EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Toruń, 16 - 23 listopada 2024

EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024 a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
  • RODO
Polski English
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Informacje ogólne
  • Karty wstępu
    • Cennik
    • Pojedyncze bilety
    • Rezerwacje
  • Sekcje Konkursowe
    • Konkurs Główny
    • Konkurs Filmów Polskich
    • Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych
    • Konkursy Filmów Dokumentalnych
    • Konkursy Debiutów
    • Konkurs Seriali Telewizyjnych
    • Konkurs Wideoklipów
    • Konkurs Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w kadrze”
  • Talent demo
  • Przewodnik
    • Miejsca festiwalowe
    • Noclegi
    • Toruń
    • Jak dojechać
    • Dla studentów
  • Wolontariat
  • Homestay
  • Program
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2006
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Varia
  • 2007
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2008
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2009
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2010
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Goście
  • Camerimage Market
  • Różne
  • 2011
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2012
  • Nagrody
  • Goście
  • Warsztaty, seminaria i market
  • fotografowie.com
  • Różne
  • 2013
  • Camerimage Market
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2014
  • Goście
  • Nagrody
  • Camerimage Market
  • Warsztaty i seminaria
  • Różne
  • 2015
  • Goście
  • Nagrody
  • Warsztaty i seminaria
  • Camerimage Market
  • Różne
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • EnergaCamerimage 2020
  • EnergaCamerimage 2019
  • EnergaCamerimage 2018
  • Camerimage 2017
  • Camerimage 2016
  • Camerimage 2015
  • Camerimage 2014
  • Camerimage 2013
  • Plus Camerimage 2012
  • Plus Camerimage 2011
  • Plus Camerimage 2010
  • Plus Camerimage 2009
  • Plus Camerimage 2008
  • Plus Camerimage 2007
  • Camerimage 2006
  • Camerimage 2005
  • Camerimage 2004
  • Camerimage 2003
  • Camerimage 2002
  • Camerimage 2001
  • Camerimage 2000
  • Camerimage 1999
  • Camerimage 1998
  • Camerimage 1997
  • Camerimage 1996
  • Camerimage 1995
  • Camerimage 1994
  • Camerimage 1993
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Bez kategorii
  • EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
  • Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
  • Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
  • Bez kategorii
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
a
EnergaCAMERIMAGE 2024 EnergaCAMERIMAGE 2024
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • Ł
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • y
  • z
  • ż
a
  • Strona główna
  • EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Karty wstępu 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Goście
  • Archiwum
  • Dla Sponsorów
  • Kontakt
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Wystawy
EnergaCAMERIMAGE 2023
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
Wystawy
Wiadomości
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Wystawy
Plakat
Plakat
Wystawy
Kronika nagród
Wystawy
Plakat
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Plakat
Wiadomości
Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2022
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Wiadomości
Plakat
Forum Prawnicze
Wiadomości
Podsumowanie
Wiadomości
Wiadomości
Wiadomości
Wystawy
Wiadomości
Wiadomości
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
EnergaCAMERIMAGE 2021
Plakat
Kronika nagród
Wiadomości
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Podsumowanie
EnergaCamerimage 2020
Plakat
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Kronika nagród
Wystawy
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Podsumowanie
Kronika nagród
Wystawy
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Forum prawnicze
Wystawy
Podsumowanie
Kronika nagród
Forum prawnicze
EnergaCamerimage 2019
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Wystawy
Podsumowanie
Wystawy
Wystawy
EnergaCamerimage 2018
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2017
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Podsumowanie
Camerimage 2016
Camerimage 2015
Camerimage 2014
Camerimage 2013
Plus Camerimage 2012
Plus Camerimage 2011
Plus Camerimage 2010
Plus Camerimage 2009
Plus Camerimage 2008
Plus Camerimage 2007
Camerimage 2006
Camerimage 2005
Camerimage 2004
Camerimage 2003
Camerimage 2002
Camerimage 2001
Camerimage 2000
Camerimage 1999
Camerimage 1998
Camerimage 1997
Camerimage 1996
Camerimage 1995
Camerimage 1994
Camerimage 1993
Camerimage 1993 - 2000
Bez kategorii
Zresetuj hasło Zarejestruj się
EnergaCAMERIMAGE 2023
  • Wiadomości
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • Wiadomości
Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2022
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCAMERIMAGE 2021
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2020
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2019
  • Kronika nagród
  • Plakat
  • Wystawy
  • Wiadomości
EnergaCamerimage 2018
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Plakat
  • Wiadomości
Camerimage 2017
  • Wystawy
  • Forum Prawnicze
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 2016
  • Wystawy
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
Camerimage 2015
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
Camerimage 2014
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2013
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2012
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2011
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2010
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2009
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2008
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Plus Camerimage 2007
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2006
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2005
  • Wiadomości
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Forum prawnicze
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2004
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2003
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
  • Podsumowanie
Camerimage 2002
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2001
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Podsumowanie
Camerimage 2000
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1999
  • Plakat
  • Kronika nagród
  • Wystawy
Camerimage 1998
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1997
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1996
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1995
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1994
  • Wystawy
  • Kronika nagród
Camerimage 1993
  • Plakat
  • Kronika nagród
Camerimage 1993 - 2000
  • Podsumowanie
Bez kategorii

