EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

SKŁAD KONKURSU GŁÓWNEGO ENERGACAMERIMAGE 2018

19/10/18

Konkurs Główny o nagrodę Złotej Żaby to najważniejszy punkt festiwalu EnergaCAMERIMAGE od początku jego istnienia. Konkurs Główny istnieje od pierwszej edycji Festiwalu, czyli od 1993 roku, a jego ideą jest prezentacja filmów fabularnych, w których obraz spełnia szczególną rolę w opowiadaniu historii. Wizualna wartość tych filmów wynika z kreatywnej współpracy reżysera i autora zdjęć oraz niezwykłej wrażliwości twórcy obrazu. Konkurs Główny zwraca uwagę na ogromny wkład autora zdjęć w dzieło filmowe.

Celem Konkursu Głównego jest prezentacja filmów o szczególnych walorach wizualnych oraz wybór i nagrodzenie autorów najlepszych zdjęć filmowych przez międzynarodowe Jury.

Także w tym roku zaprezentujemy najciekawsze zjawiska światowej kinematografii, odznaczające się kreatywnym wykorzystaniem obrazu w prowadzeniu filmowej narracji.

 

22 lipca


22 lipca 2011 roku norweski prawicowy ekstremista Anders Behring Breivik dokonał dwóch zamachów – najpierw wysadził samochód pułapkę w budynku rządowym w Oslo, a następnie dokonał na wyspie Utøya masakry członków młodzieżówki norweskiej Partii Pracy – pozbawiając życia siedemdziesiąt siedem osób, raniąc ponad trzysta i pozostawiając cały kraj w stanie traumy. Film ukazuje metodyczne przygotowania Breivika do obu aktów terroru, rekonstruuje fragmenty koszmaru, który dotknął pozbawionych możliwości ucieczki młodych ludzi, a także odtwarza późniejszą przejmującą batalię sądową, którą obserwował cały świat. Politycy starają się zrozumieć, jak doszło do tak strasznej tragedii. Adwokaci przygotowują dowody i przemowy, a reprezentujący mordercę mężczyzna walczy z własnym sumieniem. Jest też nastoletni Viljar, który na wyspie niemal zginął, a po miesiącach rekonwalescencji pragnie stanąć przed katem swoim i swoich przyjaciół, spojrzeć mu w oczy i nie okazać słabości.

Tytuł oryginalny: 22 July
Reżyseria: Paul Greengrass
Zdjęcia: Pål Ulvik Rokseth
Produkcja: Scott Rudin Productions
Polski dystrybutor: Netflix
Kraj i rok: Norwegia, Islandia, USA, 2018


At Eternity's Gate


Dziś Vincent van Gogh jest uznawany nie tylko za wybitnego postimpresjonistę, lecz także jednego z największych i najbardziej wpływowych malarzy w historii, jednak za życia był głównie odrzucany i wyszydzany. Zarówno przez ludzi sztuki, którzy nie doceniali jego metody ukazywania świata, jak i przedstawicieli szerszego społeczeństwa, nie rozumiejących jego obrazów i widzących w nim raczej szkodliwego dziwaka. Film opowiada o ostatnich latach życia van Gogha, kiedy za namową życzliwego mu Paula Gauguina malarz wyrywa się z uciążliwego Paryża i wyjeżdża do Arles, na słoneczną prowincję, gdzie zaczyna zatracać się zarówno w pięknie natury, jak i własnym umyśle. Tam również van Gogh nie znajduje empatii i zrozumienia dla swojej awangardowej wizji świata, lecz mimo coraz większych problemów z samym sobą przeżywa jednocześnie najbardziej płodny okres w karierze. Tyle że nie potrafi odnaleźć się w otaczającym go świecie ludzi i nic nie jest w stanie na to poradzić.

