EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

"THR3E" RAZY MONTAŻ

01/12/06

"Infiltracja" ze zdjęciami Michaela Ballhausa oraz "Flandria", do której zdjęcia zrobił Yves Cape to najważniejsze pokazy filmowe siódmego dnia Camerimage. Najciekawszym spotkaniem była konferencja z jurorami NOKIA MOBILE MOVIE COMPETITION oraz panel, który poprowadził Tom Rolf, zdobywca Oscara za montaż, współtwórca takich filmów jak "Raport Pelikana", "9 i pół tygodnia" i "Taksówkarz".

Filmowych atrakcji nie brakowało. W konkursie zobaczyliśmy "Infiltrację", do której zdjęcia zrealizował słynny niemiecki operator Michael Ballhaus [reż. Martin Scorsese] i "Flandrię" ze zdjęciami Yvesa Cape [reż. Bruno Dumont]. W ramach europejskich debiutów można było obejrzeć "The Cave of the Yellow Dog" ze zdjęciami Daniela Schönauera [reż. Byambasuren Davaa] oraz "Kissed by Winter" ze zdjęciami Odd'a Reinhardta Nicolaysena [reż. Sara Johansen].

Stawiana w gronie oscarowych faworytów "Infiltracja" to spektakularny powrót Scorsese do kina gangsterskiego. Film opowiada o walce bostońskiej policji z panoszącym się w mieście, mającym za nic dobre obyczaje, potężnym i bezkarnym szefem irlandzkiej mafii Frankiem Costello. W szeregi policyjne wnika podstawiony przez Costella gangster. Jednocześnie do mafii dostaje się tajny agent policji. Doprowadzi to do sytuacji, w której obaj agenci zaczynają grać na dwa fronty, a ich role nabierają coraz większej dwuznaczności. Dodając plejadę gwiazd - grają tu Nicholson, Di Caprio, Damon - oraz świetne zdjęcia Ballhausa ["Drakula", "Quiz Show", "Bardzo dziki Zachód"] nie dziwi fakt, że to faworyt do Złotej Żaby. Publiczność Camerimage przyjęła film owacją najdłużej i najgłośniej klaszcząc po pojawieniu się na ekranie nazwiska reżysera i operatora. "Flandria" to poruszająca opowieść o skutkach, jakie powoduje w psychice młodego człowieka wojna. Młodzi Francuzi wyjeżdżają jako żołnierze do obcego kraju. Jednym z nich jest Demester. Wcześniej wychowywał się na farmie i skrycie kochał przyjaciółkę z lat dzieciństwa - Barbe, konkurując o jej względy z przyjacielem. W obliczu barbarzyństwa i strachu, jakiego doświadczył na wojnie, zmienił się diametralnie i stał się bezlitosnym wojownikiem. Czas mija, a Barbe czeka na powrót żołnierzy. Tylko czy Demester, który wróci, będzie tym samym człowiekiem, który wyjechał?

Wydarzeniem dnia był też wieczorny pokaz polsko-amerykańskiego thrillera "Thr3e" ze zdjęciami Sebastiana Miłaszewskiego [reż. Robby Henson]. To tytuł, do którego zdjęcia powstały właśnie w Łodzi. Sukces realizacji filmu zaowocował pojawieniem się kolejnej ekipy z Hollywood. W Łodzi nakręcono już większość zdjęć do filmu "The House" ze znanym z "Kill Billa" Michaelem Madsenem. To nie jedyny pokaz specjalny jaki mogliśmy obejrzeć w piątek. Na ekranie pojawiła się "Kraina traw", zdj. Nicola Pecorini i "Don't Try This At Home", zdj. Mirco Maassen, Henry Grasse, Martin Top, Jennifer Günther.

