EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

KATARZYNA TARAS: KINO SCENOGRAFÓW… KINO OPERATORÓW…

31/10/11

Katarzyna Taras
Alchemia. O sztuce operatorskiej.
Kino scenografów... Kino operatorów...

W ostatnim szkicu jako synonim direct cinema pojawiło się pojęcie "kino operatorów". Okazuje się, że określenia tego można używać nie tylko wobec charakterystycznego dla lat 60. nurtu.

Ważność niemieckiego ekspresjonizmu i dla profesji operatora i dla sztuki operatorskiej jest nie tyle nie bez znaczenia, co nie do przecenienia. To wtedy z manipulacji reflektorami i kamerą uczyniono sztukę; wyrażając się precyzyjniej - z operowania światłem uczyniono sztukę, a jeszcze precyzyjniej - do maestrii doprowadzono operowanie cieniem. Jeżeli uświadomimy sobie czułość taśmy, z jaką mieli do czynienia ówcześni autorzy zdjęć, to zupełnie inaczej brzmią opowieści o tym, że niektórzy filmowcy zaprzedali duszę diabłu, by tylko uzyskać upragniony efekt... I raczej nie powinny dziwić porównania operatora do alchemika. (Szczególnie ciężko mieli, podobno, operatorzy Murnaua, co zresztą pięknie i dowcipnie pokazał E. Elias Merhige w "Cieniu wampira", którego polska prapremiera odbyła się podczas łódzkiej edycji festiwalu sztuki operatorskiej, jeszcze wtedy Camerimage. I jeszcze jedno, filmy niemieckie z tamtych lat nie wyglądałyby tak, jak wyglądają, gdyby nie Max Reinhardt, artysta, którego nazwano pierwszym inscenizatorem w historii teatru. To jego inscenizacje, bo nie tylko spektakle, inspirowały stronę wizualną ówczesnych realizacji. Warto zajrzeć do kanonicznego już opracowania niemieckiego ekspresjonizmu, czyli do "Ekranu demonicznego" Lotte H. Eisner; i do pozycji "Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce" J.L. Styana.)

Kadr z filmu "Błękitny anioł"
Kto nie jest przekonany o biegłości ówczesnych operatorów w operowaniu cieniem i światłem, niech przypomni sobie dekoracje w "Gabinecie doktora Caligari" (1919), które stały się pełnoprawnym bohaterem opowieści, bo ożywiono je światłem. Fakt, że były to dekoracje stworzone nie przez byle kogo, bo przez malarzy z ekspresjonistycznej grupy Der Sturm: Hermana Warma, Waltera Rohriga i Waltera Reimanna (zob. A. Helman, "Niemiecki ekspresjonizm filmowy", w: "Niemiecki ekspresjonizm filmowy", red. A. Helman i A. Madej, Katowice 1985), ale tylko n a m a l o w a n e. Jeżeli ktoś nadal nie wierzy, to, dla kontrastu, przywołajmy schyłkowe dzieło nurtu (i dlatego przez jednych badaczy uznane na przynależne jeszcze do niemieckiego ekspresjonizmu, przez innych zakwalifikowane już do Kammerspielu), "Puszkę Pandory" (1928) G. W. Pabsta. Ten film to rejestr tego, co można było wówczas zrobić ze światłem. W filmie ze zjawiskową Louise Brooks (kto jej nie widział - niewiele wie o filmowym erotyzmie), mamy, między innymi, i charakterystyczne dla ekspresjonizmu operowanie bardziej cieniem niż światłem - najbardziej w sekwencji z Kubą Rozpruwaczem. I "cytowanie" frywolnej zabawy światłem charakterystycznej dla francuskich filmów impresjonistycznych - sekwencja na statku. I eksponowanie niepokojących detali i odbić, co wkrótce stanie się cechą film noir, choć na razie służy fetyszyzowaniu bohaterki, pokazywaniu jej jak drogocennego trofeum. Wreszcie tak wdzięczne "catch lights". Czyli bliki, "gwiazdki" w oczach Lulu. Perfekcja tej precyzyjnej układanki przy zachowaniu dostrzegalnej autonomii elementów to wynik doskonałego p o r o z u m i e n i a Dream Teamu: reżysera, scenografa - Andrieja Andriejewa (zrobią razem w 1931 roku "Operę za trzy grosze") i operatora - Gunthera Krampfa.

Kadr z filmu "Gabinet doktora Caligari"
Właśnie, porozumienie między reżyserem, operatorem i scenografem. Coś, co dzisiaj jest standardem, okazuje się metodą wypracowaną w okresie niemieckiego ekspresjonizmu, przez reprezentantów innych kinematografii traktowaną wówczas jako przejaw ekscentryczności. "Jednym ze źródeł sukcesów klasycznego filmu niemieckiego - pisze Eisner - jest współpraca całej ekipy technicznej, porozumienie uzyskane w wyniku długich dyskusji nad kształtem realizowanego filmu (Regiesitzungen), trwających niekiedy dwa lub więcej miesięcy przed pierwszym klapsem, podczas których reżyser konsultuje się ze wszystkimi osobami zaangażowanymi w pracę nad filmem, począwszy od pierwszego dekoratora i operatora aż po pracowników zajmujących się oświetleniem. Kiedy później, pewien dekorator brytyjski wyraża zdziwienie, że operator, Gunther Krampf, przed rozpoczęciem zdjęć w studio londyńskim zapragnął obejrzeć szkice dekoracji (>>rzecz niezwykła w naszym kraju<<), by móc je dokładnie przestudiować w celu ustalenia pozycji kamery i charakteru oświetlenia - zdajemy sobie sprawę, że to postępowanie nie jest niczym niezwykłym dla tych, którzy znają reguły pracy w dawnych niemieckich atelier".

