsza i szczęśliwsza, gdyby też zdobyła się na takie kłamstwo.

Tytuł oryginalny: Passing
Reżyseria:
Rebecca Hall
Zdjęcia: Eduard Grau
Produkcja: Flat Five Productions, Forest Whitaker's Significant Productions, Picture Films
Kraj i rok: USA, 2021
 
 

RIVAL

zdj. Mila Teshaieva

Życie nie rozpieszcza dziewięcioletniego Romana. Mieszka z babcią w małej ukraińskiej wiosce bez większych perspektyw. Przyjaciół za bardzo nie ma, ojca nie zna, a matka wyjechała dwa lata wcześniej, żeby pracować na czarno w Niemczech. Gdy babcia niespodziewanie umiera, chłopak postanawia postawić wszystko na jedno kartę – wyrusza w nieznane, by pojednać się z mamą i rozpocząć nowe życie w bogatej i przyszłościowej Europie Zachodniej. Na miejscu przeżywa jednak szok – jego mama, Oksana, będąc wciąż nielegalną emigrantką, żyje szczęśliwie z wdowcem po starszej kobiecie, którą się opiekowała. Doświadczony przez życie Gert wydaje się dobrym człowiekiem i próbuje zdobyć zaufanie chłopaka, jednak Roman traktuje go jak rywala o względy matki. Animozje pogłębiają się, gdy stary Niemiec zakazuje mu wychodzić z domu, w obawie że nielegalny stan jego konkubiny wyjdzie na jaw. Wszystko przestaje mieć znaczenie, gdy Oksana podupada na zdrowiu i trafia do szpitala. Czy Roman i Gert będą w stanie przełamać własne opory i zbliżyć się do siebie?


Tytuł oryginalny: Rivale
Reżyseria:
Marcus Lenz
Zdjęcia: Frank Amann
Produkcja: BelkaStrelka, Hanfgarn & Ufer Film und TV Produktion
Kraj i rok: Niemcy, Ukraina, 2020
 
 

SĄSIEDZI

 

Początek lat 80. XX wieku. W małej wiosce położonej na granicy syryjsko-tureckiej życie toczy się normalnym, wielokulturowym rytmem. Sąsiad sąsiada może nie lubić, lecz nie oznacza to, że nie może go szanować. Podczas gdy otaczający świat radykalizuje się coraz bardziej, mieszkańcy wioski starają się egzystować w pokoju, ponad narzucanymi arbitralnie religijnymi i ideologicznymi podziałami. Udaje się to zwłaszcza dzieciakom, których naiwność i nieskrępowana wyobraźnia stanowią najlepszy oręż przeciwko nachalnemu nacjonalizmowi czy toksycznemu patriarchatowi. Bo skąd niby sześciolatek ma wiedzieć, kim są syjoniści i jacy imperialiści spiskują za kulisami, by zniszczyć jego rasę? Czy to jakieś nieludzkie stwory grasujące gdzieś w oddali? Jak je pokonać? W końcu to, że rozpoczęła się wojskowa mobilizacja, by zniszczyć Żydów nie oznacza, że nie można bawić się z nimi w policjantów i złodziei! Dzieciaki w końcu dorosną i przestaną opierać się indoktrynacji dorosłych, ale na razie mają jeszcze trochę spokoju.

 
Tytuł oryginalny: Nachbarn
Tytuł angielski:
Neighbours
Reżyseria:
Mano Khalil
Zdjęcia: Stéphane Kuthy
Produkcja: Frame Film
Kraj i rok: Szwajcaria, Kurdystan, 2021
 