W kinach Charlie i Silver Screen oglądaliśmy "Mother of Mine" [zdj. Jarkko T. Laine, Przegląd Kina Europejskiego], "Mouth to Mouth" [zdj. Anders Bohman, Przegląd Kina Szwedzkiego]; "Sceny z życia małżeńskiego" [zdj. Sven Nykvist, retrospektywa Nykvist - Bergman]; "Impossibly Yours" [zdj. Theo Bierkens, Przegląd Kina Europejskiego],"The King" [zdj. Eigil Bryld, pokaz specjalny], "Fade to Black" [zdj. John de Borman, pokaz specjalny], "Księga Diny" [zdj. Dan Laustsen, Przegląd Kina Duńskiego].

Na konferencjach prasowych z dziennikarzami spotkali się z Daniel Schönauer (operator "The Cave of the Yellow Dog"), Yves Cape (operator konkursowej "Flandrii") oraz Odd Reinhardt Nicolaysen (operator "Kissed by Winter"). Cape okazał się skromnym, świadomym swej roli twórcą. Opowiadając o nagrodzie w Cannes dla "Flandrii" mówił: "Nagrody mnie nie zmieniają. Umożliwiają tylko dalszą pracę, bo reżyserzy widzą efekt mojej pracy i chcą ze mną współpracować". Z kolei Schönauer zachwycał się Mongolią, w której realizował zdjęcia: "Niesamowite krajobrazy i pejzaże. Wyzwaniem dla mnie było filmować je w taki sposób, żeby w poszczególnych momentach filmu różniły się od siebie" - mówił.

Dużym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie z Jury NOKIA MOBILE MOVIE COMPETITION - nieszablonowego, najnowszego konkursu CAMERIMAGE, w czasie którego 10 studentów szkół filmowych ze świata zaprezentowało swoje filmy nakręcone telefonem komórkowym Nokia N93. Obecni na spotkaniu Jerzy Zieliński i Peter Strietman chwalili autorów i technologię pozwalającą na użycie dobrej jakości kamer w telefonach komórkowych. Nie uznali jej za zagrożenie dla swojej pracy, a wprost odwrotnie - za jej kreatywne uzupełnienie: "Malarz nie maluje obrazu, od razu w całości, ale szkicuje jego części, które dopiero później kompiluje w jedną zwartą całość. Taka może być przyszłość telefonów z kamerami" - powiedział Strietman. [relacja poniżej]

Filmowcy wzięli też udział w seminarium montażowym Toma Rolfa ["Equilibrium", "Raport Pelikana", "Taksówkarz"] "Decyzje, decyzje: 50 lat montażu filmowego". Montażyści królowali dzisiaj w kuluarach CAMERIMAGE - odbyła się też dyskusja panelowa "Montażysta w strukturze produkcji filmowej".

Warsztaty i prezentacje przeprowadziły też ARRI [prowadzenie Andreas Höfer i Jörg Güntner, OPUS Film Studio] oraz KODAK.



Relacje:

NOWE NARZĘDZIE W SZTUCE FILMOWEJ

Konferencja prasowa z jurorami "Nokia Mobile Movie Competition": Peterem Strietmanem i Jerzym Zielińskim. Jurorzy nie chcieli zdradzać szczegółów werdyktu [wyniki będą ogłoszone w trakcie gali zamknięcia]. Autor zwycięskiego filmu otrzyma prawo do wyjazdu na warsztaty filmowe w Budapeszcie. Swojego faworyta wybierze też publiczność. Celem konkursu jest promowanie nowych twórców oraz propagowanie nowych "narzędzi" dla sztuki filmowej. Jerzy Zieliński tak tłumaczył powody, dla których przyjął zaproszenie do tego jury: "Wahałem się, ale skoro można robić telefonem zdjęcia, to można też użyć go jako narzędzia w sztuce filmowej. Poza tym najważniejsza jest historia, a nie narzędzie którym się ją opowiada." Strietman podkreślał znaczenie nowej technologii: "Pomyślałem dlaczego nie, może to będzie szansą dla młodych? Telefon może działać jak inkubator pomysłów, dzięki któremu można je łapać na gorąco". Jurorzy ujawnili kryteria oceniania mini-filmów. "Najważniejsza była dla nas treść, a nie forma, chcieliśmy aby z tych fragmentarycznych obrazów tworzono historie" - mówił Zieliński. Strietman dodał: "Miałem bardzo duże oczekiwania co do tego konkursu i jestem mile zaskoczony, studenci podeszli do filmów bardzo poważnie". Potwierdził to Zieliński: "Tempo pracy było zawrotne, jestem pod wrażeniem ich zaangażowania." Tematyka filmików była bardzo różnorodna. Od zabawnego dzieła Andrzeja Bączyka, który do kilku komórkowych dzwonków polifonicznych, dopasował tańczących ludzi, po romantyczną historię miłosną Borisa Dobrovolskiego. Jurorzy podkreślali, że nowinka technologiczna nie jest konkurencją dla kamery filmowej i nie zdegraduje sztuki operatorskiej. Więcej, może dać operatorom pomocne narzędzie do pracy nad filmem.