Alicja Helman w przywołanym wyżej szkicu określa niemiecki ekspresjonizm filmowy - zresztą jak najsłuszniej, gdy przypomnimy sobie osiągnięcia ówczesnych "dekoratorów", jak ich nazywano - jako "kino scenografów". A gdyby przekornie przyjrzeć się temu nurtowi jako "kinu operatorów"? Przecież współtworzyli go (oczywiście między innymi, to, co prezentuję poniżej, to znowu bardzo osobisty ranking):

Guido Seeber - określony przez Lotte Eisner jako "najlepszy operator tamtych czasów", autor zdjęć do "Studenta z Pragi" (1913) uznawanego przez niektórych historyków kina za pierwszy film ekspresjonistyczny (w każdym razie ten obraz umieściła pod względem chronologii w swojej filmografii na pierwszym miejscu Eisner); współtwórca "Golema" (1914) Paula Wegenera i Henrika Galeena, "Sylwestra" (1923) Lupu Picka, a także razem z Karlem Oertelem i Robertem Lachem"Zatraconej ulicy" (1925) Pabsta, gdzie na planie spotkały się Asta Nielsen i Greta Garbo;

Kadr z filmu "Student z Pragi"
Willy Hameister - ten, który ożywił malunki w pierwszym arcydziele (tu badacze są zgodni) nurtu, czyli "Gabinecie doktora Caligari"Roberta Wiene;

Fritz Arno Wagner - któremu na planie "Nosferatu. Symfonia grozy" (1922) przyszło się zderzyć i z trudami realizacji zdjęć w plenerze, i z Murnauem, który na granicy ortodoksyjności operowanie cieniem przedkładał nad manipulowanie światłem. Zresztą czego w tym filmie nie ma. Jest wirażowanie, wmontowany fragment negatywu, zdjęcia poklatkowe. (Będąc w Zakopanem warto odwiedzić "zamek Orloka", czyli słowacki zamek Oravsky Hrad położony niedaleko Chochołowa. Warto przeczytać doskonałą analizę strony wizualnej filmu wykonaną przez Piotra Szczepańskiego "Ponadczasowość obrazu w filmie "Nosferatu. Symfonia grozy" W. F. Murnaua", w: "Kwartalnik filmowy" 31-32/2000). Artysta współtworzył także "Zmęczoną śmierć" (1921), "M-Mordercę" (1931) i "Testament doktora Mabuse" (1933) Langa, a także "Miłość Joanny Ney" (1927) i "Operę za trzy grosze"Pabsta;

Karl Freund - laureat Oscara za "The Good Earth"Franklina (1938), w 1955 roku nagrodzony przez Akademię za udoskonalenie światłomierza (zob. hasło "Karl Freund", oprac. B. Kosecka, w: "Encyklopedia kina", red. T. Lubelski, Kraków 2003), ale przede wszystkim autor zdjęć do "Portiera z hotelu Atlantic" (1924) Murnaua. "Wyzwolił" wtedy kamerę umieszczając ją na brzuchu, rowerze, wózku, a jak dowcipnie bawił się subiektywizacją zdjęć - wspomnijmy choćby motyw trębaczy czy twarze kamienicznych plotkar. Współtwórca również: "Golema" (1920) Paula Wegenera i Carla Boese, "Świętoszka" (1925) Murnaua, <b."Metropolis" (1926) Fritza Langa i "Berlina. Symfonii wielkiego miasta" (1927) Waltera Ruttmanna;

Gunther Krampf - zaczynał przy "Nosferatu" (zob. hasło "Gunther Krampf", oprac. A. Garbicz, w "Encyklopedia kina", dz. cyt.), ale najważniejsze jest to, że zawdzięczamy mu Lulu, czyli wizerunek Louise Brooks. Pabst i Krampf wyznaczyli wtedy standard fotografowania - uwaga, wielkie słowo - ponadczasowego erotyzmu. Podobno kiedy Liza Minelli przygotowywała się do zagrania Sally Bowles, zapytała ojca, czy ma oglądać filmy z Marleną Dietrich. Ten doradził jej zapoznanie się z twórczością aktorki Pabsta;

Kadr z filmu "Nosferatu - symfonia grozy"
Wreszcie Gunther Rittau i Hans Schneeberger - dzięki którym (oczywiście przy znacznym współudziale Josepha von Sternberga) mamy Lolę Lolę, czyli Marlenę Dietrich w swoim najlepszym i najciekawszym wcieleniu. (Ktoś, kto powiedział o niej, że zagrała w "Błękitnym aniele" "wulgarną, dekadencką dziwkę o wspaniałych nogach", miał rację.) Pierwszy był współpracownikiem Langa przy "Nibelungach". Drugi - Arnolda Fancka, autora filmów górskich, drugiego towaru eksportowego ówczesnej niemieckiej kinematografii, twórcy między innymi "Białego piekła" z Leni Riefenstahl (1929). Co ciekawe, Schneeberger zrobił też zdjęcia do filmu wyreżyserowanego przez samą Riefenstahl"Błękitnego światła" (1932), które, podobno, miało być odpowiedzią na "Błękitnego anioła".

Podczas jednego z wywiadów nazwałam - i to jak najbardziej zasłużenie - swojego rozmówcę "idealnym współpracownikiem dla Murnaua", bo okazało się, że i On przedkłada cień nad światło. Zostało to przyjęte tak, jak chciałam, jako komplement. I jak tu nie widzieć w niemieckim ekspresjonizmie "kina operatorów"?

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b