PRZEGLĄD KINA PAŃSTW NADBAŁTYCKICH 2018

16/10/18

Przegląd Kina Krajów Nadbałtyckich został powołany do życia w 2015 roku, by promować wśród międzynarodowej publiczności festiwalu EnergaCAMERIMAGE dorobek filmowy regionu Morza Bałtyckiego. Podczas kilku edycji Przeglądu nawiązaliśmy sieć kontaktów, dzięki której co roku możemy dotrzeć do najciekawszych i najlepszych wizualnie produkcji z krajów bałtyckich i współpracujących. Staramy się, by oprócz walorów wizualnych, wybrane do Przeglądu filmy prezentowały tematy ważne dla mieszkańców regionu i uwzględniały zjawiska istotne dla kinematografii danego kraju. W tym roku w skład Przeglądu wejdzie jedenaście filmów, reprezentujących Litwę, Łotwę, Estonię, Szwecję, Norwegię, Finlandię, Danię, Niemcy, Rosję, Białoruś oraz Islandię. Wśród poruszonych w filmach tematów znalazły się zarówno kwestie bardzo aktualne i obecne w dyskursie społeczno-politycznym współczesnej Europy, jak emigracja czy terroryzm, ale także motywy zaczerpnięte z niejednokrotnie dramatycznej historii naszego regionu, a także z jego kulturowego dziedzictwa. Zapraszamy do oglądania filmów znad Bałtyku. A oto skład tegorocznej edycji:

 

Breathing Into Marble


Film oparty na powieści litewskiej pisarki Laury Sintiji Černiauskaitė, podobnie jak literacki pierwowzór skupia sie na wyzwaniach, jakie świat stawia współczesnym rodzinom. Breathing into Marble to połączenie romantycznej ballady z pełnym napięcia thrillerem. Bohaterami filmu są Izabele i Liudas – dwoje intelektualistów, wychowujących w domu na przedmieściach syna Gailiusa, cierpiącego na epilepsję, ale nad wiek rozwiniętego umysłowo. Izabele namawia męża na adopcję drugiego dziecka. Szybko okazuje się jednak, że chłopiec ma olbrzymie trudności z przystosowaniem się do funkcjonowania w nowej rodzinie i jest gotów zrobić wszystko, by zwrócić na siebie uwagę matki. W swoim filmie reżyserka Giedrė Beinoriūtė opowiedziała o niełatwych relacjach w rodzinie, o niewidzialnych więziach, łączących ludzi i o problemie odpowiedzialności za drugiego człowieka.

Tytuł oryginalny: Kvepavimas i marmura
Reżyseria: Giedre Beinoriute
Zdjęcia: Audrius Kemežys
Produkcja: Just a Moment, Mistrus Media, Aning Film
Kraj i rok: Łotwa, Chorwacja, Litwa, 2018


Cold Tango


Rok 1941. Na zaanektowanej rok wcześniej przez ZSRR Litwie panami życia i śmierci są teraz najeźdźcy hitlerowcy. Zesłanemu przez nich do obozu koncentracyjnego żydowskiemu chłopcu Maksowi udaje się stamtąd uciec, choć płaci za to wysoką cenę. Maks ukrywa się w swoim domu rodzinnym, w którym mieszka teraz aryjska rodzina litewska. W nastoletniej córce państwa domu, Laimie, Maks widzi dziewczynę swych marzeń. To zaledwie wycinek opowieści o powikłanych losach Laimy i Maksa, rzuconej na rozległe tło historyczne. Mieści ono także powojenną deportację blisko trzydziestu tysięcy rodzin litewskich na Syberię, dokonaną przez sowiecki aparat represji. Adaptacja opowiadania Efraima Siewieły, radzieckiego pisarza i scenarzysty pochodzenia żydowskiego, który wiele lat spędził na emigracji w USA i Izraelu.