MONGOLIA MON AMOUR?

Konferencja z Danielem Schönauerem

Operator filmu "The Cave of the Yellow Dog" opowiadał o swojej pracy nad filmem w Mongolii: "To była duża zmiana kulturowa. Nie wiedziałem wiele o Mongolii, nie miałem też zbyt dużo czasu na przygotowania. Na miejscu przez tydzień pracowaliśmy z aktorami bez kamery, wchodząc w rytm ich życia. Sam kraj, jest piękny. Niesamowite krajobrazy i pejzaże. Wyzwaniem dla mnie było filmować je w taki sposób, żeby w poszczególnych momentach filmu różniły się od siebie." Daniel Schönauer opowiedział również o pracy z aktorami amatorami oraz zwierzętami: "Zwierzęta nie są łatwe we współpracy. Pies, który odgrywa ważną rolę w filmie, nie był tresowany. "To był zwykły pies, którego znaleźliśmy w Ułan Bator. Często, by zachowywał się tak, jak tego chcieliśmy, musieliśmy kusić go kiełbasą. Po czterech tygodniach udało nam się go trochę wytresować. Osobny przypadek stanowią sępy. By je sfilmować musieliśmy spędzić trzy dni w namiocie w pobliżu padliny" - mówił Schönauer. Aktorzy byli naturszczykami - zwykłą mongolską rodziną: "Współpracowało się z nimi bardzo dobrze. Jestem niezwykle zadowolony z tego filmu, to nie było łatwe przedsięwzięcie dla początkującego operatora, jak ja" - mówił Schönauer.

NAGRODY MNIE NIE ZMIENIAJĄ

Konferencja z Yves'em Cape.

Najwięcej pytań dotyczyło szczegółów współpracy z reżyserem "Flandrii" - Bruno Daumont'em. Cape tłumaczył, że autor zdjęć nie musi zgadzać się z wizją twórczą reżysera, ale ją konsekwentnie realizować. I ważniejsza jest nie sama wizja, a sposób jej zwerbalizowania: "Z Bruno pracuje się bardzo dobrze, bo jasno i klarownie tłumaczy o co mu chodzi. Podoba mi się, że on robi filmy dla ludzi, a nie dla siebie. Dlatego przeżywa bardzo, gdy jego filmy nie mają dużej oglądalności". "Flandria" to film o horrorze wojny i o tym, czy później, po jej zakończeniu, jest jeszcze miejsce na miłość. Cape opowiadał o specyficznym trybie pracy przy filmie: "Osoby występujące w filmie nie są profesjonalnymi aktorami. Bruno nie dał im scenariusza, a opowiadał o kolejnych scenach. Pytał wówczas co powiedzieliby w takiej sytuacji". Powodowało to także liczne trudności. Zdarzyło się, że grupa mężczyzn mająca grać scenę gwałtu na dziewczynie, rano przed rozpoczęciem zdjęć zaprotestowała i odmówiła występu: "Każdy z nich miał wyrok za gwałt, dlatego reżyser ich wybrał. Bali się jednak, że zostaną aresztowani" - tłumaczył operator. Przywołał także zabawną historię związaną ze zdjęciami: " W ostatniej scenie główni bohaterowie mieli się czule całować. Jednak aktor powiedział, że kilka dni wcześniej ożenił się i nie może całować innych kobiet. Dlatego zamieniliśmy czuły pocałunek na przyjacielski uścisk". Film uhonorowano w tym roku nagrodą specjalną w Cannes, ale nie zmieniło to życia Cape: "Nagrody zwiększają frekwencję na filmach, a to bardzo ważne". Operator podkreślił jednocześnie paradoks kinematografii francuskiej: "Jeśli osiągniesz sukces za granicą, to we Francji nikt do ciebie nie zadzwoni. Nie wiem z czego to wynika, może reżyserzy myślą że jesteś za drogi?"