Reżyseria: Julian Schnabel
Zdjęcia: Benoît Delhomme
Produkcja: Riverstone Pictures, SPK Pictures, Iconoclast
Kraj i rok: Wielka Brytania, Francja, USA, 2018


Ballada o Busterze Scruggsie


Uśmiechnięty kowboj podśpiewuje sobie radośnie w rytm kolejnych upadających przed nim zwłok. Podrzędny showman podróżuje ze znajomym dziwolągiem, poszukując ludzi, którzy zapłacą bez większego zastanowienia, by posłuchać i popatrzeć na mężczyznę bez rąk i nóg. Podstarzały poszukiwacz złota odkrywa przypadkiem prawdziwy raj, który nie jest jednak tym, czym się z początku wydaje. Sześć historii rodem z klasycznego Dzikiego Zachodu, pełnego superszybkich ekscentryków z zawsze naładowanymi sześciostrzałowymi rewolwerami, narwanych rabusiów bankowych w tarapatach, Indian żywiołowo atakujących białych najeźdźców oraz kobiet, które z mniejszym lub większym powodzeniem radzą sobie w męskim świecie. Sześć luźno powiązanych ze sobą opowieści, które ukazują raz brutalne i krwawe, a raz nieco łagodniejsze i bardziej romantyczne oblicze trudnych i niesprawiedliwych czasów, które dzięki X Muzie zostały na zawsze zmitologizowane w annałach kultury masowej.

Tytuł oryginalny: The Ballad of Buster Scruggs
Reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen
Zdjęcia: Bruno Delbonnel
Produkcja: Mike Zoss Productions, Annapurna Pictures, Annapurna Television
Polski dystrybutor: Netflix
Kraj i rok: USA, 2018


Faworyta


Anglia u zarania XVIII wieku nie jest dobrym krajem dla ubogich ludzi. Wykorzystywani, wyzyskiwani, wyrzucani ze swych ziem, by spłacać drakońskie koszty rozgrywającej się na kontynencie wojny z Francją, mogą jedynie potulnie usługiwać arystokracji. To nie jest jednak film o nich, lecz o perfidnych intrygach, wbijanych w plecy nożach oraz hedonistycznych zabawach zblazowanych i wpływowych ludzi, którzy żyją w całkowitym odrealnieniu na dworze permanentnie schorowanej królowej Anny. Nieśmiała, samotna, zagubiona w świecie męskiej polityki monarchini zostawia rządzenie krajem swej przyjaciółce, lady Sarze, a sama zajmuje się bardziej przyziemnymi rzeczami, takimi jak doglądanie ukochanych królików. W pewnym momencie do gry o jej względy i związane z tym dostatnie życie włącza się zdegradowana do roli służki eks-arystokratka Abigail. A to prowadzi do kolejnej wojny. Anglia nie stanie się dzięki niej dobrym krajem dla ubogich ludzi, ale przynajmniej na dworze nikt nie będzie się nudził.

Tytuł oryginalny: The Favourite
Reżyseria: Yorgos Lanthimos
Zdjęcia: Robbie Ryan
Produkcja: Element Pictures, Waypoint Entertainment, Scarlet Films, Channel Four Films (FilmFour - Film4)
Polski dystrybutor: Imperial CinePix Sp. z o.o.
Kraj i rok: Irlandia, Wielka Brytania, USA, 2018


Fortress, The


Chiny, rok 1636. Rządy panującej od ponad dwustu pięćdziesięciu lat dynastii Ming dobiegają końca, a w zamian wzrasta potęga dynastii Qing, która będzie przewodziła imperium aż do początków XX wieku. Między innymi z tego powodu chińska armia dokonuje inwazji na rządzoną przez dynastię Joseon Koreę, wieloletniego sojusznika dawnych władców, który w obliczu przemian polityczno-wojskowych zyskał miano potencjalnego wroga. Tamtejszy król Injo ucieka wraz ze swym dworem, znajdując schronienie w górskiej fortecy Namhansanseong, gdzie jego doradcy ścierają się w bitwie o wpływy. Jedni sugerują poddanie się i wystawienie na łaskę chińskich wojowników, inni żądają spełnienia patriotycznego obowiązku wobec własnego narodu i walki do ostatniego tchu. Uwięzieni w miejscu zaprojektowanym tak, by dawało całkowitą izolację od świata zewnętrznego, Koreańczycy debatują nad najmniej inwazyjnym wyjściem z trudnej sytuacji. Zbliża się jednak zima, która zmusi obie strony do działania.