TED K

Ted Kaczynski był młodym geniuszem wykazującym niezwykłe zdolności matematyczne. Zaczął studia na Harvardzie w wieku zaledwie 16 lat, a później wielokrotnie udowadniał swój potencjał. Życie tak się jednak ułożyło, że Kaczynski został zapamiętany nie przez swój niewątpliwy talent do cyfr, liczb i równań, ale jako terrorysta Unabomber. W pewnym momencie znajdował się na szczycie listy najbardziej poszukiwanych przez FBI amerykańskich przestępców. W ramach sprzeciwu wobec ludzkiej działalności wyniszczającej świat natury, a także rosnącego uzależnienia człowieka od bezosobowej technologii, Kaczynski tworzył bomby i wysyłał je w małych paczkach do różnych ludzi. Na ekranie obserwujemy, jak błyskotliwy matematyk odsuwa się z czasem od społeczeństwa i zamienia w zarośniętego człowieka gór zafiksowanego na dźwięczącej mu w uszach misji. Film nie próbuje ani go usprawiedliwiać, ani w pełni zrozumieć, przedstawia po prostu szereg wydarzeń, które prawdopodobnie ukształtowały Kaczynskiego w psychopatę, a ocenę pozostawia widzowi.


Reżyseria: Tony Stone
Zdjęcia: Nathan Corbin
Produkcja: Heathen Films, Hideout Pictures, In Your Face Entertainment
Kraj i rok: USA, 2021
 
 

TITANE

Ta historia nie mogłaby wydarzyć się naprawdę. Dziewczynka imieniem Alexia jest ofiarą wypadku samochodowego, w wyniku którego w jej głowę zostaje wszczepiona tytanowa płytka. Lata później dorosła już dziewczyna rozpala do czerwoności toksycznych facetów podziwiających jej wijące się na pięknych samochodach półnagie ciało. Coś jest z nią nie tak – jej wewnętrzne pęknięcie popycha ją do prowadzenia ryzykownych gier z mężczyznami i maszynami, które prowadzą tylko i wyłącznie do orgii przemocy. W pewnej chwili posuwa się za daleko w swych dążeniach, żeby przekroczyć wszystkie granice i znaleźć za nimi prawdziwą siebie. Musi uciekać do innego świata, by spróbować zbudować tam samą siebie od nowa. Szpecąca Alexię tytanowa płytka pomaga jej w metamorfozie – dziewczyna zaczyna podszywać się pod zaginionego lata wcześniej syna kapitana lokalnej straży pożarnej. To układ, który pasuje im obojgu – ona ma dom, podstawę do nowej autokreacji, on zaś złudzenie, że odzyskał utraconą dawno temu cząstkę siebie. Czy ta dwójka złamanych ludzi będzie w stanie wzajemnie się uszczęśliwić?

 
Reżyseria: Julia Ducournau
Zdjęcia: Ruben Impens
Produkcja: Kazak Productions
Polski dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Kraj i rok: Francja, Belgia, 2021
 

WIELKA WOLNOŚĆ

 

Jest rok 1945. Hans jakimś cudem przetrwał nazistowski obóz koncentracyjny, nie tracąc radości z życia, jednak władze nowopowstałej Republiki Federalnej Niemiec nie zamierzają tolerować jego i podobnych mu ludzi. Hans jest homoseksualistą, a obowiązujący również w III Rzeszy paragraf 175 niemieckiego kodeksu karnego stanowi, że osoby odmiennej orientacji seksualnej winny trafiać do więzienia. W wyniku tego Hans przez kolejne dekady zostaje raz za razem zniewolony. W więzieniu spotyka on Viktora, homofoba odsiadującego wyrok za morderstwo. Z każdym kolejnym wyrokiem, jego relacje z Viktorem ulegają zmianom – od początkowej niechęci do braterskiej więzi. Po niemal ćwierci wieku odzyskiwania i tracenia przez Hansa wolności, władze RFN postanawiają haniebny przepis zluzować, żeby traktować homoseksualistów jako… cóż,ludzi o przynajmniej teoretycznie takich samych prawach. Czy Hans będzie w stanie przetrwać w nowej rzeczywistości, w której nie musi teoretycznie oglądać się ciągle za siebie?


Reżyseria: Sebastian Meise
Zdjęcia: Crystel Fournier
Produkcja: FreibeuterFilm, Rohfilm
Polski dystrybutor: Tongariro Releasing
Kraj i rok: Austria, Niemcy, 2021

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b