DECYZJE, DECYZJE: 50 LAT MONTAŻU FILMOWEGO.

Seminarium montażowe Toma Rolfa.

Tom Rolf (Oscar za "The Right Stuff", montaż w filmach "Zdrada", "Raport Pelikana", "9 i pół tygodnia", "New York, New York", "Taksówkarz") rozpoczął seminarium od prezentacji sceny pościgu z filmu "Black Rain", w którym krótki odcinek taśmy został wielokrotnie powtórzony w celu wydłużenia czasu pościgu. Omawiał też montowanie scen z "Drabiny Jakubowej". Największe zainteresowanie wzbudziła scena walki w Wietnamie. Montaż był bardzo dynamiczny, pokazywał szczegóły masakry w krótkich, migawkowych ujęciach. Rolf chciał bowiem zmontować tę scenę tak, by widz "niczemu nie mógł się przyjrzeć i nie mógł do końca zorientować się w akcji - raczej czuł, niż wiedział co się dzieje". Rolfa pytano o sytuacje konfliktowe - na przykład gdy reżyser kłoci się ze studiem postprodukcyjnym o ostateczną formę filmu: "Trzeba być w tym fachu dyplomatą. Ja zawsze staram się być wierny projektowi. Nie studiu, ani reżyserowi, ale filmowi. Trzeba się poświęcić pracy, czasem zdobywa się przy tym przyjaciół, czasem wrogów" - odpowiedział. Padło też pytanie o zmiany w zawodzie montażysty, związane z masowym wprowadzaniem systemu montażu komputerowego: "Teraz każdy myśli, że jest montażystą. To takie proste. Producenci przychodzą i popędzają mnie. Zapominają, że montaż to przede wszystkim proces myślowy, a komputery przyspieszają tylko fizyczne wykonanie sklejki". Zdaniem montażysty wadą cyfrowych metod montażowych jest to, że: "Można za szybko i za dużo zmienić. Zdarza się także, że każdy - producent, reżyser, montażysta - ma swoją wizję. Trudno wtedy o wypracowanie ostatecznej wersji" - żartował.

GRZEJĄC TAŚMĘ

Konferencja prasowa z twórcą zdjęć do "Kissed by Winter" Oddem Reinhardtem Nicolaysenem. Historia opowiadana w filmie posiada dwa klucze kolorystyczne, odpowiadające jego różnym częściom. Cieplejsze kolory charakteryzują szwedzką część opowieści, natomiast zimniejsze - norweską. Największy problem sprawiała twórcom filmu spadająca poniżej 25 stopni C temperatura. Taśma filmowa w takich warunkach staje się bardzo delikatna i łatwo ją uszkodzić, dlatego konieczne było jej stałe podgrzewanie. Dla operatora był to debiut fabularny. Z większością twórców tego obrazu spotkał się jeszcze na studiach. "Praca na planie nauczyła mnie tyle, ile 3 lata szkoły filmowej. Na planie zdarzały się nieprzewidywalne sytuacje, o których nie mówią w szkole" - opowiadał operator.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b