Tytuł oryginalny: Namhan Sanseong
Reżyseria: Dong-Hyuk Hwang
Zdjęcia: Ji Yong Kim
Produkcja: Siren Pictures
Kraj i rok: Korea Południowa, 2017


Narodziny gwiazdy


Historia stara jak świat, który od zawsze żyje historiami wielkich romansów i jeszcze większych upadków. Opowieść o miłości, która uskrzydla i daje siłę oraz sławie, która osłabia i rozdziela. O ponownych narodzinach u boku drugiej osoby oraz akceptacji odchodzenia do lamusa starej rzeczywistości, która dotychczas zapewniała wystarczające oparcie. Jackson to wypalony gwiazdor, który jest wciąż na tyle sławny, by sprzedawać tysiące biletów na swoje koncerty, ale nie na tyle, by opierać się alkoholowemu zapomnieniu. Ally to prosta kelnerka z anielskim głosem i muzycznym potencjałem, którą w najlepszym wypadku czeka życie u boku jakiegoś faceta, który nie będzie jej traktował źle i zapewni dostateczny byt. Ich losy jednak się splatają, zupełnym przypadkiem, w podrzędnej knajpce, i wszystko ulega zmianie. Na firmamencie kultury masowej jedna gwiazda rozbłyskuje, a druga stopniowo gaśnie. Tak jak zawsze było i być powinno. Pozostaje jednak pytanie, czy miłości uda się znowu zatryumfować?

Tytuł oryginalny: A Star Is Born
Reżyseria: Bradley Cooper
Zdjęcia: Matthew Libatique
Produkcja: Malpaso Productions, Gerber Pictures, Thunder Road Pictures, Live Nation, Joint Effort, Metro Goldwyn Mayer (MGM)
Polski dystrybutor: Warner Bros. Entertainment Polska Sp. z o.o.
Kraj i rok: USA, 2018


Nić widmo


Wielka Brytania, lata 50. XX wieku. Kraj podnosi się bardzo powoli z traumy II wojny światowej. Społeczeństwo odczuwa wciąż finansową zapaść, która odmieniła na zawsze życie wielu ludzi. Uznawany za geniusza londyński krawiec, sławny kobieciarz oraz tyran pracujący na rzecz wielkiej sztuki Reynolds Woodcock ma jednak zupełnie inne problemy. Za sprawą kelnerki Almy, którą postanowił w sobie rozkochać, by uczynić ją swą kolejną chwilową muzą i efektowną zdobyczą na pokaz, mężczyzna zaczyna tracić kontrolę nad perfekcyjnie dostosowanym do swych potrzeb światem. Nie tylko dlatego, że urok Almy jest tak wielki, że w głowie każdego mężczyzny, który z nią dłużej przebywa, zaczyna świtać w pewnym momencie myśl o zmianie na lepsze, lecz przede wszystkim ze względu na to, że kobieta ma równie mocną osobowość. Woodcock uświadamia sobie, że jego piękny i szalenie estetyczny świat genialnego krawca i uwodzicielskiego mężczyzny został w gruncie rzeczy zbudowany przez kobiety.

Tytuł oryginalny: Phantom Thread
Reżyseria: Paul Thomas Anderson
Zdjęcia: Paul Thomas Anderson
Produkcja: Annapurna Pictures, Ghoulardi Film Company, Focus Features
Polski dystrybutor: United International Pictures Sp. z o.o. (UIP Polska)
Kraj i rok: Wielka Brytania, USA, 2017