Tytuł oryginalny: Holodnoye tango
Reżyseria: Pavel Chukhray
Zdjęcia: Igor S. Klebanov
Produkcja: Studio SLON
Kraj i rok: Rosja, 2017


Eternal Road, The


Początek lat 30. XX w. Fin Jussi Ketola wraca z rodziną z ogarniętej Wielkim Kryzysem Ameryki do swego kraju, gdzie wiedzie mu się całkiem dobrze. Jednak wskutek działań prawicowych ekstremistów, którzy widzą w nim komunistę, zostaje przemocą wysłany do ZSRR. Tam z kolei trafia do kołchozu, w którym przebywają Amerykanie, Kanadyjczycy, a głównie Finowie. Kołchoźnicy mają pomóc Józefowi Stalinowi w budowie sowieckiego raju na ziemi. Jussa walczy o przetrwanie, marząc o powrocie do Finlandii, do bliskich. Film oparty na faktach, nakręcony z epickim rozmachem, przypomina o emigrantach, którzy w liczbie dziesięciu tysięcy przekonali się na własnej skórze, czym była stalinowska Rosja. Sześć Nagród Jussi (Fińskiej Fundacji Filmowej), w tym dla najlepszego filmu, za reżyserię, zdjęcia i scenografię.

Tytuł oryginalny: Ikitie
Reżyseria: Antti-Jussi Annila
Zdjęcia: Rauno Ronkainen
Produkcja: MRP Matila Röhr Productions Oy
Kraj i rok: Finlandia, 2017


Firstborn


Thriller psychologiczny. Katrina i Francis są małżeństwem wywodzącym się z klasy średniej. To dwoje inteligentnych ludzi o odmiennych usposobieniach. On sprawia wrażenie człowieka zrównoważonego, raczej introwertyka. Ona jest ekstrawertyczką reagującą emocjonalnie. Ich związek przechodzi kryzys, gdyż nie mogą mieć dzieci, co ma znaczenie dla dalszego rozwoju wydarzeń. Pewnej nocy małżonkowie, idąc pustawą o tej porze ulicą, padają ofiarą brutalnego incydentu, którego sprawcą jest motocyklista. Francis nie potrafi stanąć w obronie Katriny. Potem, chcąc zrehabilitować się w jej oczach, postanawia wymierzyć motocykliście sprawiedliwość. Równowaga emocjonalna Francisa ulega zachwianiu, nakręca się – podszyta także jego zazdrością o Katrinę – spirala przemocy.

Tytuł oryginalny: Pirmdzimtais
Reżyseria: Aik Karapetian
Zdjęcia: Jānis Eglītis
Produkcja: Locomotive Productions
Kraj i rok: Łotwa, 2017


Little Comrade, The


Estonia, początek lat 50. XX w. Stalinizm jeszcze mocno trzyma kraj w uścisku. Pewnego dnia matka sześcioletniej Leelo, nauczycielka szkolna, zostaje zabrana do łagru. Leelo, pomna ostatnich słów usłyszanych od mamy – że ma być dobrym dzieckiem – stara się w złożonej stalinowskiej rzeczywistości, z której nie wszystko rozumie, zachowywać najlepiej jak potrafi. Ma nadzieję, że dzięki temu mama wkrótce do niej wróci. Adaptacja autobiograficznej powieści Leelo Tungal, urodzonej w 1947 roku estońskiej poetki i pisarki, znanej autorki opowiadań i wierszy dla dzieci. Film Mooniki Siimets opowiada o losie dziecka w strasznych czasach – dlatego jest w nim dramatyzm i tragizm. Z drugiej strony, ponieważ czasy te ukazane są właśnie z dziecięcej perspektywy, na ekranie nie brakuje również ciepła i humoru.