Peterloo


Rok 1815, osiemnasty dzień czerwca. Młody żołnierz błąka się po wygasającym, usianym po horyzont zwłokami polu bitwy, próbując zrozumieć, czego właśnie doświadczył, w czym uczestniczył. Chaos i pożoga zrodzone pod Waterloo zmienią w nadchodzących latach całą Europę. Rok 1819, szesnasty dzień sierpnia. Tysiące ludzi, przedstawicieli różnych sfer życia, od prostych chłopów i robotnic po dziennikarzy i intelektualistów, patrzą w osłupieniu na szarżujących na nich z wściekłością bądź wystudiowaną obojętnością żołnierzy. Krwawo stłumiona w Manchesterze demonstracja, napędzana huraganem przemian nadciągającym od strony Francji i Stanów Zjednoczonych, już po fakcie nazwana Peterloo, rozpocznie niedługo w Anglii bolesny proces przemian. Akcja filmu rozgrywa się pomiędzy tymi dwoma oddalonymi w miejscu i czasie punktami, przedstawiając amalgamat losów ludzi pośrednio lub bezpośrednio związanych z przynajmniej jednym z tych dwóch wydarzeń, które pomimo dwustu lat wciąż odbijają się echem w naszych czasach.

Reżyseria: Mike Leigh
Zdjęcia: Dick Pope
Produkcja: Thin Man Films Ltd., BFI Film Fund, Helen Gerson, Film4
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2018


Pierwszy człowiek


Zanim postawił jeden z najważniejszych kroków w historii ludzkości, zdobywając dla wyczekujących na błękitnej planecie z zapartym tchem ludzi nowe ciało niebieskie, Neil Armstrong przeżył całe lata trudów, wyrzeczeń oraz mniejszych lub większych porażek, które niejednego wpędziłyby w stan permanentnej depresji. Film opowiada o ośmiu latach poprzedzających misję kosmiczną, dzięki której Armstrong stał się pierwszym człowiekiem w historii, który stanął na powierzchni Księżyca. Ośmiu latach niepewności przemieszanej z życiem w cieniu śmierci ludzi, bez których poświęcenia jego lot w nieznane i niezbadane nie byłby w ogóle możliwy. Armstrong staje się w tym okresie legendą, ale nie przestaje być człowiekiem. Mężczyzną złamanym przez rodzinną tragedię sprzed lat, nie zawsze potrafiącym wyrażać kłębiące się w nim emocje, świadomym własnych ograniczeń, lecz na tyle opanowanym, by w chwili największego wyzwania nie poddać się atmosferze szaleństwa, w którym przyszło mu odgrywać główną rolę.

Tytuł oryginalny: First Man
Reżyseria: Damien Chazelle
Zdjęcia: Linus Sangdren
Produkcja: Dreamworks Pictures, Amblin Entertainment, Temple Hill Entertainment, Universal Pictures, Perfect World Pictures
Polski dystrybutor: United International Pictures Sp. z o.o. (UIP Polska)
Kraj i rok: USA, 2018


Prayer Before Dawn, A


Oparta na prawdziwych wydarzeniach z życiorysu brytyjskiego boksera Williama „Billy’ego” Moore’a historia pokonywania cielesnych słabości oraz drzemiących w głowie i sercu demonów w poszukiwaniu odkupienia dawnych win. Uzależniony od twardych narkotyków, kroczący pewnie na drodze ku autodestrukcji, Moore zostaje pewnego dnia aresztowany i osadzony w słynącym z piekielnych warunków tajskim więzieniu Bang Kwang. Tam, spędzając każdy dzień na nieprowokowaniu odbywających długie wyroki zahartowanych bandziorów, a każdej nocy lękając się gwałtu czy pobicia, mężczyzna traci powoli nadzieję na jakiekolwiek jutro. Wszystko się zmienia, gdy zaczyna trenować Muay Thai, znajdując w tym nowym sporcie zarówno ujście dla wypełniającej go życiowej wściekłości, jak i możliwość nadania swej egzystencji jakiegoś celu. Mimo że wygląda jak blady rozbitek pośród wytatuowanych od stóp do głów więziennych wojowników, Moore udowadnia kolejnymi walkami, że zasługuje na szacunek oraz drugą szansę.