Tytuł oryginalny: Seltsimees laps
Reżyseria: Moonika Siimets
Zdjęcia: Rein Kotov
Produkcja: Amrion
Kraj i rok: Estonia, 2018


Młodość Astrid


Niemal każdy czytał w dzieciństwie Pippi Pończoszankę, Dzieci z Bullerbyn czy Ronję, córkę zbójnika – książki zresztą przeniesione na ekran. Biograficzny film Młodość Astrid ukazuje ich autorkę – sławną szwedzką pisarkę Astrid Lindgren (1907-2002), z domu Ericsson – jako kobietę, która już u progu dorosłości była silną, niezależną indywidualnością. Kiedy miała 18 lat, weszła w ostry konflikt z ówczesnymi normami obyczajowymi, czym wywołała skandal. Zawsze jednak kroczyła przez życie z dumnie podniesioną głową. Grająca rolę Astrid duńska aktorka Alba August jest córką sławnego reżysera Billiego Augusta, twórcy m.in. takich filmów, jak Pelle zwycięzca i Dobre chęci.

Tytuł oryginalny: Unga Astrid
Tytuł polski: Młodość Astrid
Reżyseria: Pernille Fischer Christensen
Zdjęcia: Erik Molberg Hansen
Produkcja: Nordisk Film
Polski dystrybutor: Aurora Films
Kraj i rok: Szwecja, Dania, 2018


Private Space: Do Not Enter


Młodzieżowa komedia romantyczna. Główny bohater, Max Matwiejew, to perfekcjonista w każdym calu. Nawet zawód wybrał sobie taki, by móc tworzyć w nim – wprawdzie tylko wirtualnie – światy doskonałe: został programistą gier komputerowych. Posunięta do granic absurdu skrupulatność Maxa ma źródło w jego dzieciństwie, w którym rygorystyczna matka strofowała go za najdrobniejsze potknięcie. Max opłaca perfekcjonizm samotnością – nie ma ani dziewczyny, ani przyjaciół, bo trudno z nim wytrzymać. Pewnego razu wypuszcza w świat grę z niedoróbką. Dla niego oznacza to katastrofę, postanawia więc skończyć z sobą. Tam, gdzie chce popełnić samobójstwo (oczywiście perfekcyjnie zaplanowane, włącznie z przyszłym pogrzebem), spotyka Maszę, dziewczynę ze złamanym sercem, która ma ten sam zamiar.

Tytuł oryginalny: В личное пространство вход воспрещен
Reżyseria: Alexandra Butor
Zdjęcia: Andrey Voskresensky
Produkcja: Cinematography Territory
Kraj i rok: Białoruś, 2018


Utoya, 22 lipca


Dziesięć lat po ataku terrorystycznym na nowojorskie World Trade Center swój czarny dzień przeżyła Norwegia. 22 lipca 2011 r. uzbrojony prawicowy ekstremista Anders Behring Breivik zdetonował bombę przy budynku rządowym w Oslo, w wyniku czego śmierć poniosło 8 osób, po czym otworzył na wyspie Utoya ogień do młodzieży z Partii Pracy. Zginęło 69 osób, wiele odniosło rany. Breivik oddał się w ręce policji. W filmie napastnika nie widzimy – o jego obecności świadczą odgłosy strzałów i padające martwo kolejne ciała. Film składa się głównie z jednego ujęcia, które trwa 72 minuty – tyle, ile trwał atak na Utoyi. Kamera podąża za młodą dziewczyną, która przyjechała na wyspę z młodszą siostrą. Tekst

Tytuł oryginalny: Utøya 22. juli
Tytuł angielski: U: July 22
Reżyseria: Erik Poppe
Zdjęcia: Martin Otterbeck
Produkcja: Paradox
Polski dystrybutor: Aurora Films
Kraj i rok: Norwegia, 2018


Uwodziciel


Dania. Esmail, przystojny Irańczyk po trzydziestce, pracuje w firmie zajmującej się przeprowadzkami. Marzy o pozostaniu w Danii na stałe. W tym celu musi rozkochać w sobie Dunkę i ożenić się z nią. Uwodzenie kobiet ma opanowane do perfekcji. Liczy na to, że pewnej nocy pozna tę, która zostanie jego żoną. Jego plany jednak bardzo się pokrzyżują. Intensywny, gęsty dramat obyczajowy z elementami romansu i thrillera. Debiutujący reżyser Milad Alami brutalnie zderza świat Zachodu ze światem Bliskiego Wschodu, ale unika czarno-białych schematów. Wystrzega się też zbytecznej efektowności w warstwie artystycznej Uwodziciela. Jego śladem idzie zarówno odtwórca głównej roli Ardalan Esmaili, jak i Sophia Olsson – autorka zdjęć, które bez wizualnych fajerwerków, a sugestywnie, oddają nastrój dusznych nocy.

Tytuł oryginalny: Charmøren
Tytuł angielski: The Charmer
Reżyseria: Milad Alami
Zdjęcia: Sophia Olsson
Produkcja: Good Company Films
Kraj i rok: Szwecja, Dania, 2017


Vultures


Atli i Erik są braćmi z Islandii, których wiele różni. Pierwszy, drobny kryminalista, właśnie opuszcza zakład karny. Drugi, człowiek sukcesu, uosabia dążenia współczesnych Islandczyków. Różnice znikają, gdy bracia łączą siły w przeszmuglowaniu do swego kraju kokainy, wykorzystując w tym celu młodą Polkę Sofię. Sytuacja komplikuje się, gdy dziewczyna zaczyna chorować, a działająca wbrew regułom policjantka Lena – deptać szmuglerom po piętach. Ponadto do akcji wkracza konkurencyjny gang. Ten mroczny thriller pyta o rolę instynktu samozachowawczego: jak wiele istnień ludzkich jest w stanie poświęcić człowiek, żeby ocalić siebie

Tytuł oryginalny: Vargur
Reżyseria: Börkur Sigþórsson
Zdjęcia: Bergsteinn Björgúlfsson
Produkcja: RVK Studios, Blueeyes Productions
Kraj i rok: Islandia, 2018


Western


Na bułgarskiej prowincji, przy granicy z Grecją, robotnicy z Niemiec budują hydroelektrownię. Między nimi i miejscową ludnością rodzi się rywalizacja prowadząca do konfliktów. Co więcej, kiedy Niemiec Meinhard – mogący uchodzić za bohatera klasycznych westernów, przeniesionego we współczesne realia – spróbuje pokonać barierę językową i różnice kulturowe dzielące go od mieszkańców bułgarskiej wsi, znajdą się tacy, zarówno wśród nich, jak i jego niemieckich kolegów z budowy, którym to się nie spodoba. Być może jednak pojednanie będzie możliwe. Western to film o zderzeniu kultur i mentalności. Nakręcony skromnymi środkami (w pięknych plenerach), grany przez aktorów niezawodowych, odniósł znaczący sukces artystyczny, zdobywając szereg nagród.

Reżyseria: Valeska Grisebach
Zdjęcia: Bernhard Keller
Produkcja: Komplizen Film GmbH
Kraj i rok: Bułgaria, Austria, Niemcy, 2017

 

 

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W RAMACH ZADANIA: WSPÓŁORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUKI AUTORÓW ZDJĘĆ FILMOWYCH EnergaCAMERIMAGE 2024

WSPÓŁFINANSOWANIE: MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

  • Współfinansowanie
  • Miasto - Gospodarz
  • Sponsor Strategiczny
  • Partner Główny i Region Gospodarz
  • Współorganizator i Główny Patron Medialny
  • Sponsorzy i partnerzy oficjalni
  • Sponsorzy i partnerzy branżowi
  • Media
  • Sponsorzy
  • Partnerzy

Partnerzy

  • MKiDN
    Unia Europejska
  • toruń
  • energa
  • kujawy pomorze
    urząd marszałkowski
    partner główny tekst
  • TVP
  • Sony
    HAWK
    cinemacity
    Audi
  • panavision
    harkness
    filmlight
    zeiss
    otto
    lightcraft
    SFP
    psc
    Theasc
    Bsc
    Bvk
    AFC
    acs
  • PR3
    PR1
    PAP
    rzeczpospolita
    rp.pl
    telemagazyn
    nowosci
    Wp.pl
    filmweb
    kino_polska
    filmbox
    sundance
    amc
    ams
    elle
    Kino
    ekrany
    Film&Tv Kamera
    thr
    American Cinematographer
    ICG
    Film&Tv Kameramann
    British Cinematographer
    cineworld
    camera&light
    KPinfo
  • napar
    paluszek
    krystynka
  • jordanki
    horzycy
    MOT
    XLO
    kpfr
    kultura2_0
    infostrada
    ezdrowie
    exea
    mab
    exon
    kancelaria
    eca
    crewunited
Na górę  
Desc overwritten by jQuery
EnergaCAMERIMAGE 2024
  • O nas
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • RODO
  • Galeria
  • Goście
  • Archiwum
© Energa Camerimage International Film Festival 2025. All rights reserved.
realizacja 052b