Reżyseria: Jean-Stéphane Sauvaire
Zdjęcia: David Ungaro
Produkcja: Senorita Films, Hurricane Films
Kraj i rok: Francja, Wielka Brytania, Kambodża, USA, Chiny, 2017


Roma


Tytułowa Roma to nazwa jednej z dzielnic miasta Meksyk, w której należąca do klasy średniej rodzina przeżywa swoje małe wzloty i upadki, raz dyktowane indywidualnymi decyzjami poszczególnych jej członków, innym razem napędzane polityczno-społeczną zawieruchą, która ogarnęła kraj na początku lat 70. Główną bohaterką jest Cleo, wywodząca się z rdzennego dla tych ziem ludu Misteków służąca, która z jednej strony wyręcza dorosłych w zajmowaniu się domem, a z drugiej upewnia się, że ich dzieci mają w życiu wystarczająco dużo miłości, by odpowiednio się rozwijać. Łatwo jej nie jest, ale jest świadoma, że zawsze mogłoby być gorzej, przyjmuje więc rzeczywistość taką, jaka ona jest. Próbując odnaleźć odrobinę szczęścia w świecie powiększających się różnic klasowych, w którym nasączeni produktami amerykańskiej kultury masowej mężczyźni zbyt często okazują się rozkapryszonymi dużymi dziećmi, Cleo stawia czoła różnym przeszkodom oraz wyzwaniom. Stara się spełniać oczekiwania innych, nie zapominając o własnych potrzebach.

Reżyseria: Alfonso Cuarón
Zdjęcia: Alfonso Cuarón
Produkcja: Esperanto Filmos, Participant Media
Polski dystrybutor: Netflix
Kraj i rok: Meksyk, USA, 2018


Rose in Winter, A


W wieżowcu mieszczącym redakcję poczytnej gazety młody dziennikarz dostaje zadanie napisania o Edith Stein, urodzonej we Wrocławiu żydówce, która walczyła w Niemczech o prawa kobiet i sprzeciwiała się polityce nienawiści Hitlera, narażając się na różnego rodzaju prześladowania. W międzyczasie przeszła duchową przemianę i – jako Teresa Benedykta od Krzyża – została karmelitką bosą. Zginęła w Oświęcimiu, stając się męczennicą Kościoła katolickiego, a kilka dekad później została kanonizowana i ogłoszona patronką Europy. To jednak tylko zbiór faktów, które można wyczytać praktycznie wszędzie, natomiast w trakcie zbierania materiałów dziennikarz poznaje różne oblicza Edith Stein, od pracy w Czerwonym Krzyżu w trakcie I wojny światowej po edukowanie i inspirowanie młodych kobiet do działania w kraju, który przekroczył już punkt krytyczny radykalizacji. Napisanie dobrego artykułu o tej kobiecie, której nigdy nie pozna, aczkolwiek czuje, że odmieniła jego świat, stanie się dla dziennikarza życiowym wyzwaniem.

Reżyseria: Joshua Sinclair
Zdjęcia: Vittorio Storaro
Produkcja: A Rose In Winter Ltd
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2018


Zimna wojna


Akcja filmu rozgrywa się w pełnej turbulencji powojennej Europie, od odbudowywania Polski końca lat 40. po poszukiwanie własnej tożsamości we Francji lat 60. Zdemolowany mentalnie Wschód, więziony w rdzewiejących klatkach ideologii, a tuż obok niego wyzwolony, rewolucjonizujący się co jakiś czas Zachód, w którym poczucie wolności nierzadko okazuje się pułapką. Tysiące ludzi, setki postaw, dziesiątki piosenek, a na ich tle mężczyzna i kobieta – Wiktor i Zula – których raz inspirujący, raz toksyczny romans tworzy osobny mikroświat, rządzący się własnymi prawami. Elegancja obyczajów kontra emocjonalny żywioł. Indywidualność marzeń naprzeciwko oportunizmowi czasów. Wynikająca z nabytego przez lata doświadczenia akceptacja otaczającego świata versus napędzane dzikością serca i wyobraźni poszukiwanie życiowych możliwości. Kochają się i nienawidzą, a czasem kochają nienawidzić i nienawidzą kochać. Schodzą się i rozchodzą, a przerwy w ich znajomości nigdy nie pozwolą w pełni zrozumieć ich losów.

Tytuł angielski: Cold War
Reżyseria: Paweł Pawlikowski
Zdjęcia: Łukasz Żal
Produkcja: Opus Film Sp. z o.o.
Polski dystrybutor: KINO ŚWIAT Sp. z o.o.
Kraj i rok: Polska, 2